Norske Unacast inntar Afrika - skal bidra til å bekjempe corona

Det norske teknologiselskapet har sikret en avtale med den afrikanske telekomkjempen MTN, som det i fremtiden håper vil åpne for mange lønnsomme muligheter i Afrika. Ambisjonen er i første omgang å bidra i coronabekjempelsen i Nigeria.

Direktør for Data Science, Hans Olav Hilsen (t.v.), plattformsjef Andreas Olsen og Direktør for Data Science, Kristine Ivarsøy, i Unacast har jobbet for å få i havn en avtale med MTN.

Foto: Siv Dolmen / Foto: Siv Dolmen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

Avtalen ble landet etter i overkant av et halvt år med samtaler og forhandlinger.

– Når vi nå går inn i Afrika er det for å sikre kontrakter i hundremillionersklassen. Det er en potensiell game changer, påpeker gründer og driftsansvarlig Kjartan Slette overfor E24.

Unacast, som ble startet i 2014 av Thomas Walle og Kjartan Slette og har hovedkontor i New York, ønsker ikke gå ut med verdien på avtalen som er blitt inngått.

Gründer og driftsansvarlig Kjartan Slette i Unacast.

Unacast

Coronabekjempelse

MTN fattet interesse for Unacasts’ teknologiplattform kalt Turbine, som er spesielt laget for å hjelpe telekomselskaper med å «prosessere og forstå dataene sine bedre».

Ambisjonen er i første omgang å bidra til å bekjempe spredningen av coronaviruset i Nigeria.

De to skal bruke såkalt aggregert mobilitetsdata til å bygge en versjon av Unacasts «Sosial Distancing Scoreboard», som er et verktøy som kan si noe om hvor god en befolkning innenfor et spesifikt område er på sosial distansering.

Videre ser de for seg en rekke andre muligheter i Afrika, blant annet knyttet til den voldsomme befolkningsveksten og byplanlegging.

– Etter hvert som Covid-19 forsvinner og økonomien skal tilbake til normalen vil mobilitetsdata være en viktig informasjonskilde for byplanleggere, transportselskaper og kommersielle aktører og så videre, fremhever plattformsjef Andreas Olsen.

Løsningen har allerede blitt godt brukt i USA, ifølge selskapet. Verktøyet har også fått mye omtale i landet, blant annet i Washington Post.

Landet avtalen uten å møtes

Avtalen ble sikret uten at partene møttes fysisk.

– På grunn av coronaviruset har vi måttet bygge tillit og lande denne salgsprosessen, uten å møte kunden ansikt til ansikt. For et så stort afrikansk selskap med 250 millioner kunder er dette nesten uhørt, sier Olsen.

– Vi ønsker på ingen måte å få det til å virke som at dette alene er løsningen på Covid-19 i Afrika, men å vite hvor flinke eller dårlige befolkningen i forskjellige områder er på sosial distansering, kan gjøre det lettere å allokere ressurser der virkelig trengs. Det gjør oss proaktive istedenfor reaktive, forteller plattformsjefen.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Unacast
  3. Coronaviruset
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Regjeringen skal skaffe ny smittesporingsapp

  2. Equinor aner ikke hvordan 295 millioner kroner er brukt i Angola

  3. Omdømmerisikoen for både Norge og Equinor bør tas opp til bred diskusjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Norsk næringsliv: – Slik får vi mer mangfold

  6. Betalt innhold

    Allerede fattige land står overfor en potensiell massiv gjeldskrise