Dette kan bli den første kinesiske bilen bygget i Vest-Europa

Kina kan være klar for å bygge sin første bil i Vest-Europa, med hjelp av Volvo.

LYNK: Internett-tilkoblede Lynk & Co 01, som produseres av Geely i Kina, kan snart trille ut av Volvos fabrikk i Belgia.

Foto: Odd Andersen AFP / NTB Scanpix
Publisert:

Eieren av Volvo vurderer å starte produksjonen av den kinesiske bilen Lynk 01 i Europa, og nærmere bestemt Volvos fabrikk i Gent i Belgia. Det vil i så fall bli den første kinesiske bilen som produseres i Vest-Europa, skriver Bloomberg.

Volvos administrerende direktør Håkan Samuelson sier de også kan vurdere å låne ut det svenske merkets infrastruktur i Europa, med service og logistikk, til den kinesiske giganten, dersom de skulle ønske å utvide i Europa.

– Hvis og når de bestemmer seg for å bli globale, komme til Europa og muligens USA, så kan vi naturligvis gjøre den inngangen mer troverdig, sier Samuelson ifølge Bloomberg.

Milliardæren Li Shufu, som kjøpte Volvo i 2010, begynte produksjonen av luksus-SUV-en for rundt to måneder siden i Kina. Lis selskap Geely har som mål å konkurrere med verdensledende merkevarer som Volkswagen, som har dominert det kinesiske markedet i et tiår, skriver Bloomberg videre.

Les også

Beste år for bilsalget siden jappetiden

Volvo Car Group ble kjøpt opp av kinesiske Geely Automobile i 2010. Li Shufu brukte mer enn 11 milliarder dollar, eller det som da var rundt 65 milliarder norske kroner, på å modernisere produksjonsfasilitetene.

Lynk & Co-bilen 01 koster 25.000 dollar, eller 192.000 norske kroner, og skal ifølge Bloomberg konkurrere med den mer populære Haval H6, som produseres av Great Wall Motor Co. 01 har internett-tilkopling som konsept, og lar brukere åpne bilen uten en fysisk nøkkel.

Les også

Volvo Cars skal levere 24.000 biler til Uber

Les også

Volvo varsler endring: – Markerer slutten for rene forbrenningsmotorer

Les også

Volvo skal produsere elbil i Kina

Her kan du lese mer om