Sony avduket Playstation 4

Sony forsøker å gjenerobre markedsandeler med den nye spillkonsoll Playstation 4. På sikt håper Sony å etablere «det kraftigste spillnettverket i verden».

STORE FORVENTNINGER: Mange møtte opp da Sony arrangerte lunsj i forbindelse med lanseringen av Playstation 4.

BRENDAN MCDERMID
  • E24
  • NTB
Publisert:

Det nye produktet ble presentert på en pressekonferanse i New York natt til torsdag norsk tid, men ledelsen sa ingenting om prisen eller lanseringsdato.

Les også: - Sony presenterer ny Playstation neste uke

Ønsker «det kraftigste spillnettverket i verden»

Ifølge Sonys sjef for dataunderholdning, Andrew House, representerer Playstation4 en helt ny tenkemåte. Konsollen er ikke lenger bare en konsoll, men et «sted» hvor man kan leke.

Strømming over internett skal bli lettere, slik at brukere forskjellige steder i verden kan følge hverandres spilling. På sikt håper Sony å etablere «det kraftigste spillnettverket i verden».

Konsollen skal kunne integreres med det nye nettverket, ulike sosiale plattformer, mobiltelefoner og nettbrett, ifølge David Perry, sjef for spillselskapet Gaikai som Sony kjøpte i fjor.

I stedet for å kjøpe fysiske spill, blir det i framtida lettere å strømme innholdet direkte fra «nettskyen».

Playstation4 er også konstruert for å analysere brukeres spilling. Dermed kan konsollen finne ut hvilke spill du liker før du vet det selv.

Selv nedlastingen kan Playstation 4 ta seg av, slik at spillet ligger klart når du forstår at du vil ha det.

Les også: Skal Sony slå tilbake med ny PlayStation?

Vil gjenerobre markedet

Salget av de første Playstation-konsollene, Playstation og Playstation 2, har vært store suksesser for Sony.

Men Playstation 3, som ble lansert i 2006, tok derimot aldri helt av. Salget har sakket akterut etterhvert som konsollen har eldes og spillapplikasjoner og smarttelefoner har overtatt store deler av markedet.

Microsofts Xbox har lenge blitt ansett som Sonys største konkurrent, og Xbox 360 slo Playstation 3 når det gjaldt muligheter for interaktivt spill. Det er ventet at Microsoft Corp lanserer oppfølgeren til Xbox 360 førstkommende sommer.

Les også: Her er Microsofts stikk til Apple og Spotify

- Må skape «kulhet»

Sony er avhengig av suksess med det nye Playstation-produktet. Selskapet har ikke tjent penger på TV-avdelingen siden mars 2004. Denne måneden rapporterte også Sony sitt åttende kvartal på rad med underskudd, skrev Bloomberg.

Spillkonsoll-selskaper som Microsoft, Nintendo og Sony har slitt etter at Apple og Samsung rykket inn i markedet med smarttelefoner og trakk kundene unna spillkonsoll-bransjen.

- Sony er helt avhengig av å skape denne «kulheten» for at selskapet skal lykkes med det nye produktet. Det er ikke det samme markedet som da de introduserte de to første versjonene. Det er et tøft marked å overraske i og vanskelig å skape entusiasme, men klarer de det, så kan de klare det, uttalte spillanmelder Fjeld Olsen til E24 i forkant av lanseringen, og fortsatte:

- Konsollen må bli et «må ha- produkt», slik Apple har lykkes med, sier han.

Sonys aksjepris i Tokyo har falt 10 prosent de siste 12 månedene, sammenlignet med en økning på 25 prosent på Nikkei-indeksen.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. - Neste uke presenterer Sony ny Playstation 

  2. Kommer Sony med ny PlayStation?

  3. Endelig klart for krig i konsoll-markedet

  4. Playstation 4 leder (fortsatt) i konsollkappløpet

  5. Pristest avslører store prisforskjeller: Her er spillkonsollene billigst