Omsetningsrekord etter at ansatte kjøpte selskapet

Medieforlaget Kampanje leverer sitt beste resultat noensinne, to år etter at de ansatte tok over selskapet.

FET MARGIN: De ansatte i Kampanje kunne nylig feire pris for årets beste forside for magasin. Nå kan de også feire gode økonomiske resultater. Fra venstre: Knut Kristian hauger, Dag Robert Jerijervi, Erlend Fossbakken, Hilde Nyman, Madeleine M. Karlstrøm og Johanne Lund.
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Selskapet bak magasinet og nettstedet Kampanje omsatte i fjor for 9 millioner kroner og fikk et overskudd på 1,75 millioner kroner. Det melder selskapet selv i en pressemelding.

Før selskapet ble kjøpt av de ansatte var resultatet bakt inn i tallene fra eierne Hjemmet Mortensen, men etter det E24 har grunn til å tro er omsetningen på rekordnivå, og resultatet det beste noensinne.

Virksomheten i Kampanje Forlag ble i april 2009 kjøpt opp av trer ansatte i selskapet. Den gang uttalte administrerende direktør i Hjemmet Mortsensen, Anne Britt Berentsen, at salget var til det beste for begge parter.

Nærmer seg 10 millioner

To år senere sier daglig leder og ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje Forlag at selskapet er på god vei til å nå målet om 10 millioner kroner i omsetning.

- Vi kommer til å klare omsetningsmålet om ti millioner kroner i inneværende år. Men at det skulle gå så fort trodde vi vel ikke helt på selv da vi kjøpte Kampanje, sier Hauger i en pressemelding.

I 2009 omsatte selskapet for 3,7 millioner kroner. I fjor var omsetningen løftet til 9 millioner. Overskuddet fra 2009 på 100.000 kroner vokste i 2010 til 1,75 millioner kroner.

Fet margin

Driftsresultatet for 2010 endte på 1,8 million kroner noe som gir Kampanje Forlag en solid driftsmargin på 20 prosent.

- Selv om vi er små målt opp mot de store mediehusene, tror jeg det er plass til oss i klassen for de mest lønnsomme medieselskapene i Norge med denne marginen, sier Hauger.

Det er særlig de digitale inntektene som har skutt fart i Kampanje Forlag.

Ifølge Hauger har nettinntektene doblet seg sammenlignet med 2009. De digitale inntektene i selskapet utgjør nå 65 prosent av de samlede inntektene og er dermed større enn hele magasinvirksomheten.

- Vi ser jo at de store mediehusene hopper i taket av glede når de digitale inntektene passerer 20 prosent. Så vi mener jo at vi har gjort noe riktig digitalt med et snart 50 år gammelt blad, sier Hauger.

Flere ledere

Siden oppkjøpet i 2009 har selskapet fått en ny partner. Salgsansvarlig Johanne Lund ble partner fra årsskiftet. Hun sier annonsørene tiltrekkes av målgruppen Kampanje når.

- Annonsørene våre setter stor pris på at vi har en så ren målgruppe og det gir oss et konkurransefortrinn i forhold til våre konkurrenter på nett, sier Lund.

Lesertall fra Synovate viser at magasinet Kampanje totalt leses av nesten 17.000 ledere på hver av sine utgivelser. Det er 50 prosent mer enn i 2009.

På nettet har Kampanje.com drøyt 20.000 unike brukere i uken.

Tror på økte inntekter

De tre gründerne som kjøpte selskapet i 2009 sier at de kommer til å satse videre både med magasinet og på digitale plattformene.

- Vi jobber knallhardt med å styrke opplaget og har noen spennende tanker på det området. Samtidig følger vi svært nøye med på utviklingen innen de nye mediebrettene. For et så eksklusivt produkt som Kampanje ser vi store inntektsmuligheter på nye elektroniske plattformer på sikt. Vi satser ufortrødent videre i 2011 og 2012, sier partner og redaksjonssjef Hilde Nyman i meldingen.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kampanje-eier:- Jeg pantsatte kåken

  2. Inntektene økte for Schibsted i tredje kvartal

  3. Schibsted samler mediehus

  4. Schibsted svakere enn ventet i fjerde kvartal

  5. Digitalt inntektsløft for VG