Slik blir Jaguars nye stasjonsvogn

Jaguars XF-modell kommer snart som stasjonsvogn. Noe som kan gi den et langt større marked i Norge.

MELDER SEG PÅ: Med stasjonsvogn på plass, blir Jaguar XF en sterkere konkurrent til BMW 5-serie og Audi A6.
Publisert: Publisert:

På slutten av fjoråret viste Jaguar noen bilder av en lett kamuflert XF i stasjonsvognutførelse. Nå kommer de første umaskerte bildene.

Bilen heter XF Sportbrake og får sin offisielle debut på bilutstillingen i Genève 6. mars.

- XF personifiserer Jaguars sportslige dynamikk med en kombinasjon av innovativ, forførende design og ytelser. I XF Sportbrake blir dette komplettert med en kompromissløs tilnærming til det praktiske og allsidige, sier Adrian Hallmark, merkesjef i Jaguar, i en pressemelding.

Jaguar XF kom på markedet i 2008 og har solgt i et forsiktig antall. I fjor ble det nybilregistrert 30 stykker i Norge.

Mer plass i baksetet

Gjennom introduksjon av en stasjonsvogn vil trolig et langt større marked åpne seg for modellen i Norge. Med baksetene nedfelt vil det være en uavbrutt lastelengde på 197 centimeter i lengde og da med et lastevolum på 1675 liter.

I baksetet er det 4,8 centimeter mer takhøyde i forhold til sedanutgaven.

Test av Jaguar XF 2,2 D

Den vil kun bli tilgjengelig med dieselmotor. Det vil si 2,2 liters firesylindret med 190 hestekrefter, og to tre liters V6 på henholdsvis 240 og 275 hestekrefter. Den kommer for salg i Norge i oktober.

30.000 mer

MER PLASS: Det er nær to meter med lastelengde når baksetene er felt ned.

- Prisestimatet på XF Sportbrake er at den vil ligge cirka 30.000 kroner over sedan-modellen, sa Thomas Øvreseth, salgsdirektør hos Jaguar Norge, til E24 da de første bildene av modellen dukket opp.

Mer bilstoff på E24BIL

Rimeligste XF-sedan, 2,2 diesel med 190 hestekrefter, koster i dag 578.000. Den dyreste dieselutgaven, med 275, 883.000.

Ikke 4x4

Det modellen ikke får, som kunne ha gjort den enda mer aktuell i det norske markedet, er firehjulstrekk. Grunnen er at firehjulsteknikken ikke lar seg kombinere med dieselmotorene. De ligger så dypt at det rett og slett ikke blir plass.

Test av Jaguar XF 3,0 Diesel S

- Det kommer en XF med firehjulstrekk, men kun til sedan-modellen, og kun i kombinasjon med en helt ny bensinmotor. En 3,0 V6 med kompressor som yter 340 hestekrefter. En topputstyrt versjon av denne vil koste cirka 1,2 millioner i Norge, sa Øvreseth.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no