Slik rigger Telia og Get seg for å møte konkurrentene

Telia har bladd opp 21 milliarder kroner for å sikre seg Get og den norske delen av TDC. Nå etablerer selskapet en ny struktur for å mobilisere til kundekamp.

Telia Norge-sjef Abraham Foss

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter at Konkurransetilsynet i oktober godkjente Telias oppkjøp av Get/TDC har den svenske telegiganten jobbet hardt med å få satt i gang integreringen av bredbånd- og kabel-TV-selskapet.

Telia er fortsatt ordknappe på hva slags type nye produkter kundene kan vente seg av fusjonen, men hvordan selskapet skal organisere seg for å møte konkurrenter som Telenor, Altibox, Ice og andre begynner nå å ta form.

– Vi har prioritert høyt å få satt strukturen først, for vi snakker om to store organisasjoner og det er viktig å avklare hvem som har ansvaret for hva, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss og forklarer at rollene til om lag 60 personer i de tre øverste ledernivåene i konsernet nå er avklart.

Om noen få uker vil selskapet juridisk sett ha fått på plass alle endringene som er planlagt.

Inn i fusjonen kommer Telia med sine merkevarer Telia, MyCall og OneCall i privatmarkedet, samt Telia og Phonero i bedriftsmarkedet. Phonero ble kjøpt opp i 2017 og i fjor ble den store flytteprosessen av alle kundene ferdigstilt.

Fra Get/TDC-siden kommer det inn en rekke virksomheter. I bedriftsmarkedet tilbyr TDC bredbånd og mobiltjenester og i privatmarkedet tilbyr Get mobiltjenester. Get er ikke minst en stor aktør i TV- og bredbåndsmarkedet for både privat- og bedriftskunder.

I det Abraham Foss beskriver som det nye Telia Norge versjon 1.0 vil strukturen se slik ut:

  • Det blir en felles nettverksavdeling og en felles IT-avdeling
  • Bedriftsmarkedet i dagens Telia og TDC samles i én enhet
  • Privatmarkedet som i dag består av Telia og Get vil bestå av to deler, kalt Home og Mobile
  • Kundeservice er allerede slått sammen på tvers av selskapene slik at privatkunder og brukere i bedriftene har ett kontaktpunkt å forholde seg til.

Telia ryddet i fjor i porteføljen sin og la ned Chess-merkevaren. Hva som vil skje med Gets mobilsatsing er ikke klart ennå, men Abraham Foss peker på at det ikke er høyest på prioriteringslisten i fusjonsprosessen, blant annet fordi disse kundene allerede bruker Telias mobilnett.

Get Mobilkundene vil foreløpig ikke bli påvirket, understreker han.

Les også

Telia mister kunder i Norge, men vokste takket være Get-kjøpet

Vil ikke bli for innovervendt

Mens man altså samler både mobil og bredbånd for bedriftsmarkedet i én enhet, skilles dette i privatmarkedet der kabel-TV og bredbånd ligger i sin egen Home-enhet.

– Home og Mobile vil jo jobbe sammen om flere elementer på tvers av organisasjonene, sier Foss og legger til at det over tid kan komme endringer i strukturen.

En av grunnene til at privatmarkedet fordeles over to enheter har også med kompleksitet å gjøre.

Telia Norge-sjefen peker på at forretningsenhetene som håndterer privatmarkedet er en del av store verdikjeder der man skal forholde seg til egne butikker, netthandel og eksterne salgskanaler, markedskampanjer og mye annet.

Han ønsker ikke å rokke for mye ved det arbeidet som hele tiden pågår når fusjonen nå pågår.

– Vi er nødt til å holde trykket oppe mot eksterne (mot kundene og markedet, journ.anm.) og det er alltid en fare i fusjonsprosesser for at man blir for innovervendt, sier Foss.

– Samtidig holder vi et høyt tempo og vi skal fortsette å gjøre det, legger han til.

Det er flere viktige faktorer som gjorde at Telia slo til og kjøpte Get. En faktor er infrastrukturen, der Gets fiberkabler landet over og Telias mobilnett kan dra nytte av hverandre og effektivisere utbyggingen. En annen faktor er koblingen mellom fast bredbånd, TV og mobil.

Her ser både Telia-ledelsen og bransjeanalytikere muligheter for å krysskoble mer, i det som gjerne kalles konvergens. Telia-ledelsen har vegret seg for å si akkurat hva de planlegger å lansere av pakketilbud til kundene, og vil heller ikke nå lette noe særlig på sløret:

– Det krystalliserer seg flere og flere muligheter, men dette vil vi dele med kundene først når vi er klare. Det vi kan si er at det har oppstått veldig mye spennende dialog mellom folk i organisasjonene våre som møtes, sier Foss.

– Hva slags tidslinje snakker vi om?

– Kundene vil definitivt se noe i år, sier Foss og legger til at man i bedriftsmarkedet allerede er i dialog med kunder om løsninger som går på tvers av fastnett og mobil.

Les også

E24-podden: Teleselskapenes utfordringer, Vipps og Alibabas mystiske inntog i Bergen

Ikke fornøyd med kundetap i privatmarkedet

Som E24 skrev fredag morgen tapte Telia 69.000 privatkunder på mobil i fjor, men de samlede tallene ser bedre ut fordi man fikk inn 54.000 nye kunder gjennom oppkjøpet av Get og TDC.

– Vi fortsetter å levere ARPU-vekst, men vi er ikke like tilfreds med tap av privatkunder i mobilmarkedet, sier Foss, med referanse til snittinntekten per mobilkunde som steg fra 253 til 256 kroner per måned mot samme periode i fjor.

Han peker på at utviklingen var bedre i fjerde kvartal enn tidligere på året, slik Telia ser det, og at det var snakk om 12.000 abonnementskunder som forsvant. Totalt forsvant det 30.000 i løpet av kvartalet hvis man inkluderer kontantkort.

– Men vi ønsker å ha enda mer trykk i markedet. For oss handler det om å finne den riktige balansen mellom å utvikle markedet og ha et prisnivå som gjør at vi kan utvikle oss og tilbudet vårt på den ene siden, og det å ha en akseptabel kundeutvikling på den andre, sier Foss.

Han peker på at det også er viktig å se at markedet inneholder flere segmenter som etterspør forskjellige tjenestetilbud på forskjellige prisnivå, og at man derfor jobber med flere merkevarer ut i markedet.

– Det finnes ingen gitt fasit, men vi har hatt mer trykk i markedet, sier han.

Både Telia og Telenor har over tid mistet mange kunder i lavprissegmentene til konkurrenter som Ice, Komplett, Fjordkraft og Chili. I tredje kvartal i fjor satte imidlertid Telenor inn støtet og brukte store midler på salgsprovisjon til blant annet Elkjøp. Det bidro til at selskapet økte antallet kunder i Norge for første gang på tre år.

– Må dere ned i pris?

– Nei, ikke nødvendigvis. En av de strategiske oppgavene våre er å bygge merkevareposisjonen til Telia. Telenor har noen års forsprang, mens Telia-merkevaren er tre år gammel i Norge. Kjennskapen til merkevaren begynner å bli bedre, men dette er et langsiktig arbeid, sier Foss.

– Når må utviklingen snu?

– Vi har en uttalt målsetting om at privatmarkedet i år skal gå i pluss, sier Foss om kundeutviklingen.

Les også

Ice vil trenge penger om noen måneder

Les også

Huawei-grunnleggeren avviser spionanklager

Les også

Får grønt lys for Get-kjøpet

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
  2. Telekom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Telia girer om for å slå enda hardere fra seg

  2. – Mange av kollegaene mine har jobbet knallhardt for å si det forsiktig

  3. Vil ikke friskmelde mobilmarkedet ennå

  4. Annonsørinnhold

  5. Vokser takket være Get-kjøpet

  6. Telia-sjefen vil ha 100.000 kunder på mobilnett-bredbånd