Dette spillet kan sette norsk Kickstarter-rekord

To uker før finansierings-fristen går ut, har de fått inn over tre ganger så mye penger som de trengte for å lage spillet.

BRETTSPILL: Dette spillet lærer deltakerne innovasjonsmetoden «Lean Startup». Her diskuterer utviklerne spillet.

Privat
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Vi tenkte først og fremst at spillet var noe vi kunne bruke, men responsen fra hele verden har vært fantastisk. Folk diskuterer, bidrar og hjelper oss, sier Simen Fure Jørgensen, som har vært med på utvikle spillet.

To uker før fristen går ut har de fått inn over 260.000 kroner gjennom den internasjonale crowdfunding-siden Kickstarter. Summen er over tre ganger så mye som målet på 75.000 kroner.

Flysimulator for innovasjon

Simen Fure Jørgensen i Iterate

Privat

Dermed ligger spillet an til å bli det norske prosjektet som har fått mest penger gjennom Kickstarter siden det åpnet for norske prosjekter i september i fjor.

Les også

Dette beltet kan lade telefonen din

Skaperne beskriver spillet som en flysimulator for innovasjon, et brettspill der man lærer innovasjonsmetoden «Lean Startup».

Brettspillet lå også ute på Kickstarter i januar og februar, men da nådde de ikke målet.

– Siden da har vi gjort forbedringer på spillet og blitt bedre på markedsføring. Kanskje vi skjønner litt bedre hvordan Kickstarter fungerer, sier Jørgensen.

Tyskland

Han forteller at tilbakemeldingene og pengene stort sett har kommet fra hele verden, men at det har vært ekstra mye oppmerksomhet fra Tyskland.

Les også

Spill-legenden: Disse tre teknologitrendene bør du følge med på

Ideen til spillet kom da han gjennom jobben i Iterate skulle lære opp bedrifter i to tema, ett av dem hadde et brettspill som hjelpemiddel, og det andre temaet var «Lean Startup».

– Vi så hvor mye mer av læringen som satt igjen av temaet der vi brukte brettspillet, så vi begynte å lete etter et spill for «Lean Startup» også. Det fant vi ikke, så da tenkte vi at vi kunne lage et, sier Jørgensen.

Det er nå rundt to år siden ideen kom, men arbeidet har ikke hele tiden vært like intenst.

– Det er over ti som har bidratt på forskjellige måter, men tre til fire personer i kjernegruppen bak spillet, sier Jørgensen.

– Naturlig valg

Han forklarer at det var naturlig for dem å bruke Kickstarter.

– Det er laget til akkurat slike prosjekter. I gamle dager ville alternativet vært å bruke alle våre sparepenger på å lage 1.000 spill, og prøvd å selge dem etterpå. Nå kan vi sikre finansiering på forhånd. Vi kan produsere 1.000 spill uten å risikere hus og hjem, sier Jørgensen.

Les også

Appen hennes har gjort suksess i USA. Nå lanseres den i Norge

Han forteller at det ikke bare er pengene som kommer gjennom Kickstarter.

– Folk er engasjert. Noen har prøvd spillet og foreslått nye regler som kanskje passer bedre. Noen har brukt flere titalls timer på å hjelpe oss, sier Jørgensen.

De ekstra pengene brukes til å gjøre spillet mer avansert.

Potetsalat

I fjor samlet Danger Brown inn over 55.000 dollar, over 400.000 norske kroner med dagens kurs, til en potetsalat.

Investeringen skjedde gjennom Kickstarter, og endte med at Brown ikke bare lagde en potetsalat, men en potetfest.

Selv om slike innsamlinger kan virke tullete, så er det også mer seriøse prosjekter som får gode investeringskroner gjennom tjenester som Kickstarter og Indiegogo. De har begge digitale plattformer der man kan legge ut store eller små prosjekter som blir folkefinansiert gjennom «crowdfunding».

Der kan enkeltpersoner støtte et prosjekt de tror på, selv om de som driver prosjektet er på den andre siden av jordkloden.

Siden tjenesten Kickstarter åpnet for norske prosjekter i september i fjor, har flere forsøkt å tjene penger der, men få har fått like god respons som brettspillet «Playing Lean».

Her kan du lese mer om

  1. Entreprenørskap
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Tre gründere som feilet: Tipsene til deg som er redd for å mislykkes

  2. Ung gründer folkefinansierer klokker med lakseskinn

  3. Norsk kickstarter-suksess: Flowmotion nådde hele målet i løpet av en time

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik vil de gjøre bilkjøp heldigitalt

  6. Flowmotion feirer: Forhåndssolgte kamerastativ for 11 millioner