Slik bygges esport til global milliardindustri

– Det er alltid like vanskelig å forklare til folk hva jeg driver med, spesielt litt eldre mennesker. Jeg tror jeg sier noe nytt hver gang, sier Eirik Aarvig (21) til E24.

KORTSPILL: Norske Eirik Aarvig (21) skal ut i europamesterskap i Hearthstone denne helgen. Slik ser spillbrettet ut for tilskuere som streamer et spill i den populære esporten online.

Youtube
  • Kristin Norli
Publisert:,

Eirik Aarvig (21) fra Oppegård er for hundre tusener av dataspillere verden over bedre kjent som «Diggen».

Han er stjerne i det profesjonelle dataspillmiljøet.

E-sport er samlebetegnelsen som i dag brukes om det profesjonelle utøvere i dataspill bruker tiden sin, og tjener pengene sine, på.

Og når det europeiske vintermesterskapet i online-kortspillet Hearthstone går av stabelen denne helgen, kan Aarvig regne med et publikum på alt fra 50-100.000 per kamp, minst.

På spill står cirka 200.000 kroner i premie til den som kaprer førsteplassen, og, kanskje like gjevt, viktige poeng mot kvalifisering til VM under spillselskapet Blizzards spillkonferanse i USA senere i år, BlizzCon.

  • Derfor er AlphaGos seier et gjennombrudd i forskningen på kunstig intelligens

Esportindustrien

I de mest populære spillene finnes det profesjonelle ligaer og en rekke høyt rangerte mesterskap i alle verdensdeler. Mange steder trekker arrangementene også store publikum live, i tillegg til å bli streamet på nett.

Her i Norge er det kanskje mange som tror at dataspill fortsatt er en marginal gutteromsgreie, men sannheten er at den globale dataspillindustrien antas å omsette for i underkant av 800 milliarder kroner årlig innen 2019.

Til sammenligning estimeres hele verdens filmindustri til å runde 860 milliarder kroner samme år. Beregningene er gjort av konsulentgiganten PWC.

Eirik "Diggen" Aarvig vant første kamp i gruppespillet i europamesterskapet mot Remi "Tars" Roesch fra Frankrike.

Blizzard Entertainment

Profesjonell e-sport er fortsatt bare et fragment av dette, men industrien er en av de raskest voksende innenfor underholdning, og omsetter for flere milliarder årlig, ifølge Marketwatch.

I videoen under kan du se kampene som gjorde at Arvig kvalifiserte seg til turneringen han spiller denne helgen.

Ser andre spille

Og det handler ikke bare om å spille selv. Daglig engasjeres nemlig millioner av seere på ulike plattformer som streamer pågående spill, enten det er snakk om turneringer eller bare øving.

– I de innledende kampene var det rundt 50.000 som så på, men jeg spilte mot en populær streamer en gang som heter Amaz og den fikk rundt 100.000 på Youtube samtidig som det var en del som så den live, forteller Aarvig.

Og det er der pengene kommer inn.

For de virkelige stjernene i esport er de som lykkes med å få mange følgere og fans. De får sponsorer, i enkelte tilfeller lønn, og plukkes som regel opp av et lag. Disse, som Aarvig betegner som eliten, har også større sjanse for å bli invitert til de store messene for å spille foran et live publikum.

På den andre siden sitter noen toneangivende aktører som har skjønt markedsføringspotensialet, og dermed stiller med alt fra utstyr til premier til drifting av ligaer til liveproduksjoner med flere tusener av publikummere.

Twitch driver markedet

En nøkkeldriver for å forstå industrien slik den er i dag, er den mest populære plattformen for å se på spill, nemlig Twitch.

Tjenesten ble i 2014 kjøpt opp av Amazon, som vant kappløpet mot Google for å sikre seg Twitch ved å legge seks milliarder kroner på bordet.

Eirik Aarvig (21) fra Oppegård er medlem av esportsklubben GamersLeague her i Norge i spillet Hearthstone. Spillet kan spilles fra hvor som helst, men i turneringer kommer spillerne i studio der kommentatorer guider publikum gjennom matchen.

Blizzard Entertainment

I dag har tjenesten over 100 millioner unike seere hver måned, og 1,7 millioner unike såkalt broadcastere (personer som sender sine spill på Twitch). 12.000 av disse har så store følgerskarer, at de er blitt med i Twitchs såkalte partnerprogram, der spilleren får en cut av annonseinntektene samt kan selge abonnementer til sine følgere.

Spillekspert og daværende programleder i Level Up på VGTV, Rune Fjeld Olsen, sa tilbake i 2014 at det kan være vanskelig for folk utenfor spillmiljøet å forstå akkurat hvor stort Twitch er.

– Det å dele spillopplevelsen sin med andre er blitt en viktig del av spillkulturen. Livestreaming har eksplodert de siste to årene, og alle bruker Twitch. Store spillturneringer direktesendes til millioner. Med dette oppkjøpet peker Amazon ut fremtiden til spillmediet og viser at de har planer om å satse tungt i markedet fremover, sa Fjeld Olsen til E24.

League of Legends turnering i Paris

Lionel Bonaventure Afp

Telenorliga

I Norge går e-sportmiljøet fortsatt nokså under radaren for mange, men ting er i ferd med å skje.

I fjor gikk Telenor inn som hovedsponsor i seriene for spillene Counter-Strike, League of Legends, Hearthstone og StarCraft. Ifølge Gamer.no, som driver ligaene, var det i fjor 2.000 aktive spillere og mer enn 300 kamper per uke.

– E-sportmiljøet i Norge har vokst enormt mye og lagene blir mer og mer profosjonelle. Men de norske sponsorene har ennå ikke fått opp øynene. Kanskje kan det at Telenor har gått inn, endre på det, sier Aarvig. Han er også medlem av GamersLeague, en sportsklubb for utøvere av esport i Norge.

11.500 tilskuere var tilstede da Intel Extreme Masters gikk av stabelen i det polske stadionet Spodek i fjor. Turneringen ble produsert av ESL.

ESL

Stor kontrast

Erfaringen han gjør som deltager denne helgen, gir en kontrast til norske forhold:

Turneringsproduksjonen gjøres av ESL, det største esportnettverket i verden, som har fylt blant annet Madison Square Garden i New York med dataspillfans.

Arrangør av mesterskapet er Blizzard, den ene halvdelen av det amerikanske børsnoterte spillselskapet Activision Blizzard.

Totalt ble det spilt over 14 milliarder timer på verdensbasis av selskapets dataspill i fjor, mens publikummere fulgte med på 1,5 milliarder timer av streamet innhold fra selskapets portefølje.

Hearthstone er et av disse, men det skiller seg likevel litt fra flere andre populære esport-spill.

Lavterskel

Årsaken er at spillet foregår én mot én, i motsetning til for eksempel League of Legends og Counter-Strike, som består av lag som spiller mot hverandre. Lagspillene krever selvsagt at man trener sammen, mens terskelen for å øve i Hearthstone kan sies å være lavere. Alt du trenger er å laste ned appen, og amatører som proffer kan spille fra mobil, tablet eller pc.

Faktisk arrangeres også flere turneringer av typen «bring your own device» slik at utøveren får velge selv, forteller Aarvig.

– Hearthstone er litt forskjellig fra andre esporter der du trenger å trene et antall timer hver dag. Du kan være borte fra spillet i 2-3 måneder, komme tilbake og fortsatt levere bra i turneringer, men det er ikke noe jeg eller andre ville anbefale,slår han fast.

Dette mesterskapet er første gang han har kvalifisert seg til en konkurranse av denne typen.

– Vi har lange dager i studio med intervjuer, filming og bilder. At jeg har kommet så langt som jeg har gjort nå er over all forventing, så om jeg kommer enda lengre er det bare en bonus, sier Aarvig, aka Diggen.

Her kan du lese mer om

  1. E-sport
  2. Spill
  3. Telenor
  4. Amazon
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Det kalles annonsørenes tapte generasjon, men Telenor mener de vet hvor de kan finne den igjen

  2. – Esport blir større enn NFL i 2022

  3. Norske Jens har tjent 2,5 millioner på å spille dataspill

  4. Annonsørinnhold

  5. – Telenor og Telia tjener penger som gress

  6. Derfor er AlphaGos seier et gjennombrudd i forskningen på kunstig intelligens