Audi med en råtass

Maksutgaven til Audis A3-modell er et praktisk leketøy. Det koster.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Audi har i årevis vært bilenes svar på en forretningsmann i en velsittende og nøytral dress. En slags uspennende eleganse, med en tøtsj av gyllende kredittkort. Det har også vært en del av kjøreegenskapene, som sjeldent har vært spennende, men aldri dårlige.

Så en gang iblant kommer de med en versjon som spenner musklene litt ekstra og kaster jakken, RS-utgavene. Biler som er mer ekstroverte og ikke sjeldent bråkete. I de største utgavene, som for eksempel RS 7, er det fortsatt litt nedtonet i forhold til Mercedes-Benz og BMWs tilsvarende varianter, men når de nå kommer med en ny RS 3 blir det det mer lekent.

Bilen er selvsagt basert på A3 og har dermed et utgangspunkt i en kompakt bil av det mer raffinerte slaget. Dagens A3 har vært på veien siden 2012, og fikk sin S3-variant med 300 hestekrefter året etter. Nå er tiden altså inn for en skikkelig monstervariant.

SENKET: RS 3-modellen er senket med 2,5 centimeter i forhold til en standar A3 Sportback.

RS 3 bruker ikke Volkswagen-konsernets to liters, fire sylindrede motor, den som er i S3, Golf GTI og Golf R, i stedet fører de en god Audi-tradisjon videre. Den har nemlig en fem sylindret enhet, samme konfigurasjon som man hadde i steinalderens ur-quattro.

Følg E24 på Instagram

I RS 3 er den på 2,5 liter og yter 367 hestekrefter. Ikke verst i en bil som veier 1,5 tonn. Null til hundre er oppgitt til gromme 4,3 sekunder, den har firehjulstrekk og akselerasjon som en champagnekork.

Tøysete moro

Det er noe veldig bra med kompaktbiler som av denne typen. De bevarer brukskvalitetene som bilen i utgangspunktet har og blander inn prestasjoner som hører hjemme hos de beste sportsbilene. En ganske kul pakke. Det som er viktig er at bilen har fått mer enn bare en heftig motor.

KOMPAKT: Den fem sylindrete motoren er fysisk sett liten. Ytelsene derimot er ganske grove.

Noe Audi viser at de vet med denne bilen. Her er det alt fra et lett oppjazzet ytre, med en liten hekkvinge og kraftigere luftinntak foran, sportsstoler innvendig og ikke minst et eksosanlegg som virkelig vet hvordan man lager sporty lyd. Dette avhenger av at man har bedt om sportseksos, og det gjør man. Den gir fra seg et hyl av hvinende motor og knatrer og spraker ved nedgiringer, selvsagt helt tøysete, men fryktelig moro.

Mer bilstoff på E24 BIL

Enda viktigere er det at den har et veldig ryddig understell. Dette kan justeres etter ønsket kjøremodus. Riktignok er sport (eller «dynamic» som Audi kaller det) brutalt hard, men det er bare å la den være i komfort, hvor den både håndterer dårlig underlag og gir bra med feedback til føreren. Kombinerer man dette med å gi gir, gassrespons og motorstyring maks attack blir det festlig. Styreenheten er rask, presis og styrefølelsen er bedre enn jeg kan huske på noen Audi på denne siden av R8.

LYD: Med sportseksos er det mye lyd, og den er virkelig fet fra den fem sylindrete motoren. Den slår for øvrig i rekkefølgen 1 - 2 - 4 - 5 - 3.

I tiden vi hadde bilen var det litt småguffent nullføre, hvor det aldri var helt klart om den blanke overflaten på veien var fukt eller is. Dermed var det stort sett utelukket å tyne bilen for å kjenne på grensene, men det ga samtidig mulighet til å prøve den ut på litt glatte plasser med bra armslag. Der serverte den veldig god balanse og det er ikke noe problem å legge den ut i nærmes evigvarende firehjulssladd. Differensialen jobber med å sende kraft til de hjulet som trenger det mest og alt kan gå til bakhjulene om det nødvendig.

Ikke sterkest

RS 3 er en gøyal bil, men det er noe som gjør at det ikke helt blir et blinkskudd. Det er ikke at det faktisk finnes en bil i samme eleverte sjanger som er kraftigere, nemlig Mercedes-Benz A45 AMG som har 381 hestekrefter. A45 er drøyere, men mindre komplett. Da vi kjørte Mercedesen da den kom satt vi igjen med opplevelsen av den enten var av eller på, her har RS 3 en bedre evne til å dekke hele spekteret.

SJU: Audi lager i dag sju RS-modeller: RS 3, RS 4, RS 5, RS 6, RS 7, RS Q3 og TT RS. Det er i utgangspunktet samme motor i RS Q3, men den yter 27 hester mer i RS 3.

Problemet finnes i slekta, nærmere bestemt i Volkswagen Golf R. Den byr på minst like gode kjøreegenskaper og moro. Til tross for at den har 67 hestekrefter mindre, virker den heller ikke noe daffere. Når bilene blir så kraftige er det knapt merkbare forskjeller, noen tideler under akselerasjon er ikke noe man oppfatter der og da. Når RS 3 koster 300.000 mer en Golf R blir det litt vrient å si at den er verdt det ganske saftige prispåslaget. Samtidig er det noen som mener den er verdt det, Audi har solgt fem stykker allerede.

Les også

Transporter kåret til «Årets Varebil» i Europa

Les også

Solvik-Olsen vil foreberede lovverket for selvkjørende biler

Les også

VW saksøkes for milliarder i Australia

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Enkel GTI-bil

  2. – En skjult perle fra BMW

  3. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  4. Årets beste bilopplevelser

  5. Årets beste bilopplevelser