HBO vil innta Norden uten markedsføring

HBO Nordic-topp røper hvordan de skal angripe Skandinavia-markedet.

JUNGELTELEGRAFEN: Den amerikanske film- og seriekanalen HBO vil klare seg uten markedsføring når de etablerer seg i Norge. Bildet er fra serien Game of Thrones
Publisert: Publisert:

- Det dummeste man kan gjøre når man går inn i et marked er å forsøke å konkurrere ansikt mot ansikt, sier HBO-sjef i Norden Hervé Payan til Svenska Dagbladet.

Den amerikanske tv-gigantens markedsføringsstrategi har så langt vært moderat, det eneste de har uttalt er at de vil lansere et tilbud som vil koste 79 kroner per måned.

Ingen vet hva tilbudet vil inneholde, bortsett fra at det vil være filmer og serier. Det finnes heller ikke noe ytterligere informasjon på selskapets hjemmeside.

Tross den magre markedsføringen har selskapet fått over 77.000 fans på sin Facebook-side.

Ung målgruppe

- Vår målgruppe er betydelig yngre enn den som allerede har betal-tv-pakker. Vår målgruppe er fansen. Vi er ikke ute etter Viaplays eller Cmores målgruppe, som har rettet seg mot familier, sier HBO-sjefen.

- Vi fokuserer på individuelle abonnenter, ikke bare familier, sier han.

Han mener at den moderate prisen på godt under hundrelappen, er det folk over tid er villig til å betale.

- Vårt potensielle marked er rundt 5 millioner mennesker. Vi trenger bare en brøkdel av det for å nå «break-even», og vi vil gå i pluss i løpet av noen få år, sier Payan til Svenska Dagbladet.

Flere konkurrenter

I forrige uke inntok en av HBOs hovedkonkurrenter, Netflix, det norske markedet.

Med brask og bram tok Netflix sine tre toppsjefer turen til Norge for å prate med både presse og tv- og filmbransjen.

Men det er ikke bare amerikanerne som kjemper om nordmenns gunst i stuen.

Viasat har lansert sin tjeneste Viaplay som i tillegg til filmer og tv-serier også satser hardt på å tilby direkte sportssendinger.

Samme dag som Netflix åpnet slusene for norske brukere annonserte Viaplay at de har senket månedsprisen sin fra 99 til 79 kroner, akkurat det samme som HBO og Netflix tar betalt.

For de som ikke ønsker å abonnere på slike tjenester kan både Apple (via iTunes), Telenor (via Comoyo) og de fleste kabel-TV-operatørene tilby filmleie til TV og datamaskinen.

Uansett hvem man foretrekker kan norske forbrukere glede seg over at konkurransen mellom aktørene er tøffere enn noen gang og at tilbudet stadig blir bredere.

Les også:

TV-revolusjonen skynder seg langsomt

Dumper prisen for å møte Netflix

Netflix-sjefen: - Norge er et fantastisk marked

Netflix og HBO kan sprenge nettet

Netflix lanseres i Norge i dag

Samsung + HBO = sant

Tror tradisjonell TV vil bli som fasttelefon

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om