Bayerns peneste

Til slutt kom BMW med en sedan med coupéprofil, og lekkert har det blitt. Se video nederst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Er man mer enn gjennomsnittlig rik har man ofte et ønske om å vise dette på ett eller annet vis. Et fjongt kjøretøy er ikke uvanlig, og da gjerne store, tyske saker. Helst fra triumviratet Audi, BMW eller Mercedes-Benz.

Problemet er å finne den rette modellen. A6, 5-serie eller E-klasse er rene brød-og-melk kjøretøy på de finere adressene i de store byene. Carport etter carport inneholder slike biler med skiboks på taket og sykkelstativ bak.

Så ønsker man seg noe med litt mer dollarsymbolverdi enn dette, er neste steg A8, 7-serie eller S-klasse. Biler i direktør-size, som fort kan føles vel overdrevet.

Mercedes først

Det kan virke som Mercedes-Benz var de første som skjønte at det er rom for noe annet i mellom. I 2004 lanserte de CLS, som var basert på E-klassen, med en lavere og mer coupé-aktig profil. En stilig bil som la seg noe over E-klassen i pris og som ikke var tilgjengelig med de mindre motorene.

Tipper Mercedes må ha vært gledelig forvirret over at de nesten rakk å la den første utgaven av CLS rulle et helt livsløp før de fikk en konkurrent. For to år siden kom Audi med A7 Sportback, som var en vri på samme tanke, basert på en A6, men i dette tilfellet formet mer som det nesten glemte konseptet kombicoupé.

Se video nederst i saken

Hva så med BMW? Ingenting som minnet om CLS, derimot kom de med en klumpete 5-serie de kalte GTi 2009, som ingen helt skjønte poenget med. I stedet mente de at det var suv-sjangeren som fortjente en takprofil inspirert av en coupé, og serverte året før X6til mild hoderysting fra alle som så skarpt.

Lenge etter

Så i 2012, så lenge etter CLS at den er godt inne i andre generasjon, triller de ut 6-serie Gran Coupé. De kommer med andre ord lovlig seint til festen. Men når de først velger å møte opp, så har de tatt med seg den fineste dama.

For 6-serie Grand Coupé er en virkelig lekker bil.

Og dyr.

Det finnes ingen budsjettversjoner. Bilen her er en 640i, den billigste, som starter på 1,16 millioner kroner.

Det er betydelig mer enn den rimeligste CLS, så pass mye at det vil ta Wayne Rooney litt mer enn en dag å tjene inn mellomlegget.

Samtidig har en CLS til 740.000 kroner en dieselmotor på 204 hestekrefter. 640i har 320 bensinhester. En motor som passer perfekt i en bil av denne art.

For dette er en bil som både trives som kontinent-cruiser og som en temmelig sportslig bil på morsom vei.

Sving på alle hjul

Etter mange mil på det sistnevnte merket jeg ikke en eneste gang at den understyrte, noe som er imponerende med en så stor og tung bil. Med sine 1750 kilo, drøyt fem meter lengde og 190 centimeter i bredde er dette bil som på papiret ikke skal være en smidig og lettbent.

I svinger er den ekstremt kompetent, akselavstanden på nær tre meter og et triks kalt «Integrert Active Steering» gir den skinner. Trikset er at bakhjulene og svinger, inntil tre centimeter, motsatt vei av forhjulene i hastigheter opp til 60, og med dem når det går fortere. Dette gjør bilen imponerende stabil, innretningen er ekstrautstyr til 21.000 kroner.

SMIDIG:Til tross for en massiv størrelse er 6-serie Gran Coupé en lettbent bil som gjør det utmerket på svingete vei.

Morten Abrahamsen

I tillegg hadde bilen Adaptive Drive, til 44.000 kroner, som gjør at bilen kan stilles i forskjellige modi etter hva slags tur man er ute etter. På det mest sportslige er fjæringen stram og respons i ratt og gasspedalen spissere, men bilen blir aldri ukomfortabel, det gjør at man kan ha det veldig morsomt bak rattet.

Riktig motor

KOSTER: 6-serie Gran Coupé er en dyr bil. Den koster så å si det samme som BMWs største, 7-serien.

Morten Abrahamsen

6-serie Gran Coupé er tilgjengelig med to andre motorer, 640d har en diesel på 313 hestekrefter og et kraftigere dreiemoment. Akselerasjonen fra null til hundre er lik, prisen er og så å si den samme. Uten å ha prøvd dieselen så skal jeg ikke være kategorisk, men jeg kan ikke tenke meg en motor som kler bilen bedre enn bensin rekkesekseren på tre liter. Motorens dynamikk passer bilen, den er fleksibel, kan dras langt ut på turtall og er sterk i hele registeret.

Til tross for at det er en dobbelturbo motor, så føles den lineær og fri for ketsjupeffekt.

Lyden er og helt riktig, en distingvert brumling.

Toppen er en 4,4 liters bensinmotor på 450 hestekrefter, som sender bilen fra null til hundre på friske 4,5 sekunder. Denne kan, som eneste motoralternativ, leveres med firehjulstrekk, og vil tømme lommeboken for en god slump penger. 650i xDrive starter på 1,54 millioner kroner.

NESTEN RIKTIG: Motorstørrelsen i 640i passer utmerket til bilen. Hadde den bare hatt firehjulstrekk hadde det vært perfekt.

Morten Abrahamsen

Signaleffekten

6-serie Gran Coupé har blitt en snasen bil, som koster 250.000 mer enn en 5-serie med lik motor og nesten det samme som en 7-serie, men med en helt annen signaleffekt. Den ser både elegant og svært kostbar ut, utvendig og innvendig. Samtidig har den på ingen måte det litt satte uttrykket som de aller største sedan-utgavene har. Slike biler kan man overlate til direktører i sekstiårene.

Men det nytter ikke å sette seg inn i en 640i Gran Coupé med rusk mellom fortennene. Det er heller ikke en bil som oppfordrer til å ta med guttungen og to kamerater hjem fra fotballkamp, men om man først gjør det, så får du fort bevist at 10-åringer merker forskjell på melk-og-brød-biler og de som så definitivt ikke er det.

Les også:

Audi følger konkurrentene: Åpner fabrikk i Mexico

Audi og BMW drar fra Mercedes

Elendig elbilsalg i Europa

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Oversett godbit

  2. Klassens peneste

  3. Ny luksus-coupé fra Mercedes

  4. Annonsørinnhold

  5. Superfamiliebil

  6. E24 tester CLS Shooting Brake: Den stiligste stasjonvognen