- Ikke noe for skiboks og barnesete
BMWs fineste modell har fått en svært varsom face-lift. De ville vel ikke kludre til det fra før av vellykkete utseende.
6-serie Gran Coupé er BMWs mest snobbete personbil. Den er i basert på samme plattform som 5-serien, men stiller i en helt annen klasse.
Bilen hører hjemme ved siden av direktørbilen 7-serie. De koster så å si det samme og innvendig plass er på samme nivå.
Så hva er vitsen med å ha to dyre og eksklusive biler som tangerer hverandre på dimensjon og pris?
Trolig fordi det finnes rike folk i alle aldersgrupper. 7-serie har et image som en klassisk direktørbil, hvor man like gjerne kan finne eieren i baksetet med en avis, noe som ikke passer for alle.
6-serie Gran Coupe er opplagt laget for å treffe en noe yngre målgruppe, som vil ha en grandios bil, men ikke med et like satt image.
(Saken fortsetter under bildet)
I samme farvann der man finner en bil som Porsche Panamera. Mens den ligger over Mercedes-Benz CLS og Audi A7 både i pris og størrelse.
Og i forhold til BMW 5-serie er det snakk om ganske store summer. Med lik motor skiller det langt over 200.000 kroner.
Tidlig facelift
6-serie Gran Coupe kom på markedet i 2012 og av en eller annen grunn er det allerede nå tid for en liten facelift, litt tidligere i livsløpet enn det som er vanlig for BMWer.
Nå er det ikke store justeringene det er snakk om. Et synlig bevis på dette er at en av forskjellene er grillen, som nå har ni, ikke ti, griller.
Test av BMW 640i Gran Coupe (2012)
I tillegg har motorene fått et noe lavere forbruk, men i 740d, som er modellen vi prøvde, samme effekt.
Det vil i dette tilfellet si 313 hestekrefter, på toppen av dette et dreiemoment på 630 newtonmeter, alt sammen forvaltet av et xDrive-system med trekk på alle fire.
Ikke overraskende gir dette et pent skyv, null til hundre er oppgitt til 5,2 sekunder.
Man får også bilen med en temmelig tilsvarende bensinmotor, til en nær identisk pris. Den bruker mer drivstoff, men har og et artigere register i forhold til dieselmotorens ganske korte turtallsoner.
(Saken fortsetter under bildet)
I en bil som dette, som ikke er en sportsbil, men en grand tourer, passer det godt med en sterk dieselmotor. En god automatkasse kan forta de hyppigere skiftene på en rask og sømløs måte, men ønsker man å styre showet selv, via hendler på rattet, ville det vært morsommere med en bensinmotor.
6-serie Gran Coupe er en moderne variant av de sportslige langturbilene. Tidligere var dette gjerne todørsbiler med bakseter, slik som 6-serie Coupé.
Svær
Med fire dører er det praktiske mer tilrettelagt, med enklere tilgang på bakseter og ikke minst dører som ikke er på størrelse med en flyvinge. På veien er det komfort som er mest fremtredende. Den kan stilles i relativt skarp setting, men på understellet passer det best å holde det i komfort. Den kler ikke å bli for stump.
Mer bilstoff på E24 BIL
Da bilen også er ganske så svær er det ikke en bil for de mer kronglete og svingete turene. Ikke overraskende passer den best der det er litt armslag slik at den kan få strukket seg skikkelig.
(Saken fortsetter under bildet)
I BMWs etter hvert forvirrende utvalg av modeller, der flere ser ut til å høre til i nøyaktig samme segment, befinner 6-serie Gran Coupe seg helt øverst, selvsagt ved siden av 7-serie. Det er også den peneste av dem alle, og av firedørsutgavene den som vekker definitivt mest oppsikt.
Den ser veldig mye mer eksklusiv ut enn den nære slektningen 5-serie, og er langt mer elegant enn 7-serie. På mange måter føles den som en reell konkurrent til den langt dyrere Bentley Continental, og inntil konsernsjefene i 60-årene oppdager den finnes det garantert en del folk født på 1970- og 80-tallet som svir av lang over millionen på et kjøretøy som dette.
Samtidig så er ikke dette en bil der det virker riktig å ha med skiboks og barnesete. Skal man ha en BMW med en praktisk pappakropp, blir det 5-serie stasjonsvogn.