Tysk påtalemyndighet etterforsker Volkswagen

Den tyske påtalemyndigheten har åpnet etterforskning av «dieselgate».

UNDER ETTERFORSKNING: Volkswagen har allerede satt av 6,5 milliarder euro (60 mrd. kroner) for å håndtere dieselskandalen som nå utfolder seg. 11 millioner biler skal ha blitt solgt med den aktuelle dieselmotoren. Her er Volkswagens fabrikk i Wolfsburg avbildet.

UNDER ETTERFORSKNING: Volkswagen har allerede satt av 6,5 milliarder euro (60 mrd. kroner) for å håndtere dieselskandalen som nå utfolder seg. 11 millioner biler skal ha blitt solgt med den aktuelle dieselmotoren. Her er Volkswagens fabrikk i Wolfsburg avbildet.

Axel Schmidt
Publisert:,

Bare dager etter at amerikanske miljømyndigheter anklaget Volkswagen for å ha installert programvare i dieselbilene deres som omgår amerikanske utslippskrav, har tyske myndigheter nå startet en etterforskning av bilgiganten.

Det er påtalemyndigheten i den tyske delstaten Niedersachsen som har satt i gang dette arbeidet, for det er her Volkswagens hjemby Wolfsburg ligger.

– I forbindelse med påstander om eksosmanipulering fra dieselkjøretøy av merket Volkswagen iverksetter statsadvokat Braunschweig en etterforskning mot ansatte i Volkswagen AG, skriver påtalemyndigheten i en pressemelding.

Etterforskningen blir igangsatt, blant annet fordi påtalemyndigheten har mottatt en rekke anmeldelser fra borgere i delstaten.

Påtalemyndigheten skriver videre at de nå samler inn informasjon og gjennomgår informasjon de får inn, og at de derfor ikke vil komme med ytterligere informasjon på dette stadiet.

Går til gruppesøksmål

Nyheten om at Volkswagen nå også er under etterforskning i Tyskland kommer bare timer etter at en advokat i Chicago gikk til gruppesøksmål mot bilprodusenten på vegne av Volkswagen-kunder i USA.

Annonsørinnhold

Onsdag er for øvrig Volkswagens-sjef Martin Winterkorn innkalt til et krisemøte i bilprodusentens styre for å diskutere saken. Spekulasjonene om Winterkorn må gå av har allerede begynt.

Selskapet er under etterforskning av amerikanske myndigheter, og det amerikanske miljødirektoratet og miljømyndigheter i California har jobbet med saken i ett års tid.

I Tyskland gjorde partiet De grønne i sommer regjeringen oppmerksom på at det var forskjell på testresultater og faktiske utslipp fra tyskproduserte biler. Regjeringen svarte at de var klar over dette, og at regelverket ville bli skjerpet.

Avisen Die Welt skriver at svaret nærmest er å anse som en erkjennelse av at myndighetene visste om jukset, men det avviser transportdepartementet.

– Det var ingen kunnskap hos oss om bruken av utslippskontrollerende teknologi, sier en departementstalsmann.

Trangt nåløye i USA

Skandalen omtales som «dieselgate». Volkswagen har innrømmet at de har brukt programvare i bilenes motorstyring for å omgå amerikanske utslippskrav. I USA har de lenge hatt langt strengere utslippskrav enn i Europa, som har gjort det vanskelig å selge dieselbiler på det amerikanske markedet.

Les også: Slik avslørte den lille miljøorganisasjonen Volkswagens dieseljuks

Bilene skal ha blitt programmert slik at de oppdaget når de ble kjørt gjennom den standardiserte utslippstesten. Når bilene så merket at de kjørte på vanlig vei igjen, skal motoren ha endret modus, slik at ytelsene til motoren økte og dieselforbruket gikk ned. Men dette skal også ha ført til at NOx-utslippene (nitrogenoksider, som forårsaker det som kalles lokale partikkelutslipp), skal ha steget til nivåer som er opp til 40 ganger det tillatte utslippsnivået i USA.

I motsetning til CO2, som ikke er helseskadelig, forårsaker nitrogenoksider både astma, lungesykdommer og smog. Lignende tester av BMW X5, som selges i USA med en spesialtilpasset dieselmotor (selges ikke i Europa), skal ha vist at de innfridde utslippskravene. Foreløpig ser det dermed ut til at dette er en skandale som bare omfatter Volkswagen.

Les også

Gruppesøksmål mot Volkswagen

Les også

Bloomberg: Winterkorn må forklare seg

Les også

Volkswagen leier inn Deepwater Horizon-advokater

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold