Forventer rekordtall: Seks av ti vil handle gaver på nett denne julen

Stadig flere nordmenn ønsker å gjøre unna julegavehandelen på nett. Ferske undersøkelser antyder rekordtall for nettbutikkene.

KLIKKER GAVENE HJEM: Mange nordmenn tar julehandelen på nett.
Publisert:

– Tidsklemmen vi lever i i dag er en påvirkende faktor, samtidig som at e-handel har blitt mye enklere. Opplevelsen av at dette er trygt og raskt gjør at julehandelen på nett øker, sier Norgessjef i betalingsleverandøren Klarna, Fredrik Green til E24.

Årets julegavehandel på nett kommer til øke med nesten 20 prosent fra i fjor, ifølge tall fra Posten Norge og Klarna.

Undersøkelsen, som har tatt for seg over 1.000 deltagere i alderen 18 til 64 år, viser at seks av ti nordmenn kommer til å handle like mange eller flere julegaver på nettet i år enn i fjor.

Totalt vil 1,7 millioner mennesker i Norge kjøpe julegavene sine på nettet.

I snitt vil vi bruke 3.261 kroner på julegavene vi kjøper på nettet, som vil bety en nett-julehandel for nærmere 5,5 milliarder kroner.

Les også

Outlet-sjef: - Norsk «Black Friday» har kommet for å bli

Starter med «Black Friday»

SPÅR DOBBEL OMSETNING: Gunnar Henriksen i Posten.

Etter at den amerikanske tradisjonen «Black Friday» ble introdusert til Norge, har netthandelen blitt et større fenomen.

Black Friday er ganske enkelt at handelsstanden er enige om et «startsskudd» for julehandelen, og at det denne dagen finnes rabatterte priser på flere varer som skal lokke publikum inn i butikken - den være seg fysisk eller på nett.

I år er begivenheten lagt til fredag 27. november.

Les også

Nå panikkhandler kvinner like mye som menn

E-handelsdirektør i Posten Norge, Gunnar Henriksen, forventer at «Black Friday» vil doble omsetningen fra i fjor.

– De to siste årene har vi sett at handledagen Black Friday er blitt en kickstart på julehandelen for mange nordmenn. I år spår vi en dobling i omsetningen for nettbutikkene på Black Friday.

Les også

Snart kan du betale kontaktløst - både med kort og mobil

Travelt i førjulstiden

Netthandelbutikken Komplett har også gjennomført sin egen undersøkelse, som viser at én av tre nordmenn planlegger å kjøpe julegaver på nett.

Kommersiell direktør i Komplett, Lene Iren Oen, sier til E24 at hun tror nordmenn netthandler for å spare tid.

– For mange handler det om å spare tid i en travel førjulstid. I tillegg er netthandel i kraftig vekst i Norge. Ny teknologi endrer vaner og mange synes det forenkler betraktelig å kunne handle i farta eller hjemme i sofakroken når de selv ønsker det.

(saken fortsetter under bildet.)

HÅPER PÅ REKORDTALL: Fredrik Green i Klarna.

Oen mener også at netthandel vil bli større og større i de kommende årene.

– Jeg tror mange kjenner på tidsklemmen, og at det er befriende når ting blir enkelt. Å handle julegaver på nettet frigjør tid til julekos og andre førjulsaktiviteter, sier den i denne sammenheng ikke helt uhildede Komplett-sjefen.

Fredrik Green i Klarna tror også tidsklemmen er en påvirkende fakto.

STABILT: Johanne Kjuus i Virke sier det har vært en jevn økning i netthandel.

– Samtidig har e-handel blitt mye enklere. Opplevelsen av at dette er trygt og raskt gjør at disse tallene har økt.

Han tror også at faktorer som bedre produktsortiment blant netthandelbutikkene, flere betalingsalternativer, samt ulike leveransealternativer er med på å gjøre netthandel populært.

En stabil økning

Virke legger frem sine tall for netthandelen i Norge mandag neste uke.

Fagsjef for handel, Johanne Kjuus, sier til E24 at de i fjor så en kraftig øking i netthandelen, men at de forventer en mer stabil vekst i år.

Fysiske butikker har fremdeles en stor plass i nordmenns juleforberedelser, understreker hun.

– Det forventes ikke noe kraftvekst i år. Selv om vi handler en del av varene på nett, kommer vi fortsatt til å handle mye i de fysiske butikkene. Vi liker jo å gå i butikker og få julestemningen, høre på julemusikken og å se på de gode tilbudene og varene.

Les også

Aftenposten: Norgesgruppen planlegger netthandel for mat

Dette må du sjekke

Til tross for at netthandel skal være enkelt og effektivt, mener Green i Klarna at man må ta visse forholdsregler for at handelen skal skje på en trygg måte.

– Det er viktig at man sjekker muligheten til retur, og at man passer på at det finnes etablerte og velkjente betalingsalternativer på nettsiden. Spesielt på utenlandske nettbutikker er dette viktig.

Henriksen i Posten mener det blant annet er viktig å sjekke at nettbutikken har organisasjonsnummer.

– Forbrukerne bør se etter nettbutikkens organisasjonsnummer og kontaktdetaljer for kundeservice.

Les også

Aftenposten: Norgesgruppen planlegger netthandel for mat

Les også

Komplett satser på netthandel i Tyskland

Les også

Nå panikkhandler kvinner like mye som menn

Publisert: