Smartklokke-smell for Apple

Mens salget svikter for gamle travere som iPhone, iPad og Mac, finner Apple-sjef Tim Cook liten trøst i sin nyeste produktkategori.

SAKKER AKTERUT: Apple Watch er IT-gigantens store nyvinning, men allerede taper smartklokken terreng.

Foto: Justin Sullivan Afp
Publisert:,

Apple har gjennom årenes løp lansert stadig flere produktkategorier. Vi vet hvordan det gikk med Apples inntog i det som i praksis var et ikke-eksisterende smarttelefonmarked tilbake i 2007 – det gikk latterlig bra.

I dag er iPhone den klart største bidragsyteren til Apples suksess, og står alene for to tredjedeler av selskapets totale omsetning.

Den første iPaden fra 2010 reiste øyenbryn, og da ikke i positiv forstand, men skulle etter hvert vise seg å være en pengemaskin den også – selv om salget har falt de siste par årene.

Apples siste kvartalsfasit fra tirsdag viste at tiden er kommet for brems også i iPhone-salget. Og når IT-gigantens viktigste brikke tar et skritt tilbake, merkes det på Apple-inntjeningen.

Les også

Melder om sjeldent omsetningsfall: Her stopper «seiersrekken» for Apple

Taper terreng til Android

Da kan det være greit å trøste seg med den nye storsatsingen. Apple Watch, som representerer Cooks debut i smartklokkemarkedet, kom for bare 11 måneder siden.

Men allerede taper nyvinningen terreng. Apple Watch ble forbigått i stillhet da Apple lanserte sine kvartalstall tirsdag, men analysebyrået Strategy Analytics har sluppet nye data.

Der fremkommer det at Apple Watch har tapt betydelige markedsandeler til Android Wear.

Apple Watch solgte i 2,2 millioner enheter i første kvartal på verdensbasis, ned fra 5,1 millioner i siste kvartal i 2015, ifølge byråets datagrunnlag.

Det anslås at Apple Watch solgte fire millioner eksemplarer i sitt lanseringskvartal, noe som ga en markedsandel på hele 75,5 prosent.

Fortsatt er Apples smartklokke den mest populære på markedet: Samsung-klokker solgte i 600.000 utgaver i første kvartal, mens andre produsenter solgte 1,4 millioner.

Men fra en markedsandel som sank til 63 prosent i fjerde kvartal 2015, har Apples markedsandel nå sunket videre til 52,54 prosent.

Les også

Facebook tredoblet resultatet

Store forventninger til oppfølger

Det er imidlertid knyttet spenning til hvilke planer Cook har i ermet for andre generasjon, som ventes lansert denne høsten.

Flere anmeldere har klaget over tregt brukergrensesnitt og at Apple Watch gjør seg avhengig av iPhone for å utføre en rekke oppgaver. Ryktemøllen vil ha det til at Apple Watch 2 både får raskere prosessor og kan kobles direkte til mobilnettverk.

I torsdagens handel på Wall Street fikk Apple bare enda mer juling, etter onsdagens fall på seks prosent som reaksjon på den rapporterte salgsnedgangen.

Aksjen falt ytterligere tre prosent torsdag, men det er uklart hvor mye Apple Watch-rapporten her har bidratt.

PS! Ettersom Apple Watch ble sluppet for salg i april i 2015, finnes ikke sammenlignbare tall for første kvartal i fjor.