Har én megastor hake

Volvo S60 med stor motor er en fin bil med et mikromarked.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Tidligere hadde Volvo en egen R-serie med tungt motoriserte versjoner av noen modeller. De ble gjerne kritisert for å være ganske kjipe å kjøre. Det å putte en kraftig motor i det som normalt er en streit familiebil, krever en serie med modifikasjoner, ellers blir det kun muskler og ingen finesse, kort fortalt massiv understyring.

Det kan virke som om de etter hvert innså dette, og dermed ble R-serien til en visuell pakke i stedet, som fikk bilene til å se litt raffere ut, men det har lite eller ingenting med motoren og drivverket å gjøre.

De aller fleste Volvoer man ser, og det er tross alt hauger av dem i Norge, er solide og fornuftige familiebiler med skiboks, sykkelstativ, hundebur og en mild dieselmotor. Selv om Volvo prøver å fortelle oss at de er en premiumprodusent, så er det få som virkelig kjøper dette.

Signaleffekten om du møter opp med en Volvo eller en BMW på et anbudsmøte, er vidt forskjellige. En Volvo-sjåfør er fornuftig, og få vil tenke at dette er en kar som er dyr i drift. En BMW til samme pris kan sende signaler om en person som liker å bruke penger.

Vi er enkle sånn.

Futt

Men Volvo har noen triks i ermet for folk som ønsker litt futt, men ikke ønsker å vise dette for alle og enhver. Roter man litt rundt i listene til Volvo, finner man modeller som heter T6. Som testbilen vår, en S60 T6 AWD Summum. Det betyr at man finner en turbo-rekkesekser på 304 hestekrefter under panseret.

Jepp, 304 hestekrefter.

I denne utgaven er den i tillegg ikke med noen R-pakke, slik at den ser superstreit ut. Man skal være veldig interessert i Volvo for å se at dette er noe mer enn en D2 med 115 hestekrefter.

Det er selvsagt et par haker ved hele pakka, men det kommer vi tilbake til.

Mer bilstoff på E24 BIL

Denne gangen har de truffet bedre med miksen mellom krefter og kjøreegenskaper. Den blir aldri rent ut sportslig, men med firehjulstrekk og god balanse kan man presse den ganske bra i sving. Den har en liten hang til å gå mot understyring, men med litt rolig inngang i en sving, kan man gi progressivt med gasspådrag gjennom svingen, mens de firehjulene sorterer krefter på en effektiv måte.

Ikke eksplosiv

Motoren er fin, den er sterk med en god kraftlevering, og lyden er elegant. Det siste kan for øvrig avsløre at dette ikke en slapp diesel, så man får være litt varsom med gassen om man ikke vil fortelle for mye. Den er ikke så eksplosiv som tallene kan gi inntrykk av, og lener seg mer mot det kraftfulle og komfortable enn en tilsvarende BMW. En BMW 335i xDrive har to hestekrefter mer, men er ett helt sekund raskere fra null til hundre. Her må nok girkassen ta på seg en del av skylden.

Les også: Test av BMW 435i xDrive Coupé

I det hele tatt er drivverk og motor noe mindre sofistikert enn hos for eksempel BMW, også drivstofforbruket er betydelig høyere hos Volvoen. Man har ikke all verdens innstillingsmuligheter på det tekniske i svensken, men de har truffet bedre enn tidligere med standard oppsettet, samtidig er S60 også en bedre bil en sine forgjengere, så det blir en god kjøreopplevelse.

IKKE SÅ STREIT: Volvo er ikke akkurat et dristig valg i Norden, men med denne motoriseringen tilhørere man så definitivt en engere krets.

Morten Abrahamsen

Ett sted klarer den seg veldig godt mot konkurrentene, og det er innvendig. Selve utformingen er lekker, og man sitter usedvanlig godt. Volvo er sjef på seter. Bak det estetiske er det dog en noe mer gammeldags struktur med mye knapper og litt mer fikling enn i de tyske, men dette er samtidig en vanesak.

Penger

Man får ikke den samme følelsen av en sportsbil i familieinnpakning som i for eksempel en BMW 3-serie, men som en seriøst sterk familietransport fungerer S60 T6 glimrende, og selvsagt er samme motor og drivverk tilgjengelig i den penere og mer praktiske V60.

Les også: Test av Volvo V60 D6 AWD Plug-in hybrid

En megastor hake ved hele greia er temmelig opplagt. Bilen har en startpris på 836.000, bilen her er fullspekket og har rundet 950.000. Man må for øvrig ut med minst like mye for en 335i, for startprisen Volvoen inkluderer en del utstyr som ikke kommer med BMWen, som starter rett under 800.000.

Det vil nok ta fryktelig lang tid å finne noen som er villige til å gi nær én million kroner for en Volvo som ikke er større enn dette. På den annen side, om man har rikelig med kroner, samtidig som man ønsker å ligge litt lavt med det, er en S60 T6 den perfekte kamuflasjen.

Les også:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Nytt siffer - kjent formel

  2. For folk som ikke ønsker å vise seg frem

  3. Dyr og god

  4. Annonsørinnhold

  5. – En skjult perle fra BMW

  6. Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?