MARKEDSFØRING: Lei av selgere som tror de kan frelse verden

Experts nye markedsdirektør i Norden ber annonseselgerne i norske medier ta av seg skylappene.

FOKUS PÅ MERKEVARE: Runar Pahr Andresen i Expert har ansvaret for marketing og merkevarebyggingen av elektronikkjeden i Norden.

  • Øyvind Henriksen
Publisert:

- Jeg lover at du får et mye mer langsiktig forhold til oss som annonsør hvis du evner å se at din mediekanal ikke kan gjøre jobben alene. Du må vise hvordan du kan spille godt med andre kanaler og forklare hvor du kommer inn i kundereisen, sier Runar Pahr Andresen i Expert.

Denne måneden hadde han sin første arbeidsdag i den nordiske konsernledelsen i elektronikkjeden Expert. Andresen kom fra stillingen som markedsdirektør i Telenor der han startet i 2006. Nå har han ansvaret for marketing og merkevarebygging for Expert i de nordiske landene.

- Jeg vil at de som jobber med å selge annonseprodukter skal være tydelig på hva deres kanal kan tilby i forhold til å maksimere effekten av den totale kampanjen, sier Andresen.

- Trenger kompetanse

Han mener for mange annonseselgere er ubevisste på hvilken rolle deres kanal spiller i markedsføringsprosessen.

- Mange kan ha nytte av å fokusere på hvor i kjøpsprosessen de passer best. Er det på oppmerksomhet? Er det på vurderingssett? Er det på preferanse? Er det på anbefaling? Eller er det på atferdsendring? De må vite hvor i kundereisen deres kanal er optimalt plassert.

- Er det noen som har presentert seg på denne måten?

- Nei, det er ingen som har gjort det overbevisende ennå. Dette hadde vært supert om noen gjorde det.

- Men er ikke det litt vanskelig for selgerne å vite dette? De er jo ikke eksperter på de andre kanalene.

- Jo, men kanskje det er en kompetanse de må skaffe seg, svarer Andresen.

Skaper tillit

Ifølge markedsdirektøren vil en presentasjon der man også omtaler andre kanaler eller konkurrenter vekke tillit hos annonsørene.

- De som gjør det, får i hvert fall et mye mer langsiktig forhold. Hvis du bare kommer og vifter med noen lesertall er det ikke sikkert at du får noen annonsekroner. Men hvis du forklarer oss hvor du kan bidra – og siden dokumenterer det – da har du "repeat business".

De som ikke klarer utfordringen vil tape konkurransen om annonsekronene, mener markedsdirektøren.

- Hvis man ikke får av skylappene så tror jeg man taper på lang sikt. Det er viktig å forstå at de store kampanjene i Norge og norden for øvrig vil være flerkanalsstrategier. Da er man nødt til å skjønne at man uansett er nødt til løse noe i samspill med andre kanaler, sier Andresen.

Sjekk E24 Media

Publisert:

Flere artikler

  1. - Taper salg på stress

  2. Reklamekollaps for avisene i sommer

  3. Salg av TVNorge kan gi prishopp

  4. - TV 2 kan bli del av nordisk TV-gigant

  5. En finne og en danske tar lederrollen i Telenor Norden