Telia-sjefen vil fortsette storsatsingen på Norge: – Vi skal fortsatt ha det beste mobilnettet i Norge

Etter å ha svidd av milliarder i investeringer for å løfte den norske virksomheten, er toppsjefen i svenske Telia strålende fornøyd med resultatene. Han har ikke tenkt å slippe gasspedalen i konkurransen mot Telenor med det første.

SATSER PÅ «GRANNARNA»: De siste årene har konsernsjef Johan Dennelind i svenske Telia (t.v.) gitt Norgessjef Abraham Foss klarsignal til å investere mange milliarder i deres norske mobilnett i tillegg til flere oppkjøp.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

– Vi ønsker å vokse i Norge, skape mer lønnsomhet og være et sterkt, solid alternativ til Telenor, sier konsernsjef i Telia, Johan Dennelind, til E24.

Denne uken besøkte han Oslo for å treffe de ansatte i det som i de senere år har blitt et stadig viktigere marked for det svenske telekonsernet.

Etter at Telia i 2000 kjøpte mobilselskapet som den gang het NetCom, gikk det mange år før selskapet virkelig begynte å bli en farlig konkurrent for Telenor. NetCom drev mye innovasjon og lanserte stadig nye tjenester som var nye for nordmenn, men selskapets mobilnett var alltid et godt stykke bak Telenors.

Dette bildet har imidlertid endret seg markant. I 2013 sikret Telia seg «indrefileten» av mobilfrekvenser til 4G i en nasjonal auksjon, der de også fikk krav om å dekke 98 prosent av befolkningen. Deretter satte selskapet i gang et stort nettverksløft til mange milliarder og vant plutselig den nasjonale dekningstesten til Tek.no både i 2016 og i 2017 (dog med tynn margin).

Konklusjonen var uansett at Norge har to svært gode nett, og Telenor har vært kritisk til måten testen ble gjort. Ookla konkluderte også i fjor at Norge har verdens raskeste mobilnett.

Har kjøpt og kjøpt

I et eksklusivt intervju med E24 under sitt Oslo-besøk forteller Telia-sjefen at han ser at satsingen de gjorde nå bærer frukter:

– Vi sto i 2013 og på vei inn i 2014 der vi måtte ta et valg om vi skulle satse i Norge eller ikke. Den gang var virksomheten for liten og ganske utsatt, sier han og fortsetter:

– Siden har vi kjøpt Tele2 Norge, Phonero og NextGenTel-mobilkundene, og Abraham og teamet har vist at de kan skape lønnsomhet og levere på løftene, sier Dennelind med henvisning til Telia Norge-sjefen.

Det var gjennom Tele2 Norge-kjøpet at Telia sikret seg mobilselskapene OneCall, MyCall og Tele2 (som senere ble innlemmet i Telia), mens de gjennom fjorårets kjøp av Phonero doblet markedsandelen i bedriftsmarkedet.

Selv om Telia har kjøpt seg opp og nå satser tungt på bedriftsmarkedet er det ikke bare medvind her hjemme. Som E24 har skrevet om ved flere anledninger har selskapet slitt med en del av privatmarkedet, og særlig i lavprissegmentet. Der har både Telenor og Telia mistet mange kunder de siste årene.

Les også

Telia-sjefen: Kan kjøpe bredbåndsselskap i Norge allerede i år

Er villig til å bla opp mer

Når Dennelind gjør opp status rundt fire år etter at de tok valget om å satse i Norge, er ikke investeringslysten blitt mindre. Han sier at Telias satsing har levert på de tre hovedspørsmålene de hadde tilbake i 2013: Tør man investere, får man avkastning og har man en organisasjon som kan levere.

– Vi har fått ja på alle de spørsmålene, og da blir det heller ikke et spørsmål om man skal investere, men å finne den rette måten å gjøre det på, sier Dennelind.

Totalt sett investerte Telia 1,07 milliarder svenske kroner i Norge i 2017, mot 1,33 milliarder året før. Dette er før man regner med oppkjøp og lisenskostnader til mobilfrekvenser.

Å lykkes i Norge over tid er ikke bare viktig for Telia med tanke på investeringene som er gjort, men også fordi selskapet de siste fire årene har lagt om strategien. Etter korrupsjonsskandalen i Usbekistan valgte man å sette i gang et storsalg av alle virksomhetene i Eurasia og fokusere på Norden og Baltikum.

Resultatene i Norge blir dermed en essensiell brikke i telekom-puslespillet som Dennelind og Telia-ledelsen har lagt for å skape aksjonærverdier. Etter salget av blant annet russiske Megafon (som ga 11,8 milliarder svenske kroner inn i kassen) har Telia mer penger enn de bør ha. Ifølge Dennelind vil Telia komme med et svar om det blir ekstraordinært utbytte eller nye investeringer før sommeren.

– Vi har store ambisjoner for Norge og vi kan gjøre mer ut mot kundene. Vi får også gode tilbakemeldinger fra kundene, og særlig bedriftskundene om at de setter pris på det vi kan levere. Det er det som driver oss, sier Dennelind.

– I telekombransjen går det stadig mot at selskapene leverer integrerte tjenester på tvers av mobil og fastnett, samtidig som man ruller ut dekning for tingenes internett (IoT) og etter hvert 5G. Krever det at dere må investere enda mer i Norge fremover?

– Vi skal fortsatt ha det beste mobilnettet, og det vil kreve investeringer å sørge for at flere får dra nytte av det. Det vil også kreve investeringer å være en integrert leverandør, men om det skjer gjennom partnerskap eller oppkjøp gjenstår å se, sier Dennelind.

Det siste han henviser til er Telias uttrykte planer om at de ønsker å få en fot i det norske bredbåndsmarkedet igjen etter at de solgte seg ut av NextGenTel for fire år siden. Dennelind vil ikke snakke om spesifikke aktører i detalj, men det er åpenbart at det er Get, Altibox eller Broadnet som har stått på listen.

Nå som Telia og TDC ikke lenger er i samtaler, ser det ut til at et oppkjøp av Get kan ha blitt mindre aktuelt.

Les også

Kommentar: Derfor tapte MTG krigen mot pensjonistene

Tester ut sportsrettigheter

Etter at Telia valgte å droppe Eurasia-satsingen ble selskapet også et ganske annet enn norske Telenor, som har en stor satsing på fremvoksende markeder i tillegg til virksomheten hjemme i Europa.

– Er det vanskelig å konkurrere om investorenes gunst og kapital når du skal konkurrere mot aktører som Telenor og andre som har virksomhet i fremvoksende markeder også?

– Da jeg kom inn var vi ganske spredt over 17 land. Beslutningen om å forlate Eurasia kom av flere årsaker, både av at vi ofte var i partnerskap som ikke fungerte godt, og også fordi vi tror på Norden og Baltikum som et marked med 30 millioner mennesker der man kan skape store verdier, sier Dennelind.

Han tror veksten deres fremover både skal komme av økt databruk i tillegg til å selge mer integrerte tjenester til forbrukerne:

– Vi skaper verdi ved å legge flere tjenester sammen, og vi må tørre å ta betalt for det på rett tid mot de rette kundene. Hvis vi ikke har alle tjenestene må vi gjøre det i partnerskap hvis vi ikke vi har hele verdikjeden selv.

En av måtene Telia forsøker å vokse på er å se om de kan tjene penger på innholdsdistribusjon. Telia-sjefen forteller at de i år prøver ut å distribuere den største finske sportsrettigheten, hockeyserien La Liga.

Den seksårige avtalen med den finske hockeyligaen ble annonsert i mai i fjor, og Telia skal produsere og sende kamper og innhold over IP- og kabel-TV, samt til mobiler og nettbrett.

– En ting er at vi skal tjene penger på det, men vi skal lære oss hele den nye verdikjeden med å distribuere godt innhold på et nett i verdensklasse. Dette er jo noe vi på sikt ønsker å introdusere i andre markeder, men akkurat hvordan vil variere fra land til land.

Når E24 intervjuer Dennelind har det akkurat blitt kjent at fusjonen mellom teleselskapet TDC i Danmark og det svenske medieselskapet MTG (som blant annet eier TV3, Viasat, Get og P4) har gått i vasken.

– Er en slik kombinasjon av telekom og innholdsproduksjon og -leveranse interessant for Telia å gå inn i?

– Vi tester dette på ulike måter i partnerskap, men om vi skal ta steget fullt ut og ta det inn i den vertikale verdikjeden vår med oppkjøp ligger nok eventuelt litt lenger ut i tid. Først og fremst handler det om at vi må se hvordan vi kan skape verdier på det, men jeg ser jo at mange tester dette, sier Dennelind.

Les også

Har funnet arvtageren til «Mr. One Call»

Les også

Lavpriskonkurrentene forsyner seg av Telia-kunder

Les også

– Vi tror 2018 er året det skjer

Her kan du lese mer om