Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

Toppmodellen til BMWs nye X5 har massivt med krefter og glimrende kjøreegenskaper, men er det nok?

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I så å si alle tilfeller vil en tilsvarende stasjonsvogn være et bedre valg enn en en SUV, men BMW gjør en virkelig god jobb med å gjøre det utsagnet til skamme med denne bilen.

X5 er i utgangspunktet en meget god SUV, den har kjøreegenskaper som er bedre og mer lettbeint enn mang en stasjonsvogn. Det eneste man trenger er litt motor, for dette er en svær bil på 2,2 tonn, og det får man så det holder i denne versjonen her.

X5 M50d er en modell som står mellom de vanlige utgavene og de rene M-sport versjonene. Den hører hjemme i det BMW kaller M-performance avdelingen. Det vil si biler som låner noe teknikk fra de villere M-bilene og har sterke, men ikke klin kokkos sterke motorer.

Under panseret er det dog en ganske spesiell motor, en seks sylindret diesel med en tretrinns turbolader. Det gir den ytelser som det ikke vanlig å se fra en blokk på denne størrelsen. Effekten er på 381 hestekrefter og den sper på med et monstrøst dreiemoment på 740 newtonmeter som er tilgjengelig allerede fra 2000 omdreininger per minutt.

Seriøst sprek maskin

Det er kanskje unødvendig å si, men M50d er en seriøst sprek maskin. Null til hundre tar 5,3 sekunder.

At dette kanskje ikke er så nødvendig er en annen sak. Hvis man på død og liv skal ha en diger bil vil normalt dette gjøre noe med både kjøreegenskaper og de rene prestasjonene.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det er tydelig at BMW vil dette til livs. For man kan trolig fylle den til randen med folk og bagasje uten at det vil gjøre noe nevneverdig med hvordan den oppfører seg. Man kan sikkert komme med innvendinger her, for hva er vitsen med noe som en gang i tiden ville sortert under «terrengbil», som samtidig kan gjøre en sportsbil forlegen?

TUNGE TALL: Det ser ut som et automatisk generert passord, men betyr at dette er en veldig kraftig X5.

Fordi de kan, naturligvis. X5 M50d er en teknisk tour de force. Ingen andre har klart å få så mye trøkk fra en diesel på seks sylindre. Porsches Cayenne Diesel S har én hestekreft mer, fra en åtte sylindret motor på 4134 kubikkcentimeter. Cayennen er samtidig nær et halvt sekund treigere fra null til hundre.

Test av BMW X5 xDrive 30D

Naturligvis har BMW et understell som håndterer kreftene. Til å være en tung og høy bil oppfører den seg svært flatt og kontrollert i en sving. Den klarer og på mirakuløst vis å overse at det er 2,2 tonn som skulle ha gitt bilen massiv understyring.

Imponerende

Den åttetrinns girkassen er og et imponerende bekjentskap. Har man den i manuell er det lynraske skift, samtidig merkes det at den er smart programmert om man setter den i automat og sport. Da skifter den opp så vel som ned på helt riktige tidspunkt.

Som den observante leser har skjønt er X5 M50d en imponerende maskin. Den mikser komfort og sportslige egenskaper på nær unik måte. Det kan beskrives med at bilen er best å kjøre når man setter understellet i komfortmodus og girkassen i sport.

Om jeg ville anbefalt folk med nok penger å kjøpe den?

Nei.

Gå heller for M550d xDrive Touring. Den har samme motor, som er enda mer imponerende når den plasseres i skallet til en 5-serie, som er 200 kilo lettere, 150.000 kroner billigere og langt penere og kjappere.

For om BMW har gjort en god jobb med X5, så er den ikke bedre enn deres egen 5-serie.

Les også:

Ny SUV-coupé fra BMW klar for NorgeBMW-sjokk: Nå blir det forhjulstrekkDe tyske premiummerkene med historisk gode resultater

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Cayenne med
    riktig motor

  2. BMWs komfortsone

  3. Billettmerk: Ikke anonym

  4. Oversett godbit

  5. – En skjult perle fra BMW