IKKE FOR MILJØET: Brutal hybrid-BMW

Når digre BMW X6 får hybridmotor, er den selvsagt verdens sterkeste.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Jeg har aldri sittet i en bil med elektrisk motor som har gitt så få miljøvibrasjoner. Og BMW ActiveHybrid X6 er ikke en gang en såkalt mild hybrid" hvor det elektriske innslaget er av perifer art, slik 7-serie hybriden er.

Denne X6en en fullblods hybrid, sågar verdens sterkeste hybrid. Her ligger vel noe av essensen. BMW er veldig gode på effektive motorer, de er kanskje den fabrikanten som er best på å ta ut mye muskler som avgir lite svette. Det er der, være seg i med bensin eller diesel, hvor den tyngste satsningen har vært så langt.

Mer pønsj

Hybridopplegget deres virker i dette tilfellet vel så mye en mulighet til å gi den fra før av bamsesterke motoren, enda mer pønsj.

I utgangspunktet har vi en motor som ikke akkurat er noen miljøforkjemper, det er en 4,4 liters V8 bensinmotor, på 407 hestekrefter. Det er rett og slett en av de aller største BMW-motorene. I ActiveHybrid versjon kobles denne opp mot to separate elmotorer, lokalisert ved girkassen, som enten hjelper til ved rolig kjøring, eller supplerer bensinmotoren ved akselerasjon og liknende.

Bil for ministere

Resultatet er en helt sinnssvakt sterk bil. Maks dreiemoment er 780 Newtonmeter og hestene øker til 485. Dette er formidable saker. Den digre X6en på 2,5 tonn, går som Northug rett før han utbryter barneskirenn."

Heftig å kjøre

Selvsagt har den firehjulstrekk - det finnes ikke luksus SUVer uten – og under de skikkelige vinterforholdene vi prøvde bilen fikk man rallyfornemmelser, helt til det ble nødvendig å stagge monsteret en smule. Da kommer virkeligheten mot deg i form av en staselig, hvit snøfonn. Det hjelper ikke så mye med monstrøse bremser, når underlaget er hardpakka snø. Da klikker naturlover inn. Nå unngikk vi flaue episoder, men det er fort gjort å bli overivrig.

Mer bilstoff på E24BIL

X6 er nemlig imponerende å kjøre. Den har en kjøredynamikk som får deg til å glemme tonnasjen. Kjøreopplevelsen kan og – en stakket stund – overskygge at man sitter en av de tåpeligste bilideene på lang tid.

Meningsløs

Da tenker jeg ikke på motoriseringen, men selve utformingen. Få, om noen biler, gir et så soleklart signal om noe som er tenkt ut før høsten 08. Et slags gufs fra en tid da bilbransjen fortsatt jobbet med å tette alle eksklusive hull. Å tenke at verden trenger en SUV-coupé må være noe som kommer på agendaen når man føler at modellrekken er rimelig komplett i utgangspunktet.

Det er ikke vits i å bruke så mye tid på å disse det totalt meningsløse med X6. Faktisk gir den mer mening som ActiveHybrid, eller i berserkversjonen X6 M, hvor det er ganske åpenbart at man gir blaffen i tidsånden og går for full pakke.

BMW 5-serie Topp 5

Nå skal det ikke glemmes at X6 ActiveHybrid faktisk er en hybrid. Man kan kjøre lydløst i opptil 60 kilometer i timen. Det føles nesten humoristisk. Komme trillende med en bil av denne art, kanskje etter en Nissan Micra, som harker ut eksos, mens X6en summer seg utslippsfritt av gårde.

Trendy

Selvsagt vil dette gjøre ganske mye med forbruket i by, den ubeskjedne V8erener ikke på vannvogna. Samtidig kan man ta seg i å tenke at det er en smule trafikkfarlig å komme trillende lydløst i denne kolossen.

BMWs minste hyttebil

Trendmessig er det helt korrekt av BMW å dytte inn hybridløsninger i deres biler. Signaleffekten er viktig, det viser at de følger med i tiden, at de bryr seg om miljø og så videre. Samtidig er det et annet moment her. Den siste tiden har en rekke av sportsbilprodusentene vist at de er på vei med hybride løsninger de og. I utgangspunktet under et miljødekke, men det skinner gjennom at en elektrisk motor og kan være med på å spisse den sportslige opplevelsen ytterligere. Det umiddelbare momentet i en elmotor kan gi veldig god effekt når den er programmert til å bistå bensinmotoren når det trengs.

Litt mindre bensin

X6 er bevis på dette, for trøkket i en ActiveHybrid X6 er voldsomt, mens blandet forbruk er oppgitt til 0,99 liter per mil og et CO2 utslipp på 231 gram per kilometer. Egentlig ikke så verst for en bil av dette formatet. X6 med samme motor uten hybridløsningen ligger på henholdsvis 1,28 og 299.

Men Frederic Hauge kommer ikke til å bestille en.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Flere BMW X6 tester:

BMW X6 M

BMW X6 xDrive35d

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Markedets raskeste hybridbil

  2. BMWs 5-serie med hybrid

  3. Komfort-kongen

  4. Et avgiftstriks

  5. Høy effekt, for komforten skyld