630.000 kroner. For en Golf

Dette er den sterkeste Volkswagen Golf noensinne. Men er det den beste?

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Normalt er det å kjøpe en Volkswagen Golf det minst originale man kan gjøre som bilkunde. Det har vært Norges mest solgte bilmodell i en årrekke.

Samtidig kan man skeie litt ut å gå for en GTI, da må man ut med nærmere en halv million, men får en svært morsom og brukervennlig bil med 230 hestekrefter.

Eller man kan gå fullstendig bananas og satse over 630.000 kroner og rulle ut av butikken med en Golf R.

Å gi en slik sum for en Golf høres bra tullete ut, men dette er en bil som er langt fra vanlig.

Under panseret sitter en to liters turbomotor på 300 hestekrefter, og bilen har, til forskjell fra Golf GTI, firehjulstrekk. Akselerasjon fra null til hundre tar 4,9 sekunder, det samme som en Porsche 911 Carrera 4.

SUPERKOMPAKTBIL: En kompaktbil med 300 hestekrefter er ikke unikt, men prisen gjør den til en sjelden bil på norske veier.

Vi snakker med andre ord om en bil som matcher sportsbiler til nærmere 1,5 millioner kroner, i tillegg har den naturligvis samme praktiske nivå som en normal Golf. Det vil si god plass i kupeen og bra med bagasjeplass. 343 liter er ganske mye mer enn de 125 det er plass til i en Porsche 911.

Billigere

Kanskje er ikke prisen så helt spinnvill likevel?

I forhold til forrige genersasjon Golf R har dagens 30 hestekrefter mer, og vel så interessant, en betydelig lavere pris. Da vi prøvde Golf R i 2010 kostet modellen over 800.000.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen her har adaptivt understell, koster snaut 10.000, og gjør at bilen kan tilpasses ønsket kjørestil og underlag. Setter man den i komfort er ikke elendig Oslo-asfalt noe problem, selv med 19-tommers felger, og lyddempingen er slik at man ikke hører noe fra motoren før man kommer seg et godt stykke opp i turtall.

Golf R fungerer utmerket som en helt vanlig bil, men viktigere er det om den fungerer med 300 hestekrefter i full galopp.

Et godt stykke utenfor byen, med noen mil svingete bygdevei med 80-sone foran bilen, satt jeg den i race-modus og satt DSG-girkassen i manuell.

Kaboom.

STANDARD: Innvendig er likt andre Golf-utgaver, og det er ikke negativt.

300 hestekrefter i en bil som veier 1447 kilo er rikelig. Det er ingen grunn til å tvile på de oppgitte akselerasjonstallene og firehjulstrekken gjør at grepet er veldig godt. Fra 5000 omdreininger åpner virkelig motoren seg og man kan skyte fart ut av en sving uten glipptak fra noen hjul. Den kan riktignok by på litt understyring om man går for hardt på i selve svingen (noe en Porsche 911 aldri ville vært i nærheten av), men veigrepet er imponerende. Den er så tett på en sportsbil som det lar seg gjøre når man har en bil med et kompakt-karosseri og motoren foran.

Brukervennlig

Den er rett og slett veldig morsom. I mil etter mil fant bilen og jeg en veldig fin rytme. Riktignok kom girkassen med et par litt forstyrrende valg, til tross for at jeg hadde den i manuell, den girer opp om man kommer til rødmerkingen og ned om man gir bånn gass.

Det er til å leve med, men littebitt irriterende.

Men det er samtidig er par ting som gnager. Etter stund, når den første fascinasjonen over hvor lettkjørt og kvikk den er, har lagt seg, så savner man en litt villere side av bilen. Faktisk er Golf GTI mer livat når det gjelder lyd.

Det føles som man fort har «rundet» bilen, at det liksom ikke er mer å bli kjent med. Det betyr at Volkswagen har klart å lage en ekstremt brukervennlig og råsterk bil, men det hadde vært gøy om den ikke var fullt så streit.

Den skiller seg heller ikke stort fra Audi S3 i kjøreopplevelse, til fordel for Golfen er den 90.000 kroner billigere, og i mine øyne ser den også bedre ut. Altså et bedre kjøp enn sin nære slektning, som er en like kjapp og streit opplevelse.

Ikke den beste Golfen?

Trolig er det prisen man må betale for en bil som klarer å spenne over et så bredt register. For at en liten familiebil med 300 hestekrefter ikke skal bli en rendyrket banebil, må det foretas noen kompromisser. Det tar vekk noe av det som ville gitt full pott på entusiastskalaen, men gir en nesten uslåelig totalpakke.

For den er en utrolig morsom bil, som og ser sjarmerende vanlig ut. Man må være ganske nerd for å fange opp at de større luftinntakene i fronten betyr massivt med hestekrefter. Bak vil vel noen og ane ugler i mosen når man ser at det er to sett med doble eksosrørhaler.

Den er også prismessig godt under BMW M135i og Mercedes-BenzA45 AMG, så om det er en dyr bil så er den billigere enn sine nærmeste konkurrenter. De har riktignok noe mer hestekrefter, uten at det gir noe særlig utslag når man prøver dem.

Det største problemet til Golf R, er Golf GTI, som langt på vei er like morsom å kjøre, har et festligere lydbilde og koster 165.000 kroner mindre.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Årets beste bilopplevelser

  2. Audi med en råtass

  3. Denne bilen har ikke noe med fornuft å gjøre

  4. En perfekt 911

  5. For ordentlig intro-BMW