200.000 TIL 300.000 LADBARE BILER I 2020: Spår elbileksplosjon
Ekspert venter at mellom 200.000 og 300.000 ladbare biler skal rulle på norske veier.
Det er et uttalt politisk mål i Norge at 10 prosent av bilparken skal være ladbar innen 2020. Ladbar vil si at det enten er rene elbiler eller ladbare hybridbiler.
Litt avhengig av hvilke framtidsprognoser man bruker, vil det bety et sted mellom 200.000 til 300.000 ladbare biler. I dag er det snaut 3000. Skal tallet bli virkelighet må salgstakten utover dette tiåret øke voldsomt, etter hvert må halvparten av alle nye biler være ladbare.
Høye mål
- Er det ikke fare for at man har satt seg for høye mål?
- Hvis vi virkelig bestemmer oss, så er dette mulig, sier Jørgen Randers professor i klimastrategi ved Handelshøyskolen BI til E24
- Et typisk pedagogisk eksempel er vindkraft, som for ti år siden var nesten ikke-eksisterende, mens det i dag bygges i stor skala. Poenget er introduksjonstakten.
Enn så lenge har et problem vært at det ikke har eksistert produkter, ingen store bilprodusenter har laget elbiler, eller ladbare hybrider. I løpet av et par år vil dette se annerledes ut. Flere store aktører er på vei med slike biler.
Nisje
- Slik jeg ser det så kommer vi til å få en liten bølge av de rene elbilene de nærmeste årene. Hvor folk rundt de store byene vil skaffe seg slike, før det flater ut. Elbiler vil fortsette å være et nisjeprodukt, det som vil få folk til å erstatte nummer én bilen, bensin eller diesel bilen, er de ladbare hybridene.
Prøvekjøring av Mitsubishi i-MiEV
Et synspunkt som følges av Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil. Grønn bil er et prosjekt som jobber med nettopp det å få 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020.
Les også: Tror på godt marked for brukte elbiler
- Nå i starten er det rekke faktorer som blir viktige. Vi må få på plass leverandører, oppskalere volumet, få fram "wow-faktoren" på de rene elbilene. Så fra 2015 kommer bør det ta av. Særlig med de ladbare hybridene.
Utopi
- Men det høres da ut utopisk ut at så det skal selges så mye som 50.000 til 60.000 ladbare biler per år innen 2020?
- Synes du det? Jeg tror det kommer til å gå. Når de store bilprodusentene har kommet med biler som er reelle alternativer til dagens biler, tror jeg ikke dette er umulig, sier Hannisdahl.
Han mener at tiden fram til 2015 bør sees på som en introduksjonsfase.
- Det man må skjønne, er at ved kjøp av en elbil har du dekket inn drivstofforbruket for mange år framover. Hvis batteripakken har ti års garanti, så betyr det i praksis at du har ti års forbruk med i prisen. På en konvensjonell småbil vi dette fort være 50.000 kroner i drivstoff, sier Randers.
Avgifter
Skulle fremtiden vise at ladbare biler tar over en så stor del av markedet, er det liten tvil om at avgiftsnivået på elbiler vil være et helt annet en slik det er i dag, hvor de er helt avgiftsfrie.
Les også: Elektrisk for massene
- Selvsagt vil det bli avgifter på disse bilene i fremtiden. Det er det ingen tvil om, tiltaket i dag er der bare for å kick-starte elbilinteressen. Det sier seg selv at staten ikke fortsetter med dette når det blir et stort marked. Det som er viktig er forutsigbarheten. At forandringer ikke kommer som en overraskelse.
Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab