- Saab-eiere har grunn til å være engstelige

Over 40.000 nordmenn eier en Saab. Er du en av dem? Da har du grunn til å være bekymret, ifølge NAF.

KAN FALLE I VERDI: Etter at SAAB i dag ble begjært konkurs kan en konsekvens bli at verdien på SAAB-biler reduseres dramatisk, advarer NAF. Foto: SCANPIX
Publisert:

I dag ble det kjent at den svenske bilprodusenten SAAB er konkurs.

- Dette er bekymringsfullt. Saab-eiere har grunn til å være engstelige nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), Jan Ivar Engebretsen til Dine Penger.

Alvorlig

Engebretsen sier at alt foreløpig er veldig uoversiktelig og uklart.
Han understreker at han fortsatt håper at det vil komme på plass en løsning som sørger for at merkevaren Saab vil bestå. Men han legger ikke skjul på at situasjonen er «svært alvorlig»:
- Mange av våre medlemmer ringer oss og lurer på hva som vil skje. Vi prøver å finne ut av konsekvensene nå.

LES OGSÅ:

Er Norges beste bruktbil så god som alle vil ha den til?

Verdifall

Han advarer om at en konsekvens av konkursen kan bli at verdien på SAAB-biler reduseres dramatisk:
- Ved alle slike historier er det en viss fare for at verdien på bilen synker unormalt mye. Det blir lite attraktivt å kjøpe en SAAB-bruktbil, sier han.
Mange nordmenn eier en Saab. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken var det per 30.9.2011 registrert 40.056 Saab personbiler med skilt på, og drøyt 280 varebiler på norske veier.
Også Risk manager i billeasing-firmaet Autolease Roar Øverby sier at konkursen i Saab i utgangspunktet er uheldig for prisutviklingen.
- Prisene var presset allerede, men konkursen gjør vondt verre.
Konkursbehandlingen vil imidlertid gi viktige avklaringer med hensyn til blant annet service og tilgang til reservedeler i fremtiden.
- Gode løsninger her vil kunne dempe presset på bruktprisene, påpeker Øverby.
Et annet aspekt, som kanskje kan dempe det negative, er vår nærhet til Sverige. I vårt naboland er det mange biler fra Saab på veiene og ettermarkedet for service, deler og vedlikehold er godt utbygget.
- Dersom det blir en god løsning i konkursbehandlingen, vil ettermarkedet i Sverige kunne ta noe av behovet i Norge, mener han.

LES OGSÅ:

Lavere tap med firehjulstrekk

Vanskelig å selge

Autolease kjøper og selger rundt 4000 biler i året for sine kunder (bedrifter som tilbyr ansatte leasingbiler), og er dermed i stand til å si mye om biløkonomi, verditap, servicepriser og trender i bilmarkedet.
- Vi mener at SAAB fortsatt er en fin bil, men det er helt klart en vanskelig bil å selge. Vi har noen, og de har stått lenge. Trolig er markedet svært restriktive til å ta Saab i innbytte, gitt at de ikke får bilen til en sterkt redusert pris, sier risk manager Øverby.

- Jeg ville ikke vært bekymret

Den norske Saab-sjefen Asle Røil tror på sin side ikke at man nå vil se et stort verdifall på Saab-biler.
- Vi har nå vært i en vanskelig situasjon i to år. Prisen er allerede tilpasset den situasjonen vi er i. Jeg tror ikke dette vil bety noe ekstra, sier Røil til Dine Penger.
Den norske Saab-sjefen Asle Røil sier det etter en konkurs vil være bobestyrer som avgjør hva som skjer med distribusjonen. I følge Røil trenger ikke kunden å være bekymret for at leveransene ikke vil bestå:
- Vi har et eget selskap, Saab Automotive parts, med 45 verksteder som ikke berøres av konkursen. Så lenge dette selskapet eksisterer, vil vi kunne skaffe reservedeler og tilbehør.
- Hvis du spør om garantibiten, vil det være litt annerledes. Kunden må henvende seg der han har kjøpt bil. I utgangspunktet er det forhandler som er ansvarlig for garantien. De vil ikke nødvendigvis få all hjelp fra fabrikkene lenger, men det er de som sitter med garantiansvaret.

LES MER HOS E24:

Tror på en fremtid uten SAAB

- Så SAAB-eiere har ingen grunn til å være bekymret?

- Jeg ville ikke vært bekymret, sier Røil.

Kan miste forskudd

Hva er dine rettigheter som SAAB-eier? Ifølge seniorrådgiver Paal Bjønness i Forbrukerrådet har eiere fortsatt noen rettigheter:
- Når man har et krav mot firma som går konkurs, står man i utgangspunktet veldig svakt, med mindre kravene er meldt til konkursboet, slik for eksempel banker gjør. Så den som for eksempel har betalt noe på forskudd for en Saab, kan risikere å miste dette, Bjønness.
Men det finnes en regel som er viktig i slike tilfeller.
- Har du betalt på forhånd for en vare, eller det blir en feil på den, kan du rette kravet mot det som kalles den bakenforliggende kredittyteren, altså gjerne ofte banken som har et krav i boet. Det er hjemlet i finansavtaleloven. Dette er en veldig viktig trygghet som mange ikke er klar over at de har, sier Bjønness.

LES OGSÅ:

Selg bilen før 100.000 km

«Skjegget i postkassen»?

Dersom forhandleren går konkurs, og det for eksempel oppstår en feil på bilen, kan man også rette kravet mot bakenforliggende salgsledd, importøren i dette tilfellet.
- Når du skal reklamere, gjør det skriftlig og dokumenter det, så det ikke oppstår tvil. Hvis en bank nekter å imøtekomme et slikt krav bringe saken inn for finansklagenemnda, sier Bjønness.
- Men hvis boet er tomt og fuglen er fløyet, står man som regel med skjegget i postkassen, sier Bjønness.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om