Über-bling: Mercedes-Benz CI 63 AMG

Det er ikke mange biler som utstråler mer rikdom enn Mercedes-Benz CI 63 AMG.

Publisert:

Beskjeden er den ikke, Mercedes-Benz CL63 AMG. Den er diger og utvendig balanserer bilen på grensen til det vulgære. Den er veldig markert, i retning av muskuløs på Haralds gym måten, og på ingen måte en bil for den som ønsker forsiktig luksus. For luksus er det. Her er vi helt mot toppen av Mercedes-Benz’ hierarki.

Og CL-kupeen som idé er virkelig noe for de tungt bemidlete. Den slekter sterkt på S-klassen, men har to dører mindre og betydelig dårligere bakseteplass. Du beholder ikke mange venner om du stapper dem inn der og legger ut på langtur.

Absurd sterk

Dette er en luksus-cruiser som ikke har mange konkurrenter, den nærmeste må være Bentley Continental GT, vi er med andre ord i et landskap av hyper-eksklusive kjøretøy der man verken bryr seg om bensinpriser eller CO2-utslipp. Absurd nok er en av de få konkurrentene CL-klassen selv. Av en eller annen grunn så lages det nemlig og en CL 600 som har temmelig like ytelser og koster det samme, men den er uten AMGs stempel, og trolig noe mindre sportslig.

Det er i hvert fall det AMG er kjent for, og sporte opp Mercedes-Benz sine forskjellige modeller til å bli nærmest absurd sterke.

I dette tilfellet snakker vi om 525 hestkrefter og 630 Newtonmeter. Det er ganske formidabelt. Sender man den på badevekten havner den også i tungvektsklassen, 2085 kilo, så dette er en skikkelig rusk av en bil, som gjør null til hundre på 4,6 sekunder.

Komfort

Men det er ikke først og fremst råtassen i bilen man merker seg først, det er det høye komfortnivået. Det er fullstendig avslappende å smyge rundt i tettbebygd strøk. Det er nær sagt helt stille i kupeen. Styringen er lett og fin i rolig fart og utrolig nok er svingradiusen helt akseptabel, faktisk er den ikke vrien å parkere engang (bortsett fra at det rent fysisk fordrer en relativt romslig plass, den er over 5 meter lang og vel 210 centimeter bred).

Bilen vi prøvde hadde ryggekamera og et sensorsystem som ikke var oversensitivt, bare hjelpsomt. I det hele tatt er denne brutale bilen veldig sympatisk lagt opp. Det er lite man som sjåfør trenger å sette seg inn i før man ruller ut på veien, her er det ikke noen komplisert meny, slik for eksempel BMWs M-biler har, man velger seg om det er sport eller komfort man vil ha, og det er stort sett det.

Se video i høyreløpet.

En knapp man skal ha litt respekt for er dog ESPen. Skrur du av den, bør du være flink, ha god plass eller romslig økonomi, for uten antispinn aktivisert, snurrer du før du er ute av parkeringslommen. Med så tungt med krefter rett i bakhjulene er en viss elektronisk overstyring absolutt å anbefale. Her er det nemlig ikke den litt feige varianten som faktisk slår inn selv om man har deaktivisert. Man er helt på egenhånd om man våger.

To tonns missil

Lyd får man og, den rolige cruisingen kan fort avbrytes av en buldrende V8er, med et skyv som neppe avtar før man treffer sperren på 250 kilometer i timen. Nesten litt skremmende, for man kan fort bli lullet inn i troen på at dette er en fredelig luksusbil laget for å flyte av gårde, ikke den to tonns missilen den forvandler seg til når pedalen går i gulvet. Skummelt nok er den fortsatt kultivert selv om speedometernålen går oppover som en ape i en bananpalme.

De har og kamuflert både vekt og det at det sitter en diger motor foran på en smidig måte. Den føles ikke nesetung, og rattresponsen er direkte og pent avveid. Nå ville jeg ikke anbefale å kline gassen i bunn i en sving uten at man har en viss erfaring med å holde sladder i høy hastighet, men bilen spiser ujevnheter og forstyrrelser, og er man ikke tulling skal denne bilen tåle rimelig tungt med tyn før man er i periferien.

Bling

Problemet med CL63 AMG er ikke kjøringen, for å si det mildt, her er det Mercedes på sitt beste, stort, komfortabelt og grizzlysterkt, men det er dens framtoning. Den er litt over toppen. De veldig markerte linjene, som for så vidt er veldig moderne, blir så kraftige på en bil av denne dimensjonen, at eleganse er et ord som ikke er i nærheten. Jeg møtte ingen som mente at den var pen, men mange som var raskt ute med å si ordet "bling". Den har noe hip-hop over seg.

Den trenger ikke engang overdimensjonerte felger for å spille en viktig rolle i, la oss si, en 50 Cent video. Bentleys Continental har aldri vært en nett og elegant bil, men i denne sammenhengen blir den beskjeden. CL-modellen er ikke noe for smågutter. Det finnes få bilmodeller som på en så direkte måte roper ut din betalingsevne. Skal ikke se bort i fra at det også er temmelig tidsriktig.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om