Facebook innrømmer Google-hets

Betalte PR-byrå for å påvirke presse og bloggere til å skrive negativt om konkurrenten.

HJELPSOM: Ikke bare hjelper Facebook folk med å holde kontakten med venner og kjente, de ønsker også å hjelpe folk til å skjønne at konkurrenten Google misbruker informasjon om dem.
Publisert: Publisert:

Facebook er blitt fersket i å leie inn PR-byrået Burston-Marsteller for å hetse konkurrenten Google.

Det melder Computerworld.

Facebook-ledelsen har innrømmet at de bladd opp for å få Burston-Marstellers rådgivere til å påvirke journalister og blogger til å skrive negative innlegg og artikler om Google.

Målet var å sette fokus på Googles nye måte å hente inn informasjon fra sosiale medier som Facebook, kalt «Social Circle».

- Når selskap blir store nok og vokser veldig raskt, så får du disse ganske bisarre, politiske markedsføringshandlingene, sier analytiker Hadley Reynolds i IDC til nettstedet.

Google og Facebook er bitre konkurrenter, og var sist i tottene på hverandre i kampen om Skype, som ble en kamp Microsoft vant.

Avslørt av blogger

Det var bloggeren Christopher Soghoian som avslørte samrøret etter at han ble kontaktet av Burston-Marsteller for å skrive om Googles nye praksis.

- Dette tjener helt klart hverken Facebook, bransjen eller Burston-Marsteller i dette tilfellet. Makten som ligger i sosiale medier avslørte dette bedrageriet, sier Reynolds.

Men Facebook mener at dette handlet mer om folkeopplysning enn kritikk av konkurrenten:

«Ingen svertekampanje ble godkjent eller planlagt. I stedet ville vi at tredjeparter skulle bekrefte at folk ikke liker innsamling eller bruk av informasjon fra sine Facebook-kontoer eller andre tjenester til Googles Social Circle», skriver en talsmann for Facebook til Computerworld.

«Vi leide inn Burston-Marsteller for å fokusere på spørsmålet ved å bruke offentlig tilgjengelig informasjon som kunne uavhengig verifiseres av enhver medieorganisasjon eller analytiker».

Hemmeligholdt navn

Ifølge bransjeryktene skal Facebook allikevel ha bedt PR-byrået om å holde selskapets navn hemmelig i kontakt med presse og bloggere, men Facebook vil ikke svare på spørsmål knyttet til dette.

Det gjør derimot Burson-Marsteller, som skriver følgende til magasinet:

«Klienten ba om at deres navn ble holdt tilbake på grunnlag av at det bare ble spurt om å sette offentlig tilgjengelig informasjon i søkelyset», skriver Burson-Marsteller.

Selskapet hevder at det å tilbakeholde navn på denne måten er mot selskapets egne retningslinjer, og at de burde avslått.

Google har så langt ikke kommentert kampanjen.

Les flere nyheter på E24.

Publisert: