Audi dropper super-elbil

Audi har i flere år jobbet med en elektrisk versjon av R8-modellen. Nå ser det ut til at de har mistet troen på prosjektet.

REKORDBILEN: Her er Audi R8 e-tron på vei rundt Nürburgring i rekordfart 26. juni. Det var tydeligvis ikke nok til at den kom seg i produksjon.
Publisert:

I sommer satt Audi ny rekord for elbiler rundt Nordsløyfa på Nürburgring. En R8 e-tron brukte åtte minutter og ni sekunder på den 20,8 kilometer lange banen.

- Rekordløpet viser at vi er på rett spor. For oss har elektriske kjøretøy aldri handlet om å ofre noe, men om følelser, sportslighet og kjøreglede, sa Michael Dick, styremedlem i Audi AG sin tekniske avdeling, den gang, i en pressemelding.

Nå kan det vikre som pipen har fått en litt annen lyd. For flere medier melder at de rett og slett kommer til å legge ned prosjektet.

Det hele startet for tre år siden, først som et konsept på bilutstillingen i Frankfurt, senere samme år var de første prototypene klare for prøvekjøring.

Merkevarebygging

Senest i fjor bekreftet Audi at bilen skulle bli klar for kunder om ikke så lenge, og så brukte de altså runden på Nordsløyfa som en merkevarebygger i sommer.

Car and Driver melder at utviklingssjefen til Audi, Wolfgang Dürheimer, har dratt i brekket. I utgangspunktet var det ventet at bilen skulle lanseres neste år, noe som ikke kommer til å skje, og at bilens fremtid er høyst usikker.

Årsaken skal være batteriteknologien. Den blir sett på som for dyr og rekkevidden for begrenset for den eventuelle kundemassen.

Rekkevidden har vært oppgitt til 215 kilometer, men samtidig så slet samme bil med å fullføre tre oppvisningsrunder på Le Mans i 2010 ifølge Digital Trends.

KANSELLERT: Toyota er klare med en elektrisk iQ, men vil ikke selge den.

Mer bilstoff på E24 BIL

R8 e-tron drives av to elmotorer, hver på 280 kilowatt med 820 newtonmeter i dreiemoment. Null til hundre tar 4,6 sekunder. Den veier 1780 kilo og topphastigheten sperret på 200 kilometer i timen.

Småbiler i stedet

Digital Trends sier videre at Audi ikke kommer til og trekke seg helt ut av elbilmarkedet. Planen er å elektrifisere A3 for det amerikanske markedet og A1 i Europa.

Tidligere i høst var Toyota klare med en elektrisk versjon av iQ, men de er heller ikke sikre på om elbilmarkedet er noe å satse på:

- Selv om Toyota er klar med iQ EV, tror vi en plug-in hybrid bil er en bedre løsning for kundene på kort og mellomlang sikt, og det er der vi vil satse, sa Toyota i september og kunngjorde at iQ EV ikke skulle lanseres, til tross for at den var ferdig utviklet.

ENSOM RAKETT: Mercedes Benz SLS AMG Electric Drive kommer på markedet neste år, og blir ganske så alene blant som super-elbil.

Salget av elbiler har så langt vært stusselig over hele verden, bortsett fra ett sted, Norge.

Tesla

Ingen av de europeiske bilfabrikkene, bortsett fra Renault, har i dag noen produksjon av elektriske biler. Men både BMW, Daimler og Volkswagen jobber med utviklingen av slike kjøretøy.

Tesla meldte mandag at de er full gang med å få opp volumet på Model S og regner med å produsere 20.000 av den neste år.

Med Audi R8 e-tron ute av bildet, blir Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive alene i det elektriske superbilmarkedet. Den er klar neste år og skal klare null til hundre på 3,9 sekunder og ha en rekkevidde på 25 mil. Som elbil er den avgiftsfri i Norge, men vil likevel koste rundt 3 millioner kroner.

Les også:

Tesla med superlader

BMW og Toyota samarbeider

Vasler elektrisk Saab neste år

Publisert:
Gå til e24.no