Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

Svenskene forskere har beregnet hvor mye enkelte av Audi og Volkswagens dieselbiler slipper ut sammenlignet med konkurrenter som BMW or Mercedes-Benz.

TI GANGER MER: Utslippene fra Volkswagen og Audi er store.

Patrik Stollarz
Publisert:,

Biler fra Volkswagen og Audi som er berørt av programvare-jukset, slipper ut opptil ti ganger så mye nitrogenoksider (NOx) som konkurrentene BMW, Mercedes-Benz og Chevrolet. Det melder svenske Dagens Industri i sin papiravis. Det er det svenske inspektørfirmaet Opus som har gjort beregningene.

Testresultatene viser enorme utslippsforskjeller: NOx-utslippet fra Volkswagens tolitersmotor produsert mellom 2008 og 2011 ble målt til 2,5 gram per amerikansk mil. Audi-bilene hadde noe lavere utslipp på 2,2 gram.

Imens var utslippet kun 0,2 gram for trelitersmotoren til BMW. Trelitersmotoren til Mercedes ble målt til under 0,5 gram per amerikansk mil.

Les også

Bellona: – Utslippsjuks har kostet staten 4 milliarder

Oppdaget at noe ikke stemte

Det svenske bladet skriver at Peter McClintock, en av Opus-forskerne, oppdaget at det var noe som ikke stemte da Volkswagen- og Audi-bilene ble testet under virkelige forhold:

– Vi oppdaget at nitrogenoksidutslippene fra Volkswagens og Audis toliters dieselbiler lå betydelig høyere – ikke bare i forhold til utslippskravene, men også sammenlignet med utslippene fra lignende biler, sier han til Dagens Industri.

Ifølge bladet ble resultatene offentliggjort i California i mars i år.

For to uker siden ble det avslørt at Volkswagen har jukset med utslippsnivåene på enkelte dieselbiler. Jukset omfatter også Skoda og Audi, og totalt er det snakk om 11 millioner biler på verdensbasis. På norske veier kjører det 147.139 biler som kan være jukset med.

Les også

- Volkswagen-gransking vil ta flere måneder

Volkswagen Norge sier at alle som eier de berørte bilene vil bli kontaktet innen kort tid for å avtale reparasjon av bilene. Dette skal være helt kostnadsfritt for kundene og ta mellom en og to timer, ifølge Volkswagen.

– For dårlig luftkvalitet i norske byer

Ifølge Miljødirektoratet fører NOx og annen luftforurensning i norske byer til at flere nordmenn dør for tidlig hvert år.

– Vi har utfordringer med for dårlig luftkvalitet i norske byer, og utslipp av nitrogenoksid fra dieselbiler er en vesentlig årsak til dette, sa seksjonsleder Siri Sorteberg til E24 i forrige uke.

Les også

Knallsalg for Volkswagen før skandalen

Fra 2011 og frem til våren 2015 har Transportøkonomisk institutt gjennomført en rekke tester av dieselbiler, der flere av de skandalerammede motorene var inkludert i testingen.

Til E24 sier forsker Rolf Hagman at testene avslørte at det generelle utslippet for dieselbiler i Norge er langt høyere enn det typegodkjenningene tillater.

– Norske myndigheter begynte å oppdage at noe ikke stemte mellom virkelig trafikk og typegodkjenning. Da fikk vi i oppdrag å finne ut hva dette går ut på.

Les også

Volkswagen og Audi fratas miljøpriser

– Vurderte ikke jukseprogrammet

Ifølge Hagman viser ikke rapporten at utslipp fra Volkswagen eller Audi er nevneverdig høyere enn andre dieselbilprodusenter.

– Testene viste at alle nye dieselpersonbiler, ikke bare Volkswagen, hadde et høyt utslipp, høyere enn oppgitt på typegodkjenningen. Men vi visste ingenting om at det fantes jukseprogrammer i noen av disse bilene.

Les også

Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

I forrige uke ble det klart at Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn slutter i jobben. Nyheten kom få dager etter at USA oppdaget jukseprogramvaren i flere dieselbiler.

Miljømyndighetene: Bilutslipp gir tidlig død

Miljødirektoratet sier de ikke ønsker å kommentere funnene, da de ikke er kjent med forskningsgrunnlaget.

– Men generelt er vi bekymret over avsløringene om at dieselbilene har mye høyere utslipp i praksis enn hva som oppgis. Det var nedslående nyheter da den forrige rapporten fra Transportøkonomisk institutt viste stor forskjell mellom oppgitte og faktiske utslipp, sier seksjonsleder Siri Sorteberg til E24.

Miljødirektoratet har lenge tatt til orde for å redusere nettopp nitrogenoksid-nivåene i store norske byer, som de mener er et stort helseproblem.

Forrige uke fremholdt Sorteberg at det europeiske miljøbyrået (EEA) anslår at så mange som 1500 nordmenn dør for tidlig i Norge hvert år, grunnet luftforurensning.

– Vi vet at bilutsslipp er en svært viktig kilde, sa Sorteberg.

Terje Aasland, stortingsrepresentant i Arbeiderpartiet, sier til E24 fredag at de har jobbet lenge for å bekjempe NOx-utslipp i Norge.

– Det som nå er avdekket er svært alvorlig. Utslipp av NOx er skadelig for miljø og mennesker, og det er et utslipp vi har jobbet lenge og målrettet for å bekjempe i Norge.

Her kan du lese mer om