TV 2 kjøper seg inn i Chili Mobil
Mediekonsernet TV2 kjøper seg nå inn i mobilselskapet Chili, og vil gjennom TV2 Invest sitte med en eierandel på 15 prosent.
Det opplyser mobilselskapet til E24.
– TV 2 har vært med på, og bidratt til, mange spennende og vellykkede innovasjonsprosjekter tidligere. Dette tror vi kommer til å bli viktig for Chilimobil og vår satsing på Fri Data fremover, sier daglig leder Lars Ryen Mill i Chilimobil om oppkjøpet.
– Vi er en finansiell investor og har sett på Chili en stund. Vi har tro på selskapet, og tror det er et behov i markedet for et tilbud med fri data, tale og sms, sier direktør for forretningsutvikling i TV2, Axel Dahl.
At et medieselskap og et mobilselskap slår seg sammen er ikke et ukjent fenomen. Tidligere denne måneden fikk den amerikanske telekomgiganten AT&T klarsignal for å kjøpe TimeWarner, som eier både HBO og CNN.
Ingen av partene ønsker å si noe om prisen, men de bekrefter overfor E24 at det er snakk om en emisjon, altså at TV2 sprøyter inn frisk kapital i mobilselskapet i bytte mot nye aksjer.
Chili Mobil er et uavhengig mobilselskap uten eget mobilnett. Selskapet varslet i fjor overgang fra Telenors til Telias mobilnett.
Selskapet er sammen med Komplett, Fjordkraft og Ice blant aktørene i markedet som stadig stjeler kunder fra Telenor og Telia i privatmarkedet.
– Er dere ikke bekymret for hvordan dere skal klare dere i møte med de to gigantene i det norske markedet?
– De har jo mye makt, men vi tror fortsatt det er en god mulighet til å lykkes, sier Dahl i TV2.
Lanserte fri data
Chili Mobil annonserte i slutten av mai at de skulle lansere et abonnement med fri databruk, som første selskap i Norge. Abonnementet har en teoretisk grense på 1.000 gigabyte og har begrensninger slik at det ikke skal brukes til å erstatte bredbåndet hjemme.
Selv om de fleste kan bruke et slikt abonnement ganske bekymringsløst, har begrensningene allerede skapt frustrasjon blant enkelte, slik Tek.no omtalte denne uken.
I den anledning annonserte Chili et samarbeid med TV2 som innebærer at kundene med det nye abonnementet får to måneder inkludert bruk av streamingtjenesten TV 2 Sumo.
Sjefen i Chili sier at man nok vil se flere innholdssamarbeid av denne typen fremover, men han vil ikke svare konkret på om de planlegger å pakke sammen mobil- og nett-tv-tilbudene.
TV2 invest har ifølge Dahl investert i rundt 35 forskjellige selskap opp gjennom årene, inkludert 1880 og PublishLab.