Mercedes lanserte premium-elbil - vil utfordre Tesla
Mercedes har lansert den helelektriske SUV-en EQC. Selskapets sjef sier at de har siktet rettet mot Tesla-markedet.
Mercedes viste tirsdag frem den første helelektriske bilen i selskapets store elbil-satsing, og ting tyder på at tyskerne sikter mot toppen av markedet for premium elbiler, et marked som i dag domineres av Tesla.
Tesla-konkurrenten markerer starten på Mercedes’ satsing på elbiler i større skala, en satsing som har fått vind i seilene med i takt med strammere myndighetsregulering av dieselbiler, og at dyre elbiler har blitt billigere.
– Jeg er av den oppfatning at vi lytter til kunder og konkurrenter, og at våre mål heller er på den offensive siden, heller enn den defensive, uttalte administrerende direktør i Daimler, Dieter Zetsche til fremmøtt presse under lanseringen i Stockholm.
Daimler er morselskapet som eier Mercedes.
Ifølge Bloomberg hadde Daimler i utgangspunktet planer om å legge 10 milliarder euro (97 milliarder kroner), men ifølge Zetsche overgår investeringene den summen.
– Det er ikke noe alternativ til å satse på elektriske biler, og vi går «all in». Det starter nå, sa Zetsche.
Nordmenn på venteliste
EQC er en mellomstor SUV med rekkevidde på 450 kilometer og ifølge Reuters håper Mercedes at bilen vil fange oppmerksomheten til luksus-kjøpere og tek-interesserte «millenials».
Ifølge IT Avisen er bilen utstyrt med nyeste generasjonen av litium-ionbatteri og batteriet ligger i bilgulvet mellom de to akslene.
Det er også ventet at bilen kan bli en hit i Norge, da rundt 2.500 norske kunder allerede har skrevet seg på reservasjonslister og betalt depositum, skriver TV 2.
Dette skjedde altså før noen i det hele tatt hadde sett bilen
Under presentasjonen gjentok også Zetsche selskapets mål om å ha 10 elbilmodeller på veiene innen 2022, og at EQC sammen med andre modeller vil stå for mellom 15 og 25 prosent av bilsalget i 2025.
Vil ha en bit av Tesla-kaken
Tesla har i praksis vært alene i markedet for luksuriøse elbiler, hvilket har gitt elbilprodusenten en svært sterk posisjon, og gitt selskapet muligheten til å ta godt betalt for elbiler i premiummarkedet.
Nå kommer dog konkurrentene, og for eksempel Daimler har noe Tesla ikke har: Hundre år med bilproduksjon bak seg og en kundebase på mange millioner.
For det er ingen tvil om at Teslas marked er ett Daimler vil ha en del av. Zetsche gjorde det klart at Tesla er en konkurrent for dem, da selskapet har hatt stor suksess i et prissjikte som de vil operere i.