Nå er det mulig å kjøpe hydrogenbil i Norge

Hyundai åpner for salg av hydrogenbiler i Norge. Flere andre produsenter jobber mot det samme, mens de venter på infrastrukturen.

PÅ NORSK: Hyundai begynner nå å selge hydrogenbilen ix35 Fuel Cell i Norge. Den kan ikke tankes opp på en vanlig bensinstasjon.

Hyundai
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Etter at de startet serieproduksjon av hydrogenbilen ix35 Fuel Cell i 2013, er modellen nå klar for det norske markedet.

– Vi har et par butikker rundt Oslo som har bilen og kan ta service. Også andre av våre forhandlere forbereder seg nå på å selge hydrogenelektriske biler, men vi tilpasser dette til utviklingen i markedet og utbyggingstakten på hydrogenstasjoner, sier Morten Brusletto, kommunikasjonssjef i Hyundai Norge, til E24 i en e-post.

Det er en SUV med en elektrisk motor på 136 hestekrefter, drevet av hydrogen. Den har en oppgitt rekkevidde på 60 mil og utslippet er vanndamp. Per i dag er det den eneste bilen med en slik drivlinje som selges gjennom en offisiell importør i Norge.

Prisen ligger noen kroner under 500.000.

Brusletto forteller at de har solgt ni biler så langt i år, men at de ikke har satt noe salgsmål på modellen.

– Vi oppgir ikke konkrete mål da dette avhenger av takten på utbygging av hydrogenstasjoner.

Les også

Har gått med underskudd i to år for å betjene 20 hydrogenbiler

Problemet med en slik drivlinje er en svært begrenset infrastruktur. I Norge er det en mulig å fylle hydrogen i Porsgrunn og fire steder i Oslo-området.

Europeisk prosjekt

Hyundai skal ha jobbet med hydrogen siden 2000 og ix35 Fuel Cell selges i 13 europeiske land i tillegg til Australia, Canada, Korea og USA.

NY MODELL: Honda viser den nye versjonen av hydrogenbilen Honda Clarity Fuel Cell på bilutstillingen i Tokyo som pågår nå.

Honda

Det er også andre bilprodusenter som lager hydrogenbiler, uten at de så langt har funnet veien til Norge.

– Vi kommer til å ta inn Clarity i Norge, men noe informasjon utover det er vanskelig å gi, sier Tomm Gullkrona Skoglund, PR-sjef i Honda Norge, til E24 i e-post.

Les også

Audi kjøper brenselcellepatenter

Clarity har vært på veien siden 2008 i et leasingsystem utvalgte steder i USA, Japan og Europa. Den har omtrent samme motorstyrke som Hyundaien, og en rekkevidde på snaut 40 mil.

Skoglund sier Honda er en del av HyFive-prosjektet, hvor fem bilprodusenter har gått sammen i et hydrogenbilprosjekt i Europa. Her skal 110 biler fra BMW, Daimler, Honda, Hyundai og Toyota utplasseres i Danmark, Tyskland og Storbritannia.

Har testet det i Norge

– Når det blir Norge for Honda, er ikke ferdig konkludert. Her virker det til at veien blir til mens man går, for man er jo samtidig avhengig av infrastrukturen, sier Skoglund.

Det skal være registrert 28 hydrogenelektriske biler i Norge.

Mer bilstoff på E24 BIL

Noen av disse er fra Mercedes-Benz forteller Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge til E24.

– 10 stykk B-Klasse F-Cell testbiler har problemfritt kjørt på norske veier de siste årene. Imidlertid er det ikke klart når første produksjonsbilen kommer på markedet, ei heller hva slags modell dette blir. Men når den kommer er vi i Mercedes-Benz Norge klare for å ta den også hit til lands, sier han.

DE FØRSTE TIL EUROPA: I august ankom de første eksemplarene av Toyota Mirai Europa.

Toyota

For snart ett år siden presenterte Toyota hydrogenbilen Mirai, med produksjon av 700 enheter i 2015 og så rundt 2000 i 2016, i første omgang til noen utvalgte markeder, men ikke til Norge ennå.

Holdt på i mange år

– Vi har planer om det, men har ennå ikke fått bekreftelse på når vi kan starte salget. Trolig vil dette avklares før nyttår, skriver Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til E24 i en e-post.

Les også

Toyota: Vi kommer ikke til å lage elbiler

Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge sier at de har jobbet med hydrogen som energikilde i 30 år og at de i 2006 kom med modellen BMW Hydrogen 7 som har en normal forbrenningsmotor drevet av hydrogen.

HOLDER PÅ: BMW har jobbet med hydrogen i 30 år. Her er en BMW Hydrogen 7 i Poznan i Polen under FNs klimakonferanse i 2008.

BMW

– Man ser på hydrogen og brenselcelle som en viktig ressurs for elektrisk drivlinje i fremtiden og BMW har forsket på denne kombinasjonen i over 15 år, sier Myhre.

Målet til BMW skal være at man i 2020 har komponentene klare for å produsere en brenselcellebil.

– Når den eventuelt er tilgjengelig på markedet avhenger av flere faktorer som blant annet infrastruktur for påfylling.

Prisen på det som foreløpig er den eneste hydrogenbilen som selges i Norge, Hyundai ix35 Fuel Cell, skal for øvrig være den laveste i Europa, på grunn av fraværet av avgifter på slike biler her til lands.

Les også

Nå satser de på hydrogen for fullt

Les også

Hadde mål om 400 solgte – 1.500 allerede bestilt

Les også

Musk fortviler over dansk forlik - Spetalen jubler

Her kan du lese mer om

  1. Hyundai
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Tror det vil være flere tusen hydrogenbiler på veien i 2020

  2. Flere partier snur om hydrogenbiler – foretrekker elbil

  3. Nikola med nylansering – hydrogenbilforeningen trekker på skuldrene

  4. Annonsørinnhold

  5. Spetalen-selskap med på hydrogen-verdensnyhet

  6. Disse bilmodellene gikk mest tilbake i 2015