Ferske mobiltall: Ice vokser – Telenor og Telia faller

Ice og mindre mobilselskaper fortsetter å vokse, på bekostning av Telenor og Telia.

Inside Telecom høstkonferansen 2018. Elisabeth Aarsæther direktør Nkom. Foto: Frode Hansen, VG

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:,

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet slapp mandag fersk statistikk over det norske telemarkedet i 2018. Den viser at Ice og mindre mobilselskaper fortsetter å vokse, på bekostning av Telenor og Telia.

Men tallene viser også at Telenor faktisk styrker seg noe i bedriftsmarkedet i mobil.

Målet etter abonnement utviklet markedsandelene seg slik:

  • Telenor falt fra 49,4 til 48,9 prosent
  • Telia falt fra 38,2 til 37,2 prosent
  • Ice steg fra 6,8 til 7,7 prosent
  • Andre aktører steg fra 5,7 til 6,1 prosent

Målt etter andel av omsetning gikk:

  • Telenor fra 57,6 til 57,0 prosent
  • Telia fra 36,2 til 34,2 prosent
  • Ice fra 3,8 til 5,4 prosent
  • Andre fra 2,4 til 3,4 prosent
Les også

Ice henter børsplanene opp fra fryseboksen, men dropper ny kapitalinnhenting

Telenor tar enda mer av bedriftsmarkedet

Splitter man opp mobilmarkedet i privat- og bedriftsmarkedet ser man at bildet er mer nyansert mellom de forskjellige mobilselskapene.

I privatmarkedet i mobil styrker Ice seg fra 8,1 til 9,4 prosent markedsandel. Telenor (fra 45,1 til 44,2 prosent) og Telia (fra 39,8 til 39,1 prosent) faller begge.

I det attraktive bedriftsmarkedet klarte Telenor imidlertid å øke markedsandelen fra 62,9 til 63,2 prosent. Ice økte også, fra 2,6 til 2,7 prosent, men her er utfordreren altså en relativt liten aktør fortsatt.

Telias markedsandel i bedriftsmarkedet for mobil falt fra 33,1 til 31,5 prosent. Telias bedriftssatsing har imidlertid vist muskler i 2019, ved å blant annet sikre seg store kontrakter med Uninett (utdanningsinstitusjoner) og Oslo kommune. Disse tallene kommer imidlertid ikke med i Nkoms statistikk ennå.

Les også

Telenors Asia-fusjon kan gi nok et ekstra pengedryss for Telenor-aksjonærene

Total omsetning på 33,9 milliarder

Ser man på det totale telemarkedet økte omsetningen i 2018 fra 33,7 til 33,9 milliarder.

– Det er en jevn, høy omsetning, men i det tallet har det skjedd veldig mye, sier Nkom-sjef Elisabeth Aarsæther.

Hun trekker blant annet frem Telias oppkjøp av Get/TDC.

Mobilmarkedet står for 59 prosent, eller 19,9 milliarder av totalen, mens fast bredbånd står for 29 prosent, eller 9,9 milliarder. Begge disse har steget med om lag en milliard i omsetning hver sammenlignet med 2015.

Av den totale omsetningen har:

  • Telenors andel falt fra 49,8 til 48,8 prosent
  • Telia falt fra 25,8 til 25,1 prosent, hvis man regner med Get/TDC i begge åre
  • Tar man bare med Get/TDC i Telia-tallene fra og med 2018 når Telia kjøpte dem opp, så steg omsetningen deres fra 20,6 til 25,1 prosent

Telias andel av den totale omsetningen i bedriftsmarkedet gjorde et kraftig byks i fjor, fra 7,5 til 19 prosent. Dette er blant annet takket være oppkjøpene de har gjort av Phonero og TDC. Telia har økt sin andel i bedriftsmarkedet fra 2,8 til 3,7 prosent.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: «Kjedelige» Telenor gjør en transaksjon som er et kjøp og et salg på samme gang

Investerer mye

Av den totale omsetningen på 33,9 milliarder, ble det investert 9,4 milliarder kroner i de norske mobil- og bredbåndsnettene i fjor. Det er en nedgang fra 9,7 milliarder i 2017.

Investeringene fortsetter dermed å ligge på en drøy fjerdedel av totalomsetningen.

– Dette er et høyt investeringsnivå, og høyere enn landene det er naturlig å sammenligne oss med, sier Elisabeth Aarsæther i Nkom.

Forrige toppår var 2016, da det ble investert 10,2 milliarder

– Men da ble det investert i 4G. Vi tror 2018 var et lite hvileår før man begynner investeringene i 5G, sier Aarsæther.

Ifølge Nkom var investeringene i 4G i 2018 nesten halvparten av hva de var i 2017, rett og slett fordi man begynner å bli ferdig med 4G-utbyggingen.

Her kan du lese mer om