Dette kan bli den første kinesiske bilen bygget i Vest-Europa

Kina kan være klar for å bygge sin første bil i Vest-Europa, med hjelp av Volvo.

LYNK: Internett-tilkoblede Lynk & Co 01, som produseres av Geely i Kina, kan snart trille ut av Volvos fabrikk i Belgia.

Foto: Odd Andersen AFP / NTB Scanpix
  • David Bach
Publisert:

Eieren av Volvo vurderer å starte produksjonen av den kinesiske bilen Lynk 01 i Europa, og nærmere bestemt Volvos fabrikk i Gent i Belgia. Det vil i så fall bli den første kinesiske bilen som produseres i Vest-Europa, skriver Bloomberg.

Volvos administrerende direktør Håkan Samuelson sier de også kan vurdere å låne ut det svenske merkets infrastruktur i Europa, med service og logistikk, til den kinesiske giganten, dersom de skulle ønske å utvide i Europa.

– Hvis og når de bestemmer seg for å bli globale, komme til Europa og muligens USA, så kan vi naturligvis gjøre den inngangen mer troverdig, sier Samuelson ifølge Bloomberg.

Milliardæren Li Shufu, som kjøpte Volvo i 2010, begynte produksjonen av luksus-SUV-en for rundt to måneder siden i Kina. Lis selskap Geely har som mål å konkurrere med verdensledende merkevarer som Volkswagen, som har dominert det kinesiske markedet i et tiår, skriver Bloomberg videre.

Les også

Beste år for bilsalget siden jappetiden

Volvo Car Group ble kjøpt opp av kinesiske Geely Automobile i 2010. Li Shufu brukte mer enn 11 milliarder dollar, eller det som da var rundt 65 milliarder norske kroner, på å modernisere produksjonsfasilitetene.

Lynk & Co-bilen 01 koster 25.000 dollar, eller 192.000 norske kroner, og skal ifølge Bloomberg konkurrere med den mer populære Haval H6, som produseres av Great Wall Motor Co. 01 har internett-tilkopling som konsept, og lar brukere åpne bilen uten en fysisk nøkkel.

Les også

Volvo Cars skal levere 24.000 biler til Uber

Les også

Volvo varsler endring: – Markerer slutten for rene forbrenningsmotorer

Les også

Volvo skal produsere elbil i Kina

Her kan du lese mer om

  1. Volvo

Flere artikler

  1. Volvo Cars kan bli tatt på børs høsten 2018

  2. Betalt innhold

    Hvordan mannen bak Kinas dårligste biler reddet Volvo

  3. Geely blir største eier i AB Volvo: Markedsverdien barbert med 10 milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Kinesisk IT-gigant nekter for massiv overvåkning

  6. Volvo fant utslippsfeil: – Kostnadene kan bli betydelige