VW: – Kan fikse ni av ti biler rammet av utslippsjuks
Den tyske bilgiganten Volkswagen mener de har funnet ut hvordan de skal fikse over 90 prosent av europeiske biler som er rammet av utslippsjukset.
VIL ORDNE OPP: Volkswagen-sjef Matthias Mueller mener han hadde gode nyheter å melde for Volkswagen-kunder som er rammet av utslippsjukset.
– Prosessen med å kalle tilbake bilene er nå mulig både teknisk, finansielt og når det kommer til arbeidskraft. Det er gode nyheter, uttalte Volkswagens toppsjef Matthias Müller mandag.
Det tyske biltilsynet KBA har godkjent oppdatering av programvaren som styrer utslippene, ifølge Bloomberg.
Audi innrømmer jukseprogramvare i sine motorer
Åtte millioner tilbakekalles i Europa
Ifølge Müller innebærer dette enkle programvareoppdateringer i toliters dieselmotorer og mer komplekse løsninger i 1.6-litersmodellene.
– For over 90 prosent av den europeiske gruppens biler har de tekniske løsningene blitt bekreftet, fortalte han til rundt 1.000 VW-ledere i selskapets hovedkontor i Wolfsburg.
Rundt åtte millioner biler i Europa må tilbakekalles av Volkswagen. Müller sier utbedringen av programvaren er en «relativt enkel» manøvre.
Informasjonssjef i Møller Gruppen, Anita Svanes, skriver i en sms til E24 at Volkswagen-fabrikken ennå ikke har gitt informasjon om hvordan dette vil foregå i Norge.
Undersøker videre i USA
I tillegg er bilprodusenten i ferd med å få godkjennelse av programvaren fra amerikanske myndigheter.
Volkswagen har informert amerikanske miljømyndigheter om at utslippsjukset knyttet til SUV-er og luksusbiler kan strekke seg tilbake til 2009. De varsler ytterligere undersøkelser og oppfølging etter at bilprodusenten kom med innrømmelsene.
Volkswagen er fortsatt Norges desidert mest solgte bilmerke
Ser mot Silicon Valley
I september ble det kjent at 11 millioner biler i Volkswagen-konsernet hadde fått installert en programvare som reduserer NOx-utslipp når kjøretøyene ble testet. Undersøkelser har senere avslørt ytterligere juks hos bilgiganten.
Flere sjefer har måttet gå, Volkswagen-aksjen har rast, og skandalen er ventet å koste selskapet milliarder i bøter og erstatninger.
Konsernsjef Martin Winterkorn måtte gå 23. september.
Den nylig innsatte Volkswagen-sjefen Matthias Müller har i vage ordelag tidligere avslørt deler av bilgigantens nye strategi for å gjenvinne tilliten til kundene og markedet.
Müller vil lansere en ny plan som strekker seg mot 2025, og denne vil presenteres halvveis i 2016, ifølge ham.
Fundamentet i den nye strategien består av de tre pilarene bærekraft, digitalisering og integritet.
Blant annet ønsker Müller at selskapet skal bli mer fremtidsrettet.
– Vi trenger å bli mer som Silicon Valley, sier han.