PUBLIKUM GÅR LEI: - Sosiale medier ikke for artistpromo

Internasjonal PR-ekspert advarer norske artister mot å fylle sosiale medier med promotering av seg selv.

SENSUR: Artisten Lars Vaular er ivrig på sosiale medier. - Heldigvis kan jeg ikke komme på nett med telefonen min. Det hadde nemlig blitt mye mer gøy å blogge i fylla, sier han.

Wikøren, Petter Emil
Publisert:

Av: Elisabeth Norheim, VG

Norske artister blir advart mot å fylle sosiale medier med promotering av seg selv.

Det kryr av norske og internasjonale artister på blogger, Facebook og Twitter. Men artistene bruker de sosiale medieplattformene svært ulikt.

Derfor ble Gramarts medlemmer nylig kurset i bruk av sosiale medier av den amerikanske PR-eksperten Ariel Hyatt. Hun mener sosiale medier er et unikt verktøy såfremt man klarer å styre unna den verste fallgruven.

- Ikke salg

- Det er veldig viktig at man ikke behandler sosiale medier som en ordinær promoteringskanal. Dette er det motsatte av promo. Sosiale medier skal være et sted man skal engasjere mennesker, ikke selge noe. Man skal snakke med folk, ikke til de, sier Hyatt til VG og mener mange artister og bransjefolk har misforstått akkurat dette.

PR-eksperten mener spamming av sosiale medier har flere negative konsekvenser.

-Publikum blir lei

Sosiale medier har verdens beste "bullshitfilter" så man blir avslørt umiddelbart. Publikum blir lei av den artisten og drar videre. I tillegg fører det til at mange artister som ikke er på sosiale medier tror at det er slik det skal og må gjøres.

De blir skremt og holder seg derfor unna, forklarer hun og mener det kan få fatale konsekvenser i kampen om publikum.

Relaterte saker:

  • Sosiale medier - svekket merkevare?
  • Advarer Stoltenberg mot sosiale medier
  • Sosiale medier førte an
  • Her er årets fy-ord

Lady Gaga-effekt

Hyatt påstår nemlig at alle med ambisjoner må prioritere å satse på sosiale medier.

- Det er kjempeviktig for alle artister å bruke sosiale medier. Fenomenet Lady Gaga er et godt eksempel. Hun fikk suksess på hitlistene etter hvert som hun ble spredd i sosiale medier, forklarer hun og mener sosiale medier har mange fellestrekk med en annen velkjent arena for artistene, sier hun.

- Personlig kontakt

Rapperen Lars Vaular (26) bruker sosiale medier for å nå publikum, men påstår selv at dette ikke er en del av PR-strategien hans.

- Jeg tenker ikke så avansert. Jeg er ikke så smart, sier han og ler mens han forklarer at dette er en helt naturlig del av hverdagen for hans generasjon.

Vaular sier han bare skriver hva han holder på med, men innrømmer at han er bevisst på hvordan han bruker de ulike plattformene.

Det er selvsagt forskjell på hvordan man skriver. Twitter er mye smalere enn Facebook. Det er mer for spesielt interesserte og bransjefolk, mens Facebook er mer folkelig, forklarer rapperen.

Vaular oppdaterer bloggen sin ofte med tekst og bilder fra turnélivet.

- Det er sikkert lurt å være synlig, men folk dør ikke om jeg slutter å twitre. Samtidig har kontakten med fansen blitt mer personlig og det er nok viktigere nå enn før. forteller 26-åringen.

Flere nyheter på E24 Media

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Lokalpolitikere famler på sosiale medier

  2. Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

  3. Nå tvitrer stjernene om Tidal

  4. Annonsørinnhold

  5. Her er verdens mest populære sosiale nettverk

  6. Hun er verdens mestpopulære på Twitter