Splittet etter Tesla-show

Analytikerne fortsetter å krangle om Teslas fremtid etter fredagens lansering av en ny elektrisk lastebil med lenger rekkevidde enn ventet og en ny sportsbil.

DELT SYN: Analytikerne er fortsatt delt i synet på Tesla etter konsernsjef Elon Musks show fredag hvor han høytidelig lanserte en ny elektrisk lastebil og en oppgradert versjon av sportsbilen Roadster. Selv om de nye bilene hadde bedre spesifikasjoner enn ventet, har selskapet fortsatt store problemer med produksjonen av «folke-Teslaen» Model 3.

Foto: Staff Reuters
Publisert:,

På forhånd hadde Tesla-grunnlegger Elon Musk lovet at presentasjonen av selskapets første lastebil skulle blåse vettet ut av skallen på folk og inn i en annen dimensjon.

Ikke alle er enige i at han klarte det, og mange analytikere er fortsatt skeptiske til selskapets evne til å produsere de fantastiske bilene Musk presenterer.

Splittelsen blant finansanalytikerne ble ikke noe mindre etter lanseringen, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

Les mer: Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster

Tesla-aksjen stengte fredag på 315,05 dollar, opp 0,82 prosent for dagen. Bilprodusenten er en del av Nasdaq-indeksen, som stengte ned 0,15 prosent.

Blant de mest skeptiske til Tesla-aksjen er Cowen-analytiker Jeffrey Osborne, som har en salgsanbefaling og et kursmål på 170 dollar.

– Vettet vår ble ikke blåst ut, og vi er fortsatt i denne dimensjonen, skriver Osborne i et notat ifølge CNBC.

Ifølge Bloomberg er Osborne misfornøyd med at Tesla ikke kom med mer informasjon på presentasjonen, blant annet om størrelsen på batteripakken, pris, og hvor lastebilen vil bli solgt og vedlikeholdt når den kommer på markedet i 2019.

– Teslas prangende avduking av lastebilen var imponerende, men svarte ikke på mange av spørsmålene vi hadde på vei inn til arrangementet, skriver Osborne ifølge byrået.

Flere andre analytikere stiller også spørsmål ved Musks påstander om at den elektriske lastebilen ville ha totale kostnader som var 20 prosent lavere enn for dieselbiler, og ønsker mer informasjon, skriver CNBC.

Les også

Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster

Aksjen har falt

Tesla-aksjen har steget solide 48 prosent i år, men ligger likevel godt under toppnivået på 385 dollar som den nådde for en måned siden.

Storbanken Morgan Stanleys analytiker Adam Jonas har vært blant de mest optimistiske til Tesla-aksjen, og fortsatt har han et kursmål på 379 dollar.

HAR FALT: Slik har Tesla-aksjen utviklet seg gjennom 2017. Den siste måneden har den falt fra toppnivåene, etter produksjonsproblemer med Model 3.

Foto: Infront

– Tesla-lastebilen ser ut til å slå dagens diesel-lastebiler på nesten alle målbare vis. Til og med fullt lastet vil rekkevidden, den viktigste faktoren, være på 500 miles (805 km), noe som lett topper våre forventninger om 200-300 miles, skriver Jonas og analytikerkollega Ravi Shanker ifølge Bloomberg.

Les også

Analytikere: Tesla-lastebil kan bidra til lavere oljepris – på sikt

Møter konkurranse

Tesla skal ut i konkurranse med en rekke store produsenter av lastebiler i den såkalte «Class 8», som er lastebiler over 15 tonn.

PÅ INNSIDEN: Slik skal Teslas elektriske lastebil se ut på innsiden, ifølge denne illustrasjonen som ble delt ut av selskapet fredag.

Foto: Handout Reuters

Blant de dominerende aktørene her er Paccar, Navistar, Daimler og Volvo, ifølge analytikerne, som er delt i synet på om Tesla vil bli en konkurrent å regne med.

Dette markedet er på rundt 30 milliarder dollar (247 milliarder kroner), opplyser RBC Capital Markets-analytiker Joseph Spak ifølge CNBC. Det betyr at hvert prosentpoeng et selskap kan spise av dette markedet er verdt 2,47 milliarder kroner.

Les også

Kilder: Tesla har som mål å produsere 5.000 i uken - produserte bare 180 Model 3 i hele oktober

Goldman Sachs er skeptisk

Goldman Sachs er blant de mer skeptiske til Tesla, og har en salgsanbefaling og et kursmål på 205 dollar på aksjen. Årsaken er særlig at Tesla har slitt med produksjonen av «folke-Teslaen» Model 3 i det siste, og bare laget 260 stykker i tredje kvartal.

Les mer: Tesla leverte langt færre Model 3 enn ventet

– Spesifikasjonene på Klasse 8-bilen (lastebilen, journ.anm.) overgikk investorenes forventninger, selv om mangel på produksjonspartnere ble sett på som negativt, skriver Goldman Sachs-analytiker David Tamberrino ifølge nyhetsbyrået.

– Vårt fokus er fortsatt på de kortsiktige produksjonsutfordringene på Model 3, hvor vi fortsetter å vente en mye lavere vekst i produksjonen enn selskapet, skriver Tamberrino.

Evercore ISI har et kursmål på 307 dollar og er også forsiktige i sin optimisme til Tesla, selv om rekkevidden på lastebilen var lenger enn analytiker George Galliers hadde ventet.

– Pessimistene vil også stille spørsmål ved Teslas evne til å produsere begge produktene og få dem ut på markedet punktlig, gitt de pågående problemene med Model 3, skriver Galliers ifølge Bloomberg.

Les også

Tesla faller tungt etter milliardtap

Har fått inn ordrer

Gigantselskaper som butikkjeden Wal-Mart og flere transportselskaper har allerede planlagt å teste Teslas nye vidunder.

Wal-Mart har lagt inn ordre på 15 elektriske lastebiler fra Tesla, fem for drift i USA og resten til bruk i Canada, ifølge CNBC. Wal-Mart har over 6.000 lastebiler i USA.

– Vi har en lang historie med å teste ny teknologi – også lastebiler som går på alternative energikilder – og vi er glade over å være en av de første til å teste denne nye elektriske tungtransportkjøretøyet, skriver Wal Mart i en uttalelse ifølge CNBC.

Transportselskapet J.B. Hunt Transport Services har også sagt at det har bestilt flere Tesla-lastebiler, ifølge CNBC.

I Europa har transportselskapet Girteka sagt at det har lagt inn ordre på Tesla-lastebilen.

Noen selskaper fikk merke nedsiden etter Teslas avduking av den elektriske lastebilen. Cummins Inc., som lager dieselmotorer, falt 4,57 prosent på børsen fredag.