Ford med tung satsning på elbiler

Ford er så å si fraværende både i el- og hybridbilsegmentene, det ønsker de å gjøre noe med.

SKRUR PÅ STRØMMEN: Ford vil i løpet av få år rulle ut en rekke hel- og delvis elektriske bilmodeller.

Ford
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Frem til 2020 skal Ford investere 40 milliarder i elektrifisering av deres kjøretøyer. Dette skal brukes på elbiler, ladbare hybrider og hybridbiler.

Planen er at de skal introdusere 13 helt nye hel- og delelektrifiserte kjøretøy, som vil gjøre at 40 prosent av deres globale modellspekter vil tilby biler i disse segmentene. Ford sier i en pressemelding at dette er deres største satsning på elektrifiserte kjøretøy noensinne.

– Batteriene er hjertet i ethvert elektrisk kjøretøy og vi har forpliktet oss til å styrke vår posisjon innen batteriforskning og utvikling, sier Kevin Layden, direktør for Fords satsing innen elektriske biler, ladbare hybridbiler og hybridbiler, i pressemeldingen.

De sier investeringen kommer som en følge av økende etterspørsel verden over når det gjelder drivlinjer som er helt eller delvis elektriske. De ønsker også å akselerere utviklingen av batteriteknologi.

Lite synlige så langt

Her skal de samkjøre forsknings- og utviklingsprogrammer for å «dele felles teknologier og virtuelt teste batterier i sanntid for å kunne øke hastigheten på utviklingen av nye teknologier uten bruk av kostbare prototyper.»

– I løpet av 2016 kommer Focus Electric med hurtiglading som gir lading opp til 80 prosent av full kapasitet på 30 minutter, noe som er to timer raskere enn på dagens elektriske Focus, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør hos den norske importøren.

Mer bilstoff på på E24 BIL

Så langt har Ford bidrag i elbilsegmentet vært svært beskjedent. Det er registrert 26 nye Ford Focus Electric så langt i år i Norge. Til sammenlikning er tallene for Volkswagen e-Golf 8.354, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Mens ingen biler på statistikken fra Ford er hybrider.

Ikke alene om el-satsning

Ford er langt fra alene om å satse på en elektrifisering av bilparken. Volkswagen, som i kjølvannet av dieseljukset vil bli nødt til å kutte i utviklingsbudsjettet, vil likevel fortsette investeringer knyttet til dette.

– Vi skal ikke gjøre den tabben å økonomisere vår fremtid. Av denne grunn vil vi øke investeringene i utviklingen av e-mobilitet og digitalisering, sa Matthias Müller, Volkswagen-sjefen, i slutten av november.

Volkswagen skal øke satsingen på alternative drivlinjer med 100 millioner euro neste år.

Citroën kommer allerede neste år med en elektrisk strandbil, de har kalt E-Mehari, mens Porsche skal bruke nær 9 milliarder på å utvikle elbilen Mission E. Audi kommer med el-suv innen tre år. Aston Martin er i gang med utviklingen av sin første elbil. Neste år kommer Tesla Model X og noe etter det med en mindre elbil.

Les også

Grønn skattekommisjon vil oppheve avfgiftsfordeler for elbiler:
NAF: – Risikerer at vi bremser den gode utviklingen kraftig

Les også

– Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

Les også

Musk: I rute til å levere minst 50.000 biler i år

Publisert:

Flere artikler

  1. – Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

  2. Volkswagen har hatt rekordmange bestillinger etter dieselskandalen

  3. Ford skal investere 87 milliarder kroner i elbiler

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagen kutter i utviklingsbudsjettet

  6. Betalt innhold

    Akkurat nå selger hybrider raskere enn elbiler