Selger Kanal 24 til SBS

SBS Europe kjøper seg inn i Kanal 24. Det fikk de ansatte i radiokanalen vite på et allmøte for kun kort tid siden.

Publisert:,

Det er nesten på dagen ett år siden TV 2 kjøpte ut de øvrige eierne i Kanal 24. Nå selges tapssluket videre til TV Norge-eieren SBS.

Men TV 2 Gruppen skal fortsatt være eier.

– Vi har stor tro på at vi sammen skal bli en sterk radioaktør i Norge. Gjennom synergier skal vi vise at det er plass til enda en nasjonal kanal i markedet, samtidig som vi bygger våre lokale kanaler videre. Kombinasjonen Kanal 24 og Radio 1 gjør at vi kan tilby nye produkter som vil være attraktive både i lytter- og annonsemarkedet, sier administrerende direktør Bente Klemetsdal i SBS Radio Norge.

Kanal 24 ble satt i spill tidlig i høst, da TV 2-sjef Alf Hildrum varslet at radiokanalen var til salgs. Administrerende direktør Bente Klemtetsdal i SBS Norge avviste den gang et kjøp av kanalen, men de tyske eierne i ProSiebenSat1 har vært langt mer interessert.

Salget av Kanal 24 har gått langt tregere enn først antatt. TV 2 har vært i samtaler med flere aktører og nærmest ukentlig lovet en rask avklaring.

LES OGSÅ: Lukker døren for Kanal 24

I mellomtiden har de ansatte i radiokanalen gått i uvisshet om hva som vil skje med arbeidsplassene deres. I mediene har det vært spekulert i at opptil halvparten av de rundt 70 ansatte vil bli oppsagt ved et salg.

I dag kom beskjeden de ansatte har ventet på.

SBS Radio Norge og TV 2 Gruppen har i dag inngått en avtale som sikrer videre drift av Kanal 24. Avtalen innebærer felles eierskap i SBS Radio Norge og Kanal 24.

Driften av Kanal 24 legges inn i et nytt selskap som blir et heleid datterselskap av SBS Radio Norge. Avtalen innebærer felles eierskap i SBS Radio Norge, som også eier Radio 1 og The Voice. SBS får en eierandel på 77 prosent, mens TV 2 Gruppen vil eie 23 prosent av SBS Radio Norge. SBS får flertall i styret og styrets leder.

Eierne har identifisert betydelige synergieffekter på områder som innholdsproduksjon, annonsesalg, markedsføring og administrasjon.

– Dette er den beste løsningen for Kanal 24, og jeg har stor tro på at kombinasjonen av Kanal 24s riksdekkende konsesjon, Radio 1s lokale virksomheter og SBS’ dokumenterte kompetanse på kommersiell radio vil skape en sterk aktør både på nasjonalt og lokalt plan, sier administrerende direktør i TV 2 Gruppen og avtroppende styreleder i Kanal 24, Alf Hildrum.

Les hele saken på Kampanje.com