Kina gjør elbil-grep

Kina gjør nye grep som belønner elbilprodusenter. Det kan bidra til mer bærekraftig vekst fremover, tror analysebyrå.

TAR GREP: Kina skal fase ut subsidiene til dem som kjøper elbil fra 2020, men et nytt system som belønner produsenter av lavutslippsbiler kan bidra til bærekraftig vekst på sikt, tror analytikerne i Wood Mackenzie. Her installeres batteriet i en elektrisk bil fra kinesiske BYD i Shenzen.

Foto: Bobby Yip Reuters
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Et nytt system som straffer produsenter av biler med høye utslipp og belønner dem med lave utslipp kan få sikre en mer bærekraftig vekst i Kinas elbilindustri.

Det skriver analysefirmaet Wood Mackenzie i en fersk rapport før Kinas elbilforum EV100 i helgen.

Kina har overtatt fra USA som verdens største elbilmarked, ved hjelp av kraftige subsidier, og tar nå nye grep for å sikre fortsatt vekst når dagens subsidier av elbiler skal fases ut om to år.

Kina har foreslått et «dual credit»-system der bilprodusenter får pluss- eller minuspoeng etter hvor mye utslipp bilene deres har.

Dette kan føre til at elbilmarkedet får en mer bærekraftig vekst når Kina faser ut dagens subsidier i 2020, tror Wood Mackenzie. Andelen elbiler i bilsalget kan øke til 17 prosent i 2035, tror selskapet.

– Tidligere elbilpolitikk har fokusert på vekst mer enn på kvalitet. De fleste elbiler som selges i Kina er versjoner av eksisterende bensinbiler. Selv om utviklingstiden og kostnadene kan minimeres, ender vi med overflod av modeller med lav effektivitet, små batterier og kortere elektrisk rekkevidde, sier Yujiao Lei, Kina-analytiker i Wood Mackenzie.

Belønner lave utslipp

Det nye systemet, som skal gjelde fra april, vil gi ekstra belønning til produsentene jo lenger rekkevidde elbilene har, sier han.

Bilprodusenter som ikke lager elbiler må kjøpe kvoter fra produsenter som har elbiler, mens de som har overskudd på kvoter kan selge dem i markedet.

Mange kinesiske bilprodusenter investerer nå store penger i elbiler, flere av dem i kompaniskap med store, internasjonale bilprodusenter som Ford og Volkswagen.

Dette kan øke konkurransen ytterligere og bidra til bedre og mer effektive modeller med lenger rekkevidde, tror Lei.

– Systemet vil øke farten i utfasingen av de minst effektive modellene og løfte hele elbilbransjen i Kina, sier Lei.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Kina
  3. Bil
  4. Digitalisering
  5. Teknologi

Flere artikler

  1. Kina gjør produsentene ansvarlige for brukte elbilbatterier

  2. Kjører motsatt vei enn Musk: Kinesisk konkurrent går mot børsnotering i New York

  3. Betalt innhold

    Verdens største elbilselskap er på en annen planet enn Tesla

  4. Rapport: Det kan bli mangel på metaller til elbilbatterier om fem år

  5. Satser stort på elbil: Tror ikke Bensin-Golf er døden nær