En toppløs turistmagnet

Aston Martin DB9 Volante er uten tvil en av de vakreste bilene som lages i dag. Du må være blind og døv for å ikke bli tiltrukket av den.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Du behøver ikke kjøre en Aston Martin DB9 Volante for tiltrekke deg oppmerksomhet, det holder å la den stå parkert. Vi hadde en liten pause i kjøringen ved utkikkspunktet Kragsstøtten øverst i Holmenkollåsen.

Samme sted stopper tydeligvis turistbusser som har vært på rundtur i strøket. To busser svingte inn, og ut tøt det folk som snakket ett eller annet østeuropeisk språk. Halvparten gikk for å se utsikten, resten samlet seg rundt Aston Martinen, vi måtte bane oss vei for å komme inn i den igjen.

Se bilder av bilen her!

"It’s gorgeous"

Står bilen stille, samler den umiddelbart en folkemengde. Jeg skjønner de nysgjerrige tilskuerne, for det er en usedvanlig vakker bil. Formen på den gir alle mulige fine hint, den ser forferdelig dyr ut; en er lang og flat, hvilket gir helt riktige signaler om at den går så det holder; alle detaljene er vakre, bilen er håndlagd; og motorlyden er dyp og fet, takket være en diger V12.

Det finnes en del fine kabrioleter, men denne bilen har noe som løfter den ekstra høyt, noe litt udefinerbart, som trigger alle de riktige følelsene. Den forteller at det er noe unikt, en opplevelse. Innvendig som utvendig er det en bil som føles hyper-eksklusiv.

"Oh my God, it’s gorgeous," sa en eldre amerikansk turist som også glemte utsikten over Sørkedalen. Det er litt stilig, for å si det mildt, med en bil som gir folk en så umiddelbar følelse av at de opplever noe usedvanlig.

Premier League

Minuset er at man oser en smule skammelig-godt-betalt-fotballspiller. DB9 er der oppe sammen med Ferrari og Bentley Continental, biler som det til en hver tid er et pent knippe av rundt treningsanleggene til Premier League-klubbene.

For bilen er naturligvis usedvanlig dyr, nærmere 2,6 millioner er listeprisen. Et så eksklusivt kjøretøy at det knapt finnes noen av dem her. Importøren, Jaguar Norge, har riktignok solgt tre stykker av kabrioleten og to med tak så langt i år, hvilket i seg selv er imponerende, men ikke akkurat VW Passat.

Snurrig nok er det flere til salgs brukt også her til lands, bilen vi kjørte var ett år gammel og man kan får den for snaut 2,3 millioner, så noen investering er kjøretøyet ikke. Et pristap på 300 000 på ett år, er jo en god del.

Men kjøper man seg en slik bil, er neppe økonomien problemet. Bensinforbruket utgjør vel heller ikke noe betydelig innhogg i lommeboken. Tallet som er oppgitt som bensinforbruk virker, for å si det mildt, noe underdrevet.

Virkelighetsfjern

Kilden til mye moroa, lyden og bensinslukingen, er en herlig V12 på 5,3 liter og 450 hestekrefter. Den dytter kraftig, men samtidig er ikke dette en bil som appellerer til grisekjøring, den føles alt for fin og sofistikert til slikt.

Nå skal det ikke legges skjul på at lydbildet fra en V12 under heftig akselerasjon kan være vanedannende, men idiotkjøring inviterer ikke bilens aura til.

Den føles og veldig stiv og sportslig, ingen tegn til litt kabrioletmykhet her. Modellen, som også finnes med fast tak, er konstruert fra grunnen av med tanke på at det skulle lages en toppløsmodell.

Den er heller ikke basert på en annen bil, den er bygget fra scratch, og Ford konsernet, som eide Aston Martin inntil nylig, har heller ikke satt sitt preg bilen. Ingen plastknotter fra Fiesta eller noe sånt. Interiøret er rett og slett heftig. Elegant og funksjonelt, i dyre materialer.

Å kjøre en Aston Martin DB9 er en begivenhet. Som gir mening i en parallell virkelighet der penger ikke betyr noen ting. For det finnes knapt noe fornuftig med denne bilen. Hvor det minst virkelighetsfjerne med den er det å ha en kabriolet i vinterlandet Norge.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Klar for en toppløs sommer

  2. Kjøre toppløs i sommer?

  3. Bråk og estetikk i skjønn forening

  4. Premier Leagues mest populære biler

  5. Pen og unødvendig