Kinesiske smarttelefoner selger mer: Oppo har hatt en salgsvekst på over 90 prosent

Flere kjøper smarttelefoner, men markedsandelene til Samsung og Apple krymper.

OPPOVER: Oppo kryper stadig oppover på listen over de største smarttelefonprodusentene.

Foto: Beawiharta Reuters
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Salget av smarttelefoner økte med 9 prosent i første kvartal i år, ifølge analysebyrået Gartner.

Men tre kinesiske merker stjeler stadig flere markedsandeler.

Til sammen hadde Huawei, Oppo og Vivo en markedsandel på 24 prosent, noe som er større enn andelen til gigantene Samsung og Apple.

Oppo har hatt en salgsvekst på hele 94,6 prosent sammenlignet med forrige kvartal, og kan nå skilte med en markedsandel på 8,1 prosent.

– I likhet med Samsung, får Apple stadig sterkere konkurranse fra kinesiske merker som Oppo og Vivo, og det gjør at deres posisjoner i Kina er under angrep, sier Anshul Gupta ved Gartner.

Nordmenn

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Foto: Stian Sønsteng

Samsung troner igjen øverst som det selskapet som selger flest smarttelefoner i verden. Ifølge analysebyrået har de en markedsandel på 20,7 prosent, ned fra 23,3 prosent i samme kvartal i fjor.

Apple ligger på annenplass med en markedsandel på 13,7 prosent, også med en nedgang fra 14,7 prosent året før, selv om salget i de to kvartalene er flatt.

Markedsandelene som de to største har mistet er kapret av tre kinesiske selskap – Huawei på tredje, Oppo på fjerde og Vivo på femteplass.

Elektronikkbransjen har ingen tilsvarende statistikk for Norge, men undersøkelser viser at vi ofte plukker fra øverste hylle.

– Nordmenn er fremdeles veldig glad i flaggskipstelefonene fra de store produsentene. Det er en av de tingene vi bruker mest penger på. Det finnes et segment for billige telefoner her også, men jeg tror ikke vi vil se det samme inntoget her som i andre deler av verden, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nordmenn

Samsung meldte i april om at forhåndsbestillingene av flagskipsmodellen Galaxy S8 satte rekorder i Sør-Korea.

Men likevel har de en nedgang i markedsandel.

Noe av skylden får Galaxy Note-skandalen. Selskapet måtte tilbakekalle alle telefonene, etter meldinger om eksploderende batterier.

– De tre øverste kinesiske smarttelefonprodusentenes salgsdrivere er konkurransedyktige priser og høy kvalitet på smarttelefonene, sier Gupta.

– Dessuten har de hatt aggressiv markedsføring og promotering, som har gjort at de har tatt markedsandeler i land som India, Indonesia og Thailand, legger han til.

Ottemo forteller at Huawei har fått fotfeste i Norge, men at vi ser lite til Vivo og Oppo her i landet.

– Det er fremdeles en del produsenter vi ikke ser i det norske markedet, og det er kanskje også fordi at det ikke er så lett å komme inn på markedet her, sier Ottemo.

Apple

Selv om Apples smarttelefoner ikke er like populære som Samsungs, så har de vært en salgssuksess for Apple.

Det har blitt solgt over en milliard iPhoner, noe som har bidratt til enorme inntekter for Apple. Men i 2016 begynte salget å gli nedover. Selv om salget tok seg litt opp igjen med iPhone 7, så ble analytikerne skuffet da IT-giganten la frem sitt kvartalsresultat tidlig i mai.

Særlig det kinesiske markedet har flere ganger blitt dratt frem som et marked med mulig stor vekst for Apple, men foreløpig har de ikke fått den populariteten de ønsker.

På verdensbasis har de fleste smarttelefonene som er solgt Android som operativsystem, ifølge Gartner. Googles Android har en markedsandel på 86,1 prosent, en økning fra 84,1 prosent i samme kvartal i fjor. Apple taper terreng med sitt iOS, og ligger på 13,7 prosent mot 14,8 på samme tid i fjor.

Les også

Apple og Nokia begraver stridsøksen – dropper alle patentsøksmål

Les også

Apple første selskap verdt mer enn 800 milliarder dollar

Les også

Samsungs nye flaggskip setter ny rekord i forhåndsbestillinger

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Samsung
  3. iPhone
  4. Google

Flere artikler

  1. Huawei fosser fra Apple

  2. Økning i smarttelefonsalget

  3. Rapport: Huawei tar nye markedsandeler fra Apple og Samsung

  4. Peker på flere grunner til kinesisk Apple-svikt

  5. Apple solgte flest smarttelefoner i verden