Mercedes lanserte premium-elbil - vil utfordre Tesla

Mercedes har lansert den helelektriske SUV-en EQC. Selskapets sjef sier at de har siktet rettet mot Tesla-markedet.

UTFORDRER TESLA: Mercedes går rett i strupen på Tesla med sin nye helelektriske bil.
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:

Mercedes viste tirsdag frem den første helelektriske bilen i selskapets store elbil-satsing, og ting tyder på at tyskerne sikter mot toppen av markedet for premium elbiler, et marked som i dag domineres av Tesla.

Tesla-konkurrenten markerer starten på Mercedes’ satsing på elbiler i større skala, en satsing som har fått vind i seilene med i takt med strammere myndighetsregulering av dieselbiler, og at dyre elbiler har blitt billigere.

– Jeg er av den oppfatning at vi lytter til kunder og konkurrenter, og at våre mål heller er på den offensive siden, heller enn den defensive, uttalte administrerende direktør i Daimler, Dieter Zetsche til fremmøtt presse under lanseringen i Stockholm.

Daimler er morselskapet som eier Mercedes.

Ifølge Bloomberg hadde Daimler i utgangspunktet planer om å legge 10 milliarder euro (97 milliarder kroner), men ifølge Zetsche overgår investeringene den summen.

– Det er ikke noe alternativ til å satse på elektriske biler, og vi går «all in». Det starter nå, sa Zetsche.

Nordmenn på venteliste

EQC er en mellomstor SUV med rekkevidde på 450 kilometer og ifølge Reuters håper Mercedes at bilen vil fange oppmerksomheten til luksus-kjøpere og tek-interesserte «millenials».

Ifølge IT Avisen er bilen utstyrt med nyeste generasjonen av litium-ionbatteri og batteriet ligger i bilgulvet mellom de to akslene.

Det er også ventet at bilen kan bli en hit i Norge, da rundt 2.500 norske kunder allerede har skrevet seg på reservasjonslister og betalt depositum, skriver TV 2.

Dette skjedde altså før noen i det hele tatt hadde sett bilen

Under presentasjonen gjentok også Zetsche selskapets mål om å ha 10 elbilmodeller på veiene innen 2022, og at EQC sammen med andre modeller vil stå for mellom 15 og 25 prosent av bilsalget i 2025.

Vil ha en bit av Tesla-kaken

Tesla har i praksis vært alene i markedet for luksuriøse elbiler, hvilket har gitt elbilprodusenten en svært sterk posisjon, og gitt selskapet muligheten til å ta godt betalt for elbiler i premiummarkedet.

Nå kommer dog konkurrentene, og for eksempel Daimler har noe Tesla ikke har: Hundre år med bilproduksjon bak seg og en kundebase på mange millioner.

For det er ingen tvil om at Teslas marked er ett Daimler vil ha en del av. Zetsche gjorde det klart at Tesla er en konkurrent for dem, da selskapet har hatt stor suksess i et prissjikte som de vil operere i.

Les også

Kalasjnikov bygger russisk Tesla-utfordrer

Les også

JP Morgan tror ikke på Musks finansiering: Tesla-aksjen hentet seg inn etter kraftig fall

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Derfor sliter Tesla i lukrativt marked

  2. Betalt innhold

    Sannhetens øyeblikk for «made in China»-Teslaer

  3. Betalt innhold

    Den lille Daimler-bilen som nekter å dø, er på vei til Kina

  4. Volvo skal bli helelektriske innen 2030

  5. Ionity skrur opp ladeprisene: – Kan koste 20 kroner per mil