Renaults europasjef: - Elbil er veien å gå

Stefan Muller har stor tro på at elbiler vil bli viktig i massemarkedet.

ELEKTRISK: Stefan Muller, Renaults europasjef, på Bislett stadion i forbindelse med lanseringen av elbilen Renault Zoe.
Publisert: Publisert:

- I massemarkedet tror vi en 100 prosent elektrisk bil er veien å gå. Det er enklere og billigere enn en hybrid, sier Stefan Muller, Renaults europasjef, til E24 under et besøk i Oslo tirsdag.

Han trekker frem at salgsutviklingen på elektriske biler i EU har vært bedre enn for hybrider.

Muller er i byen i forbindelse med Norges-lanseringen av elbilen Renault Zoe.

- Norge er i dag verdens viktigste elbilmarked. Jeg skulle ønske at andre land var like fokuserte elbiler som Norge. Og jeg tror elbilen blir viktigere og viktigere.

Han trekker frem to ting som han mener er avgjørende. De stadig strengere kravene fra EU rundt CO2-utslippene fra bilparken, som er rettet mot produsentene og den økende forurensingen i de store byene.

Incentiver

- Infrastrukturen vil bedre seg og batteriprisene vil gå ned.

Han påpeker det ikke holder at elbilene kun er en suksess i Norge, at det er viktig at de store bilmarkedene får opp volumet.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Jeg tror det vil skje, men kanskje ikke så fort som vi tidligere trodde. Samtidig er prisen på en elbil mange steder på vei ned mot en tilsvarende bil med bensin- eller dieselmotor.

Men han er ikke i tvil om at det foreløpig er svært viktig med incentiver.

- Noe land har høye bilavgifter, som Norge, som er et virkemiddel. Andre steder må man gi elbilene andre fordeler. Det hele er snakk om politisk vilje, en vilje til å støtte elbilene.

Satse videre

Muller sier de er i dialog med politikere over hele Europa, og i forlengelsen av arrangementet i Oslo skal det være et seminar med representanter fra flere europeiske land som skal diskutere veien videre for elbilen.

- Vi i Renault kommer til å satse videre på elbiler, men jeg tør ikke si hvor stor del av salget de vil stå for i 2020.

De siste årene har Renault investert fire milliarder euro, vel 33 milliarder kroner, på elbilsatsningen sin. For å understreke at de har troen på bilene, sier Muller at det er helt utelukket å selge dem med rabatter.

Zoe, som blir nå blir lansert i det norske markedet, er bygget som en elbil fra grunnen av. Den er rett over fire meter langt og har plass til fem mennesker. Billigste versjon starter på 191.000. Rekkevidden er oppgitt til 21 mil.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no