Netthandel gir pakkemarkedet vekst: – Det er et svært attraktivt marked

Brevvolumet faller bratt. For pakker går det motsatt vei.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

– Brevmarkedet har vært fallende i mange år, rett og slett fordi vi har andre måter å kommunisere på nå. Kontoutskrifter fra banken, regningen fra mobiloperatøren og brevene fra meg til deg blir ikke sendt med post mer, sier Gunnar Henriksen, som er salgs- og markedsdirektør for e-handel i konsernet Posten Norge.

Brevvolumet falt med 60 prosent fra toppåret 1999 til 2018. Selv om digitaliseringen fører til færre brev, har det motsatt effekt på pakkemarkedet, ifølge Posten, Post Nord og helthjem.

– Pakkemarkedet generelt er et attraktivt marked, fordi det vokser kraftig. Da er det plass til mer konkurranse, som gjør at det også kan komme flere kule nisjetjenester, sier administrerende direktør Anders Lunde Angen i helthjem.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble Sandefjord Norges netthandelsby

Større kake

Selskapet er eid av mediekonsernene Schibsted, Amedia og Polaris, og benytter seg av samme system som distribuerer aviser.

– I pakkemarkedet har kaken blitt større, mens i brevmarkedet har den blitt mye mindre, og den vil etter hvert forsvinne, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i Post Nord. Han anslår at pakkehandelen i Norge øker med gjennomsnittlig 15 prosent hvert år, og dette er mye takket være netthandel.

Konkurransen i markedet blir også styrket av at stadig flere av nettbutikkene gir sine kunder flere alternativer når de skal velge hvordan de vil ha varene sine levert.

Post Nord anslår at de leverte om lag 15 millioner pakker til forbrukere i fjor, med en markedsandel på 35 prosent. Selskapet har hovedkontor i Sverige, men opererer i hele Norden. Totalt anslår selskapet at de distribuerer 171 millioner pakker hvert år.

Les også

Tjener millioner på butikkenes nettsatsinger: Lokker nye ansatte med seks uker ferie og betalt vaskehjelp

Privat og næringsliv

Helthjem er en langt mindre aktør, og de har ikke holdt på like lenge. De sendte første pakke i mai 2015, og innen utgangen av november i fjor hadde fem millioner pakker blitt sendt gjennom deres nettverk.

Anders Lunde Angen, administrerende direktør i helthjem

Foto: helthjem

– Ideen til å starte dette kom av at det var to infrastrukturer som besøkte så godt som alle norske husholdninger omtrent hver dag, det var Posten/Bring og avisbudene. Samtidig falt avisopplagene, og det var mer ledig plass med avisbudene, forklarer Angen.

Både helthjem og Post Nord leverer både pakker fra næringslivet til privatpersoner, og har tjenester der privatpersoner kan sende pakker til hverandre.

Hagen i Post Nord sier at den store veksten også har gitt voksesmerter.

– Kampanjesalg, som black friday og cyber monday gir topper som stresstester systemene. Da vi var oppe i en million pakker på en uke i forbindelse med black friday i 2017 var det ikke bare en utfordring for oss, men også for butikkene der kundene kan hente pakkene, sier Hagen.

Justert driftsresultat for Posten i 2018 falt med 172 millioner til 531 millioner, og konsernet viste til en dramatisk nedgang i brevvolumet som en av hovedårsakene. Logistikkvirksomheten økte omsetningen med 787 millioner kroner i fjor.

Salgs- og markedsdirektør for e-handel i konsernet Posten Norge Gunnar Henriksen.

Foto: Posten

Inspirasjon

Gunnar Henriksen i Posten Norge sier at han tror det er viktig at de blir inspirert av nye og innovative løsninger i markedet.

– Det er for eksempel mer hjemlevering, transparente systemer der du kan følge med på hvor pakken din er i ruten, og mer valgfrihet, sier Henriksen.

Han sier at det er mye de kan gjøre, selv om de er en stor industriell aktør, som leverer titusenvis av pakker hver dag.

– Vi er for eksempel avhengig av terminalstruktur, sier Henriksen. Han forteller at de i Posten har en egen enhet som jobber med digital innovasjon, som løpende prøver løsninger, og forkaster dem som ikke er god nok.

Les også

4.100 Posten-ansatte vil påvirkes av regjeringens postplaner

– Det skjer så mye endringer i raskt tempo, så vi er avhengig av å prøve ut løsninger. Det er viktig å være god på den digitale innovasjonen og utvikle digitale grensesnitt mot både nettbutikker og forbrukere, sier direktøren.

Han tror at markedet for pakker skal fortsette å vokse fremover.

– Det vil hele tiden være varierende markedsandeler, men med en så kraftig vekst, så vil det fortsatt være et marked der mange aktører vil tenke at det er attraktivt å være, sier Henriksen.