Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

Konkurransen mellom de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz er knallhard. BMW er forsatt størst, men det er Mercedes-Benz som holder høyest fart.

FORNØYD: Dieter Zetsche, styreformann i Daimler og konsernsjef i Mercedes-Benz, kan smile etter et sterkt år. Her er avbildet på bilutstillingen i Detroit 11. januar.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

De tre tyske bilmerkene har i en lang tid sloss om å være størst, og de har en rekke modeller som konkurrerer om de samme kundene. BMW har klart å holde seg på toppen i mange år, mens Mercedes-Benz i 2015 passerte Audi i volum, for første gang siden 2010.

Alle merkene satt salgsrekord for femte året på rad, og det skiller, som vanlig, ikke så mye mellom dem.

Størst ble altså BMW med 1.905.234 biler (uten Rolls-Royce og Mini), en økning på 5,2 prosent fra året før. Mercedes-Benz kunne notere seg et salg på 1.871.511 (uten Smart), med den klart største økningen, 13,4 prosent, mens Audi endte på 1.803.250, 3,6 prosent over 2014.

Skulle Mercedes-Benz og BMW ha en lik økning i 2016, vil de begge passere to millioner leverte biler, og Mercedes-Benz vil passere BMW med god margin.

Tror på videre vekst

– I fjor solgte vi flere biler enn noen gang tidligere. Vi klare å øke salget i all de tre hovedregionene, Europa, Nord-Amerika og Stillehavsregionen i Asia. Mercedes-Benz vokse betydelig hurtigere enn bilmarkedet generelt, sier Dieter Zetsche, konsernsjef og styreformann i Mercedes-Benz personbiler i en pressemelding.

Mercedes-Benz forventer at den nye E-klassen vil bidra til vekst, sammen med nisjemodeller som S-klasse og C-klasse kabriolet. Mens C-klasse vil fortsette å være deres bestselger, ifølge Ola Källenius, styremedlem i Damilers salgsavdeling.

TIL NORGE: 10 prosent av alle BMW i3 som produseres på fabrikken i Leipzig, havner i Norge.

– I 2015 lanserte vi hele 15 nye eller oppgraderte modeller, og våre resultater viser at disse innovative, nye, kjøretøyene har vært populære hos våre kunder, sier Ian Robertson, styremedlem i BMWs slags- og markedsføringsavdeling, i en pressemelding.

De hadde vekst i mange markeder, men sier også at det har vært motvind enkelte steder.

Utfordringer

– Vi forventer at mange av disse utfordringene vil vedvare i 2016, så det er viktig at vi har en fleksibel respons til disse markedsforholdene, for at vi kan opprettholde vår suksess.

Robertson trekker frem den ferske 2-serien som en viktig bidragsyter, med over 150.000 leverte biler. Mens i-avdelingen, som lager i3 og i8, leverte 29.513 biler, en økning på 66 prosent fra året før. Her sto i3 for 24.057 biler, ganske nøyaktig 10 prosent av disse havnet i Norge.

– Med et salg på 1,8 millioner, har vi passert målet vi satt med vår «Strategy 2018», som var 1,5 millioner med 300.000. 2015 har vist at Audi er trygt på sporet og at vi mestret et år som bød på flere utforinger, med suksess, sier Rupert Stadler, styreformann i Audi AG, i en pressemelding.

Likt i Norge

Det er først fremst Asia og Russland som har vært utfordrende. Samtidig så trekker de frem at de nå ruller ut en helt ny A4, mens Q7 nettopp har blitt lansert i Kina, og skal lanseres i USA og andre viktige markeder i år.

Mer bilstoff på E24 BIL

Rekkefølgen er lik i Norge. Her hadde BMW 9567 registrerte nye personbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, så å si det samme som i 2014. Det ga dem en fjerdeplass på merkestatistikken. Mercedes-Benz hadde den sterkeste veksten, med drøyt 16 prosent, noe som gjorde at de passerte Audi og havnet på en syvendeplass i merkestatistikken med 7678 personbiler. Audi har hatt noen svakere år, og gikk tilbake med 5,5 prosent og havnet på tiendeplass med 6690 biler.

Les også

Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

Les også

Lavt forbruk, men ingen elfordeler

Les også

For baksetesjåføren

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Mercedes skal utvide produksjonen i Finland

  2. Disse bilmodellene gikk mest tilbake i 2015

  3. Sjekk listen: Disse bilene blir betydelig dyrere fra nyttår

  4. Ny generasjon Mercedes-biler lansert

  5. Ny Mercedes skal appellere til nye kunder