Tesla oppgraderer superladerne: Kutter ladetiden med 50 prosent

Sent onsdag varslet Tesla at selskapets superladere for elbiler skal oppgraderes. Det vil redusere ladetiden med 50 prosent, hevder selskapet.

KUTTER LADETIDEN: Teslas neste generasjon superladere skal kutte ladetiden med rundt 50 prosent, men er i første omgang for Model 3-eiere. Ifølge selskapet vil ladetiden ved en superlader kunne falle til 15 minutter i snitt. Dette er en superlader i Petaluma i California.

Foto: Justin Sullivan AFP
Publisert:

Det å få ned ladetiden vil bidra til å unngå køer, noe som ifølge Norsk elbilforening har begynt å bli et problem ved norske hurtigladere.

Tesla har rundt 12.000 superladere i Nord-Amerika, Europa og Asia, og hevder at ladenettverket skal være tilgjengelig for 99 prosent av befolkningen i USA og Europa i løpet av 2019.

Tesla melder også at 90 prosent av befolkningen i Kina ligger innenfor rekkevidden av selskapets ladenettverk.

«Men for å drive det videre opptaket av elektriske biler og akselerere verdens overgang til bærekraftig energi må ladingen bli enda raskere, og antallet biler som kan lade samtidig på samme sted må øke betydelig», skriver Tesla i en blogg.

Selskapets V3 Supercharging-ladere skal få ned ladetiden betraktelig, og kommer i kjølvannet av selskapets erfaring med større ladeinfrastruktur – som verdens største batteri i Australia.

Det er i første omgang eier av den nye Tesla Model 3 som får tilgang på den hurtigste ladingen, men også tidligere Tesla-modeller skal ifølge selskapet etter hvert få redusert ladetiden.

Les mer: Lovet megabatteri på 100 dager: Nå har Tesla levert

Slik skal ladetiden ned

Ved å etablere en infrastruktur på én megawatt (en million watt) med samme design som de industrielle batteriene som ble brukt til å balansere kraftnettet i Australia, kan man lade med opptil 250 kilowatt per bil, fra rundt 120 kilowatt i dag, ifølge Tesla.

«På denne effekten kan en Model 3 Long Range på maks effektivitet lade opptil 75 miles (120 km, journ. anm.) rekkevidde på fem minutter og lade opptil 1.000 miles (1.609 km) per time», skriver Tesla.

«Sammen med andre forbedringer som vi kunngjør i dag vil V3 Supercharging redusere ladetiden for kundene med 50 prosent i snitt», skriver bilprodusenten.

Med denne typen infrastruktur slipper bileierne å dele ladingen med bilen ved siden av, og Tesla tror bilenes ladetid i snitt vil falle til rundt 15 minutter.

Etterlysere flere norske hurtigladere

Mange norske elbileiere sliter med køer, og Norsk elbilforening ønsker flere ladere. Onsdag la foreningen frem en undersøkelse som viste at 86 prosent av elbilistene som bruker hurtigladere har opplevd kø.

Det trengs 8.000 flere ladere i Norge for å unngå køer når alle nye biler i Norge skal være utslippsfrie innen 2025, påpekte elbilforeningen.

Men dersom bilprodusenter som Tesla klarer å senke ladetiden betraktelig, vil også det kunne bidra til å motvirke køer for elbilistene.

Les mer: Fersk rapport fra elbilforeningen: Krever 8.000 hurtigladere før 2025

Gjelder særlig Model 3

I første omgang skal V3-laderne være tilgjengelige for den nye Model 3, mens de tidligere Tesla-utgavene Model S og X vil øke ladehastigheten gjennom oppgraderinger av programvaren i de kommende månedene.

V3-laderne skal bli tilgjengelig gjennom en oppdatering av programvaren for alle Tesla-eiere i løpet av andre kvartal, skriver selskapet, men det sier ikke noe om hvor raskt disse vil kunne lades.

Først i fjerde kvartal kommer de oppgraderte laderne til Europa og Asia. Oppgraderingen begynner ifølge Tesla i Nord-Amerika i andre og tredje kvartal.

Varmer opp batteriet

Tesla varsler også en ny tjeneste i bilene sine, som gjør at batteriet kan varme seg opp når man nærmer seg en ladestasjon. Med optimal ladetemperatur kan ladetiden gå ned med 25 prosent i snitt, påpeker Tesla.

«Tusenvis av nye superladere kommer i drift i 2019, og sammen med andre endringer vi gjør for å forbedre omløpet vil vi bli i stand til å betjene mer enn dobbelt så mange kjøretøy per dag i slutten av 2019 sammenlignet med i dag – og holder enkelt tritt med flåteveksten i 2019», skriver Tesla.

Den første teststasjonen i det oppgraderte ladenettverket ble etablert onsdag i San Francisco Bay Area.

Her kan du lese mer om