Turbulensen i Norwegian

Norwegian må restarte Dreamliner-flyene annenhver måned

Amerikanske luftfartsmyndigheter har gitt instruks om at Dreamliner-flyene må restartes hver 51. dag for å unngå at kritiske flysystemer svikter.

På Norwegians 38 Boeing 787 Dreamliner-fly må strømmen skrus av og på annenhver måned. På Sola lufthavn står deler av Norwegian-flåten parkert etter reiserestriksjoner rammet flybransjen hardt.

Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenblad
  • Ola Alsberg
Publisert:,

Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) kom nylig med et direktiv om at alle Dreamlinere må jevnlig skrus av og på for at ikke datasystemet om bord skal slutte å virke, skriver digi.no.

Er datasystemet i flyet kontinuerlig påskrudd i over 51 dager risikerer man ifølge direktivet at feil informasjon om blant annet hastighet, høyde og motordrift vises til pilotene.

– Flere potensielt katastrofale feil kan oppstå som følge av situasjonen, skriver FAA i direktivet.

Les også

Flytrafikken i Norge er den minst coronarammede i Europa – til tross for dramatisk passasjerfall

– Ikke opplevd dette

Direktivet, som gjelder fra 7. april, blir også gjeldende i Europa.

Norwegian er blant flyselskapene med flere Boeing 787 Dreamlinere i sin flåte. 38 av selskapets rundt 160 fly er Dreamlinere.

– I Norwegian er sikkerhet vår aller viktigste prioritet. Vi har aldri opplevd dette på noen av våre 38 Dreamliner-fly og dersom europeiske luftfartsmyndigheter hadde ment at det var nødvendig med andre prosedyrer ville de pålagt flyselskapene nye sikkerhetssjekker. Vi forholder oss alltid til retningslinjene fra myndighetene, skriver Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian i en kommentar.

Hardt rammet

Konsekvensene for Norwegian blir imidlertid trolig minimale, ettersom flytrafikken verden over for det meste har stoppet opp som følge av coronakrisen.

Norwegian er blant de hardest rammede flyselskapene i coronakrisen. Med høy gjeld og lav egenkapital får selskapet store problemer når inntektene uteblir.

Som konsekvens av situasjonen i flybransjen kom staten med en krisepakke bestående av lånegarantier rettet mot norske flyselskaper. Forrige uke ble det klart at Norwegian fikk tilgang på den første transjen av pakken, som innebærer lån på 300 millioner.

Les også:

Les på E24+ (for abonnenter)

Dreamlinere på rekke og rad på Sola: – Et trist syn

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble industrieventyret Norwegian satt på bakken

Les også

IATA: Flyselskapene kan svi av 643 milliarder kroner i andre kvartal

Les også

Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Boeing
  4. 787 Dreamliner
  5. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Slik ble industrieventyret Norwegian satt på bakken

  2. Analytiker tror leasinggigant kan bli tvunget til å godta Norwegians plan

  3. Betalt innhold

    Dette kan bli Norwegians nye storeiere

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

  6. Norwegian-topp avviser snarlig sjekk fra Boeing: – Det er ikke realistisk