De mest spennende bilnyhetene i 2016

Det er bekreftet en hel rekke bilnyheter i 2016. Her er de aller mest interessante.

MYE NYTT: Det kommer en rekke billanseringer i 2016. Noen er ekstremt viktige for produsenten, andre er bare heftige.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I 2016 kommer den en rekke nye bilmodeller. En del vil treffe godt i det norske markedet, mens andre tilhører de mer spesielle nisjene. Under følger de mest spennende bilene som er ventet i løpet av 2016, mange av dem i første halvår.

Alfa Romeo Giulia

Denne modellen har vært utsatt så mange ganger at det nesten ble vits, og fortsatt er det ikke helt sikkert når den kommer, men det virker som sommeren eller tidlig høst er sannsynlig. Den er ekstremt viktig for merket som knapt har noen modeller å selge, og de to som er for massene drar på årene, MiTo og Giulietta, mens 4C er en liten toseter.

Alfa Romeo har et mål om å selge 400.000 biler årlig i 2018, noe som er nær ti ganger så mange som de gjør nå, og Giulia skal være. starten på en rekke nye modeller fra merket.

Les også

Alfa Romeo er tilbake. Lanserer Giulia som skal konkurrere med BMW

Den eneste motoriseringen som er bekreftet i Giulia er en sekssylindret turbomotor som yter hele 510 hestekrefter. Den skal gjøre null til hundre på 3,9 sekunder. Det er grunn til å tro at det kommer noen mildere varianter. Giulia skal inn i samme segment som BMWs 3-serie og Audi A4.

Bentley Bentayga

Bentleys første SUV skal være den raskeste i sitt segment. Motoren, en nybygd W12 med doble turboer, skal gi 600 hestekrefter med et dreiemoment på 900 newtonmeter. Det skal sende denne store bilen fra null til hundre på 4,1 sekund. Toppfarten er på 301 kilometer i timen. Prisen i Norge vil ligge på fire millioner kroner, uten at det forhindrer folk fra å kjøpe den. Flere nordmenn har nemlig allerede bestilt seg Bentayga.

BMW M²

BMWs minste modell skal få sin vaskeekte M-bil. Der dagens topputgave, M235i, har 326 hestekrefter, stiller M² med 370. Maksimalt dreiemoment i M² er på 465 newtonmeter, som inntreffer ved 1400 omdreininger, og kan økes til 500Nm via en overboostfunksjon.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette, sammen med en dobbeltkløtsj automatgirkasse, får bilen til å gjøre 0–100 kilometer i timen på 4,3 sekunder, noe som er et halvt sekund raskere enn M235i, og kun et par tideler etter den større og sterkere M4. M² har, likhet med M4, bakhjulstrekk. Den kommer til Norge i løpet av vinteren.

Fiat 124 Spider

Bilen er et resultat av et samarbeid med Mazda. Først var det antatt at resultatet ville bli en Alfa Romeo Spider, men den endte altså opp hos søsterselskapet Fiat. Det blir første gang på ti år, etter at de la ned produksjonen av Barchetta, som Fiat kan tilby en roadster.

124 Spider skal bygges på Mazdas fabrikk i Hiroshima, den deler mye av det tekniske med MX-5 og cockpiten er så å si identisk med den japanske bilen.

En stor forskjell finner man under panseret, der har Fiaten en 1,4-liters MultiAir turbomotor som yter 140 hestekrefter, mens Mazdaen ikke har turbolader. Fiats motor har 240 newtonmeter i dreiemoment, og er satt opp med en sekstrinns manuell girkasse. 124 Spider kommer på markedet sommeren 2016.

Ford Focus RS

Ekstremutgaven av Focus kommer med en 2,3 liters motor med fire sylindre, som yter 350 hestekrefter. Samme motor som man finner i Ford Mustang, hvor den dog har noe mindre effekt. Til forskjell fra dagens Focus ST, og forrige utgave RS, vil denne ha firehjulstrekk.

Girkassen er manuell, og Ford sier at det ikke er noen planer om å levere den med automat. Null til hundre tar 4,7 sekunder og toppfarten er 266 kilometer i timen. Prisen i Norge starter på 719.000.

Honda NSX

Fra 1990 til 2005 lagde Honda det som den gang var en superbil, nemlig NSX. I årene etter det har de ikke hatt noe i nærheten i sitt sortiment, men nå skal de børste støv av den smått legendariske bokstavkombinasjonen igjen.

Samtidig blir dette en ganske annen type sportsbil. Den Nye NSX skal ha en hybrid drivlinje. En V6-bensinmotor på 3,5 liter, med doble turboer, som driver bakakslingen. De elektriske motorene skal sitte på fremre aksling, i tillegg skal en være forbundet til veivakselen.

Samlet effekt er oppgitt til 550 hestekrefter og den er utstyrt med en nitrinns dobbeltkløtsj girkasse.

Jaguar F-Pace

Også Jaguar kommer med sin første SUV i 2016, og denne har potensial til å løfte merkets salg betraktelig i Norge. F-Pace skal være en raffinert SUV på størrelse med Mercedes-Benz GLC, Porsche Macan og BMW X3. Prisen starter på drøyt 600.000 for en versjon med 180 hestekrefters diesel og bakhjulsdrift. Skal man ha trekk på alle fire er prisen fra 690.000 Den er også tilgjengelig med en 300 hestekrefter diesel og en V6-bensin på 340 hestekrefter. F-Pace kommer i butikkene i mai.

Maserati Levante

Italienske Maserati er nok et merke som kommer med sitt første forsøk i SUV-sjangeren. Allerede i 2011 viste de en konseptbil kalt Kubang, den blir nå en realitet med Levante som skal gå i produksjon tidlig i 2016. Den er bygd på en modifisert versjon av plattformen til Ghibli og Quattroporte. Det er ventet at den skal komme med V6 bensin- og -dieselmotorer, og en større V8. Den siste trolig med over 500 hestekrefter.

Den skal bygges ved Mirafiori-fabrikken i Torino.

Mercedes-Benz SLC

Mercedes-Benz driver og forandrer sine bokstavkombinasjoner og SLC er i praksis det som for 20 år siden ble lansert som SLK. Med en face-lift, som lanseres til våren, parkeres den gamle kombinasjonen.

Ved salgsstart vil SLC være tilgjengelig med fire motoralternativer, fra den nye innstegsmodellen SLC 180 med 156 hk til toppmodellen Mercedes-AMG SLC 43. Mercedes-AMG SLC 43 tar over for SLK 55 og byr på aggressive 367 hk, sportslig kjøredynamikk og en akselerasjon fra 0–100 km/t på 4,7 sekunder.

Mellom dem ligger SLC med en to liters bensinmotor på 184 hestekrefter og SLC 250d med 204 dieselhestekrefter. Lanseringen i er i april 2016 og de norske prisene er ennå ikke klare.

Range Rover Evoque kabriolet

Denne bilen vil kjøre inn i et svært lite segment, SUV-kabrioleten. Teknikk og motoriseringer blir som i Evoque med tak.

Taket skal kunne tas av og på, elektrisk, på 18 sekunder i hastigheter opp til 50 kilometer i timen. Bagasjerommet skal romme 251 liter, og veltebøyler spretter opp på 90 millisekunder om uhellet skulle være ute, ifølge Land Rover. Den kommer for salg våren 2016.

Renault Talisman

Renault skal prøve seg i mellomklassesegmentet igjen med denne bilen. Det er ennå ikke klart når den blir lansert i Norge, trolig i første halvår. Den skal komme både som sedan og stasjonsvogn. Sistnevnte skal ha lastekapasitet på høyde med Skoda Superb og det loves også utstyr som firehjulsstyring, head-up display, justerbart understell og massasjeseter.

Motoriseringene blir bensinmotorer fra 150 til 200 hestekrefter og diesel på 110 eller 130.

Tesla Model X

Teslas SUV er ventet til Norge i løpet av første halvår. De første kundene i USA får nå bilene og legger man prisene derfra til grunn, ser det ut til at Model X vil ligge rundt 40.000 Model S med tilsvarende drivlinjer.
Den bli kun levert med trekk på begge akslinger og billigste modell, med 70D-drivlinje, vil trolig starte med en pris som ligger noe i underkant av 700.000. Mens den friskeste ser ut til å få en pris som ligger rundt millionen. Tesla sier at Norge får de laveste prisene i Europa.

Volvo S90

Volvo S90 tar over som deres største sedan, og skal være utstyrt med det aller siste av teknologiske hjelpemidler. Her blir det blant annet et system som skal gjenkjenne store dyr, som elg eller hest, også i mørket, for å minimere risikoen for en kollisjon med dem.

Den vil være det de kaller «semi-autonomous», hvor den vil kunne kjøre på egen hånd, ikke bare i kø, men også med filskift, i hastigheter opp til 130 kilometer i timen.

Motoriseringen vil blant annet være en T8 Twin Engine plugin hybrid. S90 har verdenslansering på bilutstillingen i Detroit i januar.

Les også

Dette er Årets feteste bil 2015

Les også

Bilsalget skyter fart i Europa – men VW sliter

Les også

– Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Roadster fra Fiat

  2. Mercedes-modell med nytt navn etter 20 år

  3. Enkel GTI-bil

  4. Denne bilen er viktig for Volkswagen

  5. Kompromisser i luksusklassen