Kjøper enda mer reklame på nett
Norske annonsører svidde av 220 millioner kroner på nettannonser i oktober.
Det betyr at salget av nettreklame økte med snaue 28 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Det tilsvarer en økning på 14 prosent.
Annonsetallene er basert på tall som er rapportert inn av medlemmene i MBL/Nettforum og INMA. Se liste over hvilke nettsted som rapporterer inn tall nederst i saken
Rubrikk vokser mest
Det er særlig i markedet for rubrikkannonser at salget øker.
Omsetningen av annonser for eiendom økte fra 9,4 millioner kroner i oktober i fjor til 13 millioner i oktober i år. Det er en økning på hele 38 prosent.
For segmentet «stilling ledig» var økningen i samme periode 34 prosent. Omsetningen gikk fra 22,8 millioner kroner til 30,5 millioner.
Salg av store kampanjer for merkevarene er fortsatt den største inntekten. I oktober ble det solgt merkevarereklame for 147,3 millioner kroner. Det er 8 prosent mer enn i samme måned i fjor.
Akkumulert for 2011 ligger også salgsveksten for nettannonser på 14 prosent. Fra januar til oktober måned ble det kjøpt og solgt nettannonser for 1,9 milliarder kroner.
- Så langt i år ligger vi godt an i forhold til rekordåret 2010 da vi nådde milepælen på over 2 milliarder kroner. På året tror vi at vi lander på omtrent 13,5% vekst for display og rubrikk, daglig leder Anders Willstedt i Inma i en pressemelding.
Venter vekst i 2012
Han forteller at organisasjonen nå jobber med estimatene for 2012.
- Foreløpig estimerer Iima at markedet vokser med 7 prosent i 2012 – da har vi tatt i betraktning at den usikkerhet som finnes rundt eurokrisen fortsetter i 2012, sier Willstedt.