Høyesterett i USA skal vurdere navnet til Booking.com

Merkenavnet til hotellsøketjenesten Booking.com kan være for generisk for å varemerkebeskyttes under amerikansk lov, mener Patentkontoret i USA. Nå går saken til Høyesterett, skriver Reuters.

PASCAL ROSSIGNOL / X00234
Publisert:,

Merkenavnet til hotellsøketjenesten Booking.com kan være for generisk for å varemerkebeskyttes under amerikansk lov, mener Patentkontoret i USA. Nå går saken til Høyesterett, skriver Reuters.

Patentkontoret mener at å putte «.com» på slutten av et generisk ord som «booking», ikke gjør en varemerke kvalifisert for varemerkebeskyttelse. Tidligere dommer i lavere domstoler har slått ned merkenavn for andre generiske navn som hotels.com, mattress.com og lawyer.com.

Booking.com viser på sin side til en undersøkelse som viste at 74% av forbrukere identifiserte Booking-com som et merkenavn.

Booking.com startet opp i 2006, og har siden sendt inn en rekke varemerke-søknader.

Reuters: USAs Høyesterett skal vurdere blokkering av Booking.com-varemerke

Les også:

Regjeringens prestisjefond Nysnø tapte navnekrangel – lignet for mye på SnöHamar-restaurant anker navnestrid mot Olav Thon