Stiftelse om Amedia-lån: – Om dette går bra, kan vi få tilbake pengene om 20 eller 25 år. Hva vet jeg?

Sparebankstiftelsen DNB har ikke akkurat satt de hardeste lånebetingelsene til Amedias nye eier.

NY EIER: Arne Stokstad (konsernsjef Amedia) (til høyre), LO-leder Gerd Kristiansen og André Støylen, adm.dir. i Sparebankstiftelsen DNB , under pressekonferanse hos Amedia mandag.

Berit Roald NTB scanpix
Publisert:

– Det vi har gjort i dag er ikke at vi har investert i Amedia. Det vi har gjort er å lage en konstruksjon hvor norske aviser i løpet av en generasjon kan ha kjøpt seg selv ved at avisene eies av en selvstendig stiftelse, sier Sparebankstiftelsen DNB-sjef André Støylen til E24.

Onsdag ble det kjent at en nyopprettet stiftelse fra Sparebankstiftelsen DNB kjøper lokalaviskonsernet fra Telenor, LO og Fritt Ord.

I praksis er kjøpesummen på 395 millioner kroner – en sum Sparebankstiftelsen DNB låner til den nyopprettede stiftelsen.

Dette er et lån, noe som i utgangspunktet skulle betydd at pengene må tilbakebetales.

Men Sparebankstiftelsen DNB har ikke satt noe krav til når pengene skal betales tilbake.

Det virker ikke som om Støylen mener det er så viktig heller.

– Om dette går bra, kan vi få tilbake pengene om 20 eller 25 år. Hva vet jeg?

Formålet er nemlig ikke å tjene penger på Amedia.

– Vi har ingen økonomisk oppside utover dette lånet. Dersom konsernet på sikt leverer bra resultater, vil verdiene avisene skaper ikke være mulig å føre tilbake til Sparebankstiftelsen DNB, sier Støylen.

Samme utfordringer

For Amedia blir de finansielle utfordringene de samme i morgen som de var i går.

Selskapet hadde en gjeld på 526 millioner kroner i tredje kvartal i fjor.

De 395 oppkjøpsmillionene er gjeld som bæres av den nyopprettede stiftelsen.

Det eneste som er endret er altså eieren – en stiftelse som trolig ikke er like opptatt av utbytte og kvartalsvise resultater som en mer kommersiell aktør ville ha vært.

Les også

Klubbleder: – Jeg er betinget optimist til oppkjøpet

Støylen opplyser at han har snakket med flere ansatte i mediekonsernet som hadde fryktet at kommersielle, profittjagende aktører kjøpte selskapet, med innføring av store kuttprogrammer som resultat.

Han er klar på det på sikt kan bli lettere å puste med en stiftelse som eier.

– En stiftelse vil være mer opptatt av topplinjen, som for eksempel abonnementsutviklingen, enn bunnlinjen. Men det må være svarte tall på bunnlinjen, slår han fast.

Medieinntreden

Sparebankstiftelsen DNB deler hvert år ut mange millioner kroner til ulike kunst- og kulturformål.

Den har aldri tidligere gitt penger til aktører i mediebransjen.

– Hvorfor nå?

– Det å sikre gode lokalaviser er viktig for ting vi ellers støtter, som for eksempel kultur. Vi skaper med dette en ny institusjon i den norske medieverdenen som har samfunnsnyttig verdi.

Han forteller at stiftelsen så tidlig som i august i fjor, da det ble kjent at Amedia-eierne Telenor og LO så seg om etter mulige arvtagere, begynte å se på muligheten om å kjøpe mediekonsernet.

Han tror ikke at dagens oppkjøp markerer starten på flere medieoppkjøp.

– Dette er nok en engangshendelse, sier han.

Les også

Stiftelse kjøper Amedia for 1,4 mrd.

Kjærligheten blomstrer

Amedia-sjef Are Stokstad legger ikke skjul på at de siste månedene har vært krevende. Han ikke skjul på at alle spekulasjonene rundt selskapets fremtid har vært en belastning.

– Nå har vi sikret langsiktige eiere. Det er en utrolig lettelse, sier Amedia-sjef Are Stokstad til E24.

– Er dette en bedre løsning enn for eksempel at utlendinger hadde kjøpt dere, som det er blitt spekulert i?

– Nå er det slik at vi i administrasjonen alltid elsker våre eiere, men jeg tror det er ganske lett å si at vi elsker dem som nå kommer veldig mye.

– Vil det være riktig å tenke seg at du vil sove ekstra godt i natt?

– Jeg skal ikke sove så lenge, for vi har mye å gjøre. Men jeg skal legge meg med et smil om munnen i natt, det lover jeg.

– Dere får en eier som ikke kjenner mediebransjen inngående. Hva tenker du om det?

– Nå skal du ikke undervurdere dem. Vi har totalt over 2.500 ansatte i Amedia som kan mediebransjen.

– Så får vi et profesjonelt konsernstyre som skal være en aktiv medspiller i forhold til utviklingen av dette, hvor kompetanse og innsikt også er vesentlig. Det er jeg trygg på at denne stiftelsen – som altså har ett formål, å eie lokalmedier – vil utvikle, sier Stokstad.

Les også

Klubbleder: – Det er flere som er glade for å fått LO ut som eier

Les også

Stiftelse kjøper Amedia for 1,4 mrd.

Les også

LO selger seg ut av Amedia

Her kan du lese mer om