Tyske «premiummerker» fosser videre

Mens mange europeiske bilprodusenter sliter, går de tyske merkene Audi, BMW, Mercedes-Benz og Porsche bedre enn noensinne.

I SIGET: Mercedes-Benz, Porsche, Audi og BMW følger opp salgsrekordene fra 2012 med videre økning i 2012.

Produsentene
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Mange av de europeiske bilmerkene sliter tungt om dagen. De økonomiske nedgangstidene i Europa har gått hardt utover mange av merkene sine viktige hjemmemarkeder.

I januar falt bilsalget i Europa med nær ni prosent i forhold til året før, som i tillegg var et veldig svakt år. Europatallene for februar er ennå ikke klare, men det er ingen ting som tyder på at dette vil snu med det første.

Les også: Tilspisset om Opels fremtid

Samtidig er det flere europeiske bilmerker som går bedre enn noen gang før. Audi, BMW, Mercedes-Benz og Porsche kan alle melde om en start på 2013 som overgår alt de har gjort tidligere.

Rekorder i 2012

FØRSTE GANG: RS Q3 blir den første suven fra Audi i RS-trim.

Audi

- Dette året har begynt veldig bra for Audi, særlig tatt i betraktning den vanskelige markedssituasjonen i Europa, sier Luca de Meo, styremedlem i Audi sin slags- og markedsavdeling, i en pressemelding.

Mer bilstoff på E24 BIL

De såkalte premium-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz leverte rekordtall i 2012, med BMW som den aller største med 1.380.384 leverte biler.

Den minste av de fire, Porsche, solgte drøyt 141.000 biler i fjor, en økning på nær 20 prosent fra året før, som også var et rekordår.

Les også: Knallstart på året for tyske bilprodusenter

Det disse merkene har, som skiller dem fra mange av de andre bilprodusentene i Europa, er et strekt salg i andre deler av verden, samtidig som de klarer seg godt i hjemmeregionen.

Mercedes-Benz kan notere seg for en nedgang på 2,6 prosent i her, mens Audi øker med fire prosent. BMW gruppen gjør det enda bedre med 6,6 prosent flere leveringer i årets to første måneder enn i det foregående året. Porsche er en langt mindre aktør enn de tre andre, men ligger nær fem prosent over 2012 i Europa.

Suksess over hele verden

Porsche opplever en svært sterk vekst på verdensbasis, med 22.515 solgte biler i årets to første måneder ligger de hele 22 prosent over samme periode i fjor.

- Porsche var suksessrike over hele verden i februar, igjen, sier Bernhard Maier, styremedlem i salgs- og markedsføringsavdelingen til Porsche i en pressemelding.

Av de tre arge konkurrentene i premiumsegmentet er det Mercedes-Benz som er minst. De har levert ut 184.978 biler så langt i år, når tallene for Smart trekkes fra, 1,3 prosent bedre enn 2012.

KOMMER: BMW 3-serie GT er ny modell som lanseres i år.

Daniel Kraus

Les også: BMW vant premiumkappløpet

Mens det er ekstremt tett mellom Audi og BMW. I Januar lå Audi drøyt 4000 biler foran BMW, uten Rolls Royce og Mini, nå er det BMW som fører an.

BMW så vidt størst

Samlet i årets to første måneder har Audi solgt 221.800 biler, 9,4 prosent over fjoråret, mens BMW ligger på 222.207, noe som er 9,2 prosent mer enn i 2012.

- I februar oppnådde BMW gruppen nok en sunn økning i salget og vi har til hensikt opprettholde den positive utviklingen med nye, spennende modeller gjennom hele året, sier Ian Robertson, styremedlem i BMWs slags- og markedsavdeling i en pressemelding.

Les også:

  • Fryktelige tall for Europas bilindustri
  • Katastrofetall for Fiat
Publisert:

Flere artikler

  1. Knallstart på året for tyske bilprodusenter

  2. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  3. Salgsrekorder forAudi, BMW og Mercedes

  4. BMW vant premiumkappløpet

  5. BMW i rekordfart