Tungvektere melder seg på i elbilmarkedet

2013 er året hvor også produsenten av Norges mest solgte bil prøver seg på elbiler.

STORE PRODUSENTER: Mange tunge aktører gjør nå sin inntreden i elbilmarkedet.
Publisert: Publisert:

I 2012 har det vært stor vekst i elbilmarkedet. Med bortimot 4.000 nye elbiler er økningen fra 2011 på nær 60 prosent.

Markedsandelen i personbilsegmentet for elbiler er drøyt 2,5 prosent. Det er Nissan Leaf som er den suverene salgsvinneren, med godt over 2.000 solgte biler, noe som plasserer den rett bak Ford Mondeo på salgslistene.

Samtidig så er det få helelektriske modeller på markedet. I tillegg til Leaf, finner man trekløveret Citroën C-Zero, Mitsubishi I-MiEV og Peugeot iOn. Utover dette er det Tesla, som det i år har solgt 30 Roadstere. Mer finnes ikke.

Heller ikke 2013 blir det noen invasjon av nye modeller.

FØRSTE AV FLERE: E-up blir Volkswagens første helelktriske bil, men neste år kommer Golf, som de tror har et enda større marked.

Samtidig er de som kommer i hovedsak fra store produsenter. Når Volkswagen kommer med e-up til høsten, betyr det at det merket som selger flest biler i Norge er representert.

Småbil

E-up skal ha en rekkevidde på 15 mil og drives av en elektromotor som yter 82 hestekrefter.

- Prisen er ikke klar, det er ennå ikke avklart med fabrikken. Men det er klart at vi sikter oss inn et sted under 200.000. Målet er å legge seg i samme sjikt som de tilsvarende bilene, Jan Erik Haugen, informasjonssjef i hos Volkswagen importøren i Norge, til E24.

Mer bilstoff på E24 BIL

E-up er i samme størrelse somMitsubishi I-MiEVog Haugen legger ikke skjul på at den må ha en pris i samme størrelsesorden om det skal være noe poeng. I-MiEV koster i dag 192.500.

Les også: Mitsubishi nær halvert siden i fjor

- Vi ser for oss et potensial på mellom 500 og 1.000 biler i 2014. Men det er et umodent marked, og vi er usikre. Dessuten kommer det en helelektrisk Golf i andre kvartal av 2014. I denne bilklassen er potensialet mye større.

Flere fra Renault

Renault er i startgropen med en større elbilsatsining. Nylig ble det klart at den bittelille toseteren Twizy kommer til Norge. Dette er et kjøretøy som er 2,3 meter langt, 1,2 meter bredt og veier 450 kilo.

Les også: Zoe skal selge mer enn Leaf

MIKRO: Renault er en ekte mikrobil. Prisen blir på rundt 70.000 kroner.

Den leveres i utgangspunktet i to utgaver, den med 17 hestekrefter vil koste cirka 70.000, i tillegg kommer noen hundrelapper i månedlig batterileie. En utgave med lavere ytelser og en toppfart på 60 kilometer i timen vurderes og til Norge.

- Men det er avhengig om vi får den godkjent for 16-åringer, sier Jan Traaseth, administrerende direktør for Renault i Norge til E24.

De endelige prisene på Twizy kommer i mars.

Nærmere i tid ligger Kangoo. Det er en helelektrisk flerbruksbil.

- Den vil koste 236.900, og vi håper å selge rundt 500 av denne i året, sier Traaseth.

Aluminium og karbon

Når det gjelder Fluence, en større sedan, så kommer den til høsten og de vet ennå ikke prisen. Mens småbilen Zoe ikke kommer før i 2014.

I november lanserer BMW sin første elbil, i3, som er produsert på en helt ny fabrikk og er en helt ny konstruksjon.

- Det er en BMW fra a til å. Laget på en helt ny produksjonslinje. Den har mye aluminium i chassiset og cockpiten er i karbon, sier Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge, til E24.

HELT NY: Med BMW i3 kommer de med en bil som er ny fra grunnen av.

Bilen er det han kaller en «city-car» og sier de ennå ikke vet hva prisen kommer til å bli.

Les også: BMW: 40 år med elektriske forsøk

- Det blir utvalgte forhandlere som blir sertifisert for å selge den. To i Oslo, en i Bergen og en i Stavanger. Dette er et helt annet produkt og med en helt annet målgruppe en våre andre biler har. Både salgs- og serviceavdelingene våre må være forberedt på det.

I3 skal ha ytelser som tilsvarer 170 hestekrefter og en rekkevidde på 16 mil.

- Anslaget for 2014 er at den skal selge i samme volum som Mini, det vil si minst 850 biler, sier Myhre.

Ford har prøvd det før

I andre kvartal kommer Ford med en bil de har stor tro på.

- Vi vet jo at dette markedet et er stort og at folk et langt mer bevisste på miljøfordelene nå enn de var for ti år siden, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Norge.

STOR TRO: Ford i Norge tror det er et stort potensial for den elektriske Focus-modellen.

Focus Electric skal ha en rekkevidde på 16 mil, men hun sier at de foreløpig ikke vet hva den vil koste.

Les også: Think konk - for fjerde gang

I USA er prisen 39.000 dollar, hvilket direkte oversatt til avgiftsfrie Norge blir 215.000 kroner. Samtidig er det alltid visse forskjeller på biler laget for det amerikanske markedet og det europeiske, slik at prisene aldri blir identiske.

Som med BMW blir ikke bilen å finne i hos alle forhandlerne.

Model S

- Men det er mange i systemet vår som tidligere har solgt Think, som dermed har erfaring med elektriske biler. Vi har ikke noe estimat for hvor mange biler vi kan selge, men jeg er heller redd for at vi ikke klarer å skaffe nok biler, enn noe annet.

Les også: Elendig elbilsalg i Europa

På vårparten kommer Tesla sin Model S i handelen. Så langt er det nærmere tusen nordmenn som har lagt i et depositum. Prisen blir fra 446.500. For kort tid siden fortalte Kjell-Arne Wold i Tesla Norge at de regner med at de kommer til å selge mellom 1500 og 2000 Model S i Norge i år.

Les også:

Audi dropper super-elbil

Norge er størst i Europa på Tesla

– Folk har mistet interessen for elbil

Publisert:
Gå til e24.no